TY - JOUR ID - 12541 TI - اثربخشی قصه گویی دیالکتیکی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان ابتدایی JO - فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی JA - JMPR LA - fa SN - 2717-3852 AU - پورامیررزداری, فاطمه AU - بدری گرگری, رحیم AU - واحدی, شهرام AD - دانشجوی دکتری روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی ، دانشگاه تبریز AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه تبریز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 62 SP - 178 EP - 191 KW - مهارت قصه گویی KW - مهارت پرسشگری KW - دانش آموزان DO - N2 - پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اجرای برنامه قصه­گویی دیالکتیکی بر بهبود مهارت  پرسشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ارومیه پرداخته است. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 98-97 بوده است . از بین مدارس شهر ارومیه دو مدرسه (از یک مدرسه یک کلاس 30 نفری بعنوان  گروه آزمایش و از مدرسه دیگر یک کلاس 30 نفری  بعنوان گروه کنترل) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گروه کنترل، در ساعت مربوط به درس انشاء آموزش سنتی و برای گروه آزمایش، در ساعت مربوط به همین درس قصه گویی دیالتیک اجرا شد  برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه چند بعدی بک و جی ساپ استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجرای برنامه قصه گویی دیالکتیکی در بهبود پرسشگری دانش آموزان مؤثر است. آموزش قصه­گویی با روش دیالکتیک در بهبود مهارت تفکر پرسشگری دانش­آموزان نقش مهمی دارد. این روش آموزشی می تواند در مدارس کشور برای پرورش مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد استفاده معلمان قرار گیرد. UR - https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12541.html L1 - https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12541_07fb74559e1ed167a631f34930ecb362.pdf ER -