@article { author = {pouramirrazdari, fatemeh and badri, rahim and vahedi, shahram}, title = {Effectiveness of Dialectical Storytelling in Questioning Skills of Elementary Students}, journal = {Journal of Modern Psychological Researches}, volume = {16}, number = {62}, pages = {178-191}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2717-3852}, eissn = {2322-3340}, doi = {}, abstract = {The present study investigated the effectiveness of a dialectical storytelling program in improving the questioning skills of elementary school students in Urmia. The study design was a quasi-experimental pre-test and post-test with a control group .The study population included elementary school students of Urmia city in academic year 2017-2018. Using purposeful sampling, two schools were selected among the schools of Urmia city (one school with a class of 30 students as the experimental group and another school with a class of 30 students as the control group). For the control group  the essay course was taught by the traditional teaching, and the experimental group was taught the same lesson in dialectical story telling. The Multidimensional Nature oF Qu’est Motivation scale was used for data collection. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that dialectical storytelling program was effective in improving students questioning. Dialectical storytelling training plays an important role in improving students questioning thinking skills. This teaching method can be used by teachers to develop students’ questioning skills.}, keywords = {Storytelling skills,Questioning skills,students}, title_fa = {اثربخشی قصه گویی دیالکتیکی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان ابتدایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اجرای برنامه قصه­گویی دیالکتیکی بر بهبود مهارت  پرسشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ارومیه پرداخته است. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 98-97 بوده است . از بین مدارس شهر ارومیه دو مدرسه (از یک مدرسه یک کلاس 30 نفری بعنوان  گروه آزمایش و از مدرسه دیگر یک کلاس 30 نفری  بعنوان گروه کنترل) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گروه کنترل، در ساعت مربوط به درس انشاء آموزش سنتی و برای گروه آزمایش، در ساعت مربوط به همین درس قصه گویی دیالتیک اجرا شد  برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه چند بعدی بک و جی ساپ استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجرای برنامه قصه گویی دیالکتیکی در بهبود پرسشگری دانش آموزان مؤثر است. آموزش قصه­گویی با روش دیالکتیک در بهبود مهارت تفکر پرسشگری دانش­آموزان نقش مهمی دارد. این روش آموزشی می تواند در مدارس کشور برای پرورش مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد استفاده معلمان قرار گیرد.}, keywords_fa = {مهارت قصه گویی,مهارت پرسشگری,دانش آموزان}, url = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12541.html}, eprint = {https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12541_07fb74559e1ed167a631f34930ecb362.pdf} }