اثربخشی قصه گویی دیالکتیکی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی ، دانشگاه تبریز

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اجرای برنامه قصه­گویی دیالکتیکی بر بهبود مهارت  پرسشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ارومیه پرداخته است. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 98-97 بوده است . از بین مدارس شهر ارومیه دو مدرسه (از یک مدرسه یک کلاس 30 نفری بعنوان  گروه آزمایش و از مدرسه دیگر یک کلاس 30 نفری  بعنوان گروه کنترل) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گروه کنترل، در ساعت مربوط به درس انشاء آموزش سنتی و برای گروه آزمایش، در ساعت مربوط به همین درس قصه گویی دیالتیک اجرا شد  برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه چند بعدی بک و جی ساپ استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجرای برنامه قصه گویی دیالکتیکی در بهبود پرسشگری دانش آموزان مؤثر است. آموزش قصه­گویی با روش دیالکتیک در بهبود مهارت تفکر پرسشگری دانش­آموزان نقش مهمی دارد. این روش آموزشی می تواند در مدارس کشور برای پرورش مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد استفاده معلمان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Dialectical Storytelling in Questioning Skills of Elementary Students

نویسندگان [English]

  • fatemeh pouramirrazdari 1
  • rahim badri 2
  • shahram vahedi 3
1 PhD student, Educational Psychology, Faculty of Education and Humanities, Tabriz University
2 Ph.D., Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz Email: badri_rahim@gmail.com (Corresponding Author)
3 Ph.D, Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz
چکیده [English]

The present study investigated the effectiveness of a dialectical storytelling program in improving the questioning skills of elementary school students in Urmia. The study design was a quasi-experimental pre-test and post-test with a control group .The study population included elementary school students of Urmia city in academic year 2017-2018. Using purposeful sampling, two schools were selected among the schools of Urmia city (one school with a class of 30 students as the experimental group and another school with a class of 30 students as the control group). For the control group  the essay course was taught by the traditional teaching, and the experimental group was taught the same lesson in dialectical story telling. The Multidimensional Nature oF Qu’est Motivation scale was used for data collection. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that dialectical storytelling program was effective in improving students questioning. Dialectical storytelling training plays an important role in improving students questioning thinking skills. This teaching method can be used by teachers to develop students’ questioning skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Storytelling skills
  • Questioning skills
  • Students
منابع
اسکندری، ح؛ و کیانی، ژ. (1386). تأثیر داستان بر افزایش مهارت فلسفه ورزی و پرسش گری دانش- آموزان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی،2 (7)، 1-36.
اسمعیلی کارتیجی، م. (1393). آموزش فلسفه برای کودکان یش دبستانی و دبستانی، مجله فلسفه و کودک، بهار و تابستان، ش 5و6، ص 25-44.
 چمبرز، د. (1371). قصه گویی و نمایش خلاق، مترجم: ثریا قزل ایاغ، تهران: انتشارات مرکز دانشگاهی.
حسن زاده قشلاقی، ع. (1390). مطالعه عوامل موثر بر پرسشگری دانشجویان در جریان یاددهی یادگیری،آذربایجانغربی، پیام نور ارومیه ص 13.
خلیلی، ک. (1388). مهارت پژوهشگری در فرآیند آموزش. مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره7، 34-36.
راگ، ا وجرج، بروان.(2001). پرسش کردن در دبستان. ترجمه علیرضا کیامنش، کامران گنجی (1383). تهران: انتشارات رشد.
سیف، ع. (1388). روان شناسی پرورشی نوین، تهران : نشر دوران.
شاه آبادی، م؛ قدسی، ا وبهشتی، س.(1395). تاثیر قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان. فصلنامه خانواده و پژوهش، سال سیزدهم، شماره 32، ص32.
شعبانی،ح. (1381). روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر). تهران : انتشارات سمت.
شکیبایی، ز. (1389). تاثیر داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی نوجوانا، تحقیقات مدیریت آموزشی،س، ش، ص 117-134.
طباطبایی، ز. (1387). تآثیر آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر پرسشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه الزاهراء، دانشکده علوم اجتماعی تهران.
عبدالله پورینه خلخال، ر. (1387). تاثیر آموزش فلسفه بر ارتقای مهارتهای پرسشگری و تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه پنجم. پایان نامه کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان.
غریبی، ح. (1390). اثربخشی آموزش راهبردی تفکر وتفکر انتقادی، تحول اخلاقی و پرسشــــــگری دانش آموزان پایه پنجم دبستان، پایان نامه دکتری، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی.       
گنجی، ک؛ کردنوقابی، ر و ذبیحی، رزیتا. (1390). بررسی و تحلیل توضیح های معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی سال هفتم، (25) 103-122.
 گنجی، ک؛ یعقوبی، الف و لطفعلی زاده، ر. (1392). اثربخشی آموزش مهارت های پرسشگری به معلمان بر تفکر انتقادی دانش آموزان پسر دوره مـــــــــتوسطه، فصلنامه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، سال نهم، شماره 27. 
مومنی مهموئی، ح و پرورش، عفت.(1395). تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقه های کندو کاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش آموزان پایه سوم ابتدائی، فصلنامه علمی پژوهشی تربیتی، سال یازدهم، شماره 47، ص 133-154.          
هارجی، الف. ساندرز، ک و دیکـــــسون، د. (1382). مهارتهای اجتماعی در ارتـــــباطات میان فردی، مترجمان : خشایار بیگی، مهرداد فیروز بخت، تهران : انتشارات رشد.        
یوسفی لویه، م ومتین، آ. (1387). بــــررسی قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری، مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، 6، 603-622.
Akodlu G, Ergul C, Duman Y .(2014). Dialogic reading: Its effectiveness on receptive and expressive language of children in need of protection. Elementray Education Online 2014; 13(2) :622-39.
Badri Gargari , R. , & Khanlari , M.(2013).The effect of strategy training "questioning reciprocal peer support groups " on critical thinking third grade girl students. Journal of Thinking and child ,4(8) , 1-16. Retrieved from http : //wwww.noormags.ir/view/fa/article page /102/1367(in Persian).
Beck, R.& Jessup ,R.K.(2004). The multidimen sional nature of quest motivation .Journal of psychology and Theologgy ,32(4) , 283-294.
Bengnetto ,R.A.(2007).Does creativity have a place in classroom discussion prospective teachers response preferences. Thinking skills and creativity , 2(1) :1-9.
Bingham , c. (2005).The hermeneutics of Educational questioning . Journal of education philosophy and theory , 37(4) ,553-565 DoI:10111/J.1462-5812..00140.x.
Bunning K, Gooch L, Johnson M.(2017). Developing the personal narratives of children with complex communication needs associated with intellectual disabilities: What is the potential of Storysharing? J Appl Res Intellect Disabil;30(4) :743-56.
 Daniel , M.A.,Schleifer,M.,Lebouis ,p.(1992).philosophy for children :Thecontinuation of Deweys Democratic project. Analytic Teaching , 13 (1) ,3-12.
Daykin, N &Bunt.l.(2007).creativity ,identity and healing.participants accounts of music therapy in cancer care,Health ,11,(3) ,349-370.
     D emirhan.G.(2017).The effect of creative drama on critical thinking in preservice physical education teachers.Hacettepe university Journal of Education,24(2017).164-179.
 Elmonayer, RA.(2013). Promoting Phonological awareness skills of Egyptian kindergarteners through dialogic reading. Early Child Dev Care;183(9) :1229-41.
Fayyaz,I.(2009).questioning the strategy of sustain able religious identity in the holy quran. Journal of Education ,98 ,37-66.Retrieved from http://www.noormgs.ir /view/ fa/ articleepage/ 889467 (in Persian).
Fredrickson, B. L. (2004). The broaden–and–build theory of positive emotions. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences359(1449), 1367-1377.
Gangi , K.Yaghubi,A.Lotfali , R.(2013).Critical thinking and questioning skills training to teachers , high scool students. Journal of Educational psychology ,9 (27) ,1-29.
Gaeta. M , Loia .V , Mangoine .G , Orciuoli . F, Ritrovato . P , Salemo . S. (2013). A me thodology and an authoring tool for ceating Complex learning Objects to support interactive storytelling .Journal Computers in Human Behavior 31-620-637.
Green, E. (2011). Home, School, and Playroom: Training grounds for adult gender roles.Sex Roles, 26, 129-147.
Masudi,J.(2007).Hermeneutics and religious modernity.Qom:Institute of Islamic culture publication (In persion).
Mirsadeghi,J.(2006).Artistic E\efforal sciences ect on increase Elementary childrens creativity . Tehran: Alame , Tabatabai university. [In Persian].
Opel A, Ameer SS, AboudFE.(2009). The effect ofpreschool dialogic reading on vocabulary among rural Bangladeshi children. Int J Educ Res 2009؛ 48(1) :12-20.
Saricha,C.Y.,Usluel.K.(2016).The effect of digital storytelling on visual memory and writing skills,94(2016).298-309.
Schwarz,N.&Strack.F. (1992).Evaluating ones life : Ajudgment model of subjective Well-being.InF.Strack,M.Argyle,and n.Schwarz(Eds).Subjecttivewell.
Smith ,p.G.(2003).philosophic – Mindeness in Educational Adminstration. CM.Behrangi,Trans.Tehran:Kamal Tarbiat publication [In persian].
Triezen berg,H.L.and Mc Grath, G.H(2001).use of narrative in an applied Ethices course for children with Anxiety Disorders: pilot study .GAMA cad child Aolesc psychiatry,45(1) :37-46.
Whitehurst GJ, Arnold DS, Epstein JN, Angell AL, Smith M, Fishell JE.(1994). A picture book reading intervention in day care and home for children from low-income families. Dev Psychol 1994;30(5) :679-89.
Yang.Ya-ting, Chil.Wan, Wu.I.(2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement , critical thinking , and lerarning motivation:A year-long experimental study,59(2012),339-352.
Zareizavaraki,A.(2012). Fostering creativity enjoying teaching methods synectics in English course.Journal of innovation &creativity in human science, 4(1) :65-83.[Persian].