بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ی استرس زندگی دانشجویی (SSI) در دانشجویان دانشگاه تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز

2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز

چکیده

هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه­ی استرس زندگی دانشجویی (SSI؛ گادزیلا، 1991)، یعنی پایایی، روایی، تأیید ساختار عاملی آن در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز بود. SSI یک پرسشنامه خودسنجی 51 ماده­ای است که از آن علاوه بر یک نمره کلی استرس، نمره­هایی برای منابع استرس و واکنش به استرس به دست می­آید. همچنین برای بخش منابع، پنج خرده مقیاس ناکامی، تعارض، فشار، تغییرات و قیود درونی و برای واکنش­ها به استرس، چهار خرده­مقیاس فیزیولوژیکی، هیجانی، رفتاری و شناختی وجود دارد. برای این منظور، 435 دانشجو (با میانگین سنی 35/20 و انحراف معیار 2/2) به شیوه­ی نـمونه­گیری طبقه­ای نسبتی انتخاب شدند که از این تعداد 179 مرد و 256 زن بودند. این دانشجویان پرسشنامه­ی استرس زندگی دانشجویی (SSI) و پرسشنامه سلامت عمومی 28 ماده­ای (GHQ-28) را تکمیل کردند. پایایی از راه همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) برای مقیاس کلی و دو خرده­مقیاس اصلی منابع و واکنش­ها به ترتیب عبارت بودند از 91/0، 84/0 و 86/0. دامنه­ی ضرایب پایایی برای 9 خرده مقیاس فرعی از 58/0 (برای خرده­مقیاس قیود درونی) تا 84/0 (برای خرده مقیاس ارزیابی­شناختی) قرار داشت. روایی همزمان از طریق همبستگی SSI و خرده مقیاس­های آن با GHQ-28 و خرده­مقیاس­های آن برآورد شد که جز در خرده مقیاس ارزیابی­شناختی، از لحاظ آماری معنی­دار و در جهت تأیید فرضیه­ها بود (05/0>P). تفاوت میانگین نمره­های SSI و خرده­مقیاس­های آن در دانشجویان دارای سطوح استرس خودگزارشی خفیف، متوسط و شدید نیز از لحاظ آماری معنی­دار و در جهت تأیید فرضیه­ها بود (05/0>P). روایی سازه SSI و خرده مقیاس­های آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی (CFA) برآورد گردید. مدل کلی SSI و دو مدل منابع و واکنش­ها از برازش بسیار عالی برخوردار بودند (با GFI به ترتیب 92/0، 98/0 و 00/1). دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلی و منابع استرس تفاوتی نداشتند اما در سطح واکنش به استرس، دختران نمره­ی بالاتری به دست آوردند (01/0>P). میانگین SSI و خرده مقیاس­های آن در دانشکده­های مختلف از لحاظ آماری معنی­دار نبود. در مجموع می­توان نتیجه گرفت که SSI ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس کلی، منابع استرس و واکنش در برابر استرس می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Psychometric Properties of the Student-life Stress Inventory in the University of Tabriz Students

نویسندگان [English]

  • Abbas Bakhshipour 1
  • Mansour Bayrami 2
  • Majid M. Aliloo 1
  • Touraj Hashami 2
  • Khalil Esmaeelpour 2
چکیده [English]

This study was carried out in order to evaluate the psychometric properties of the Persian version of the Student-life Stress Inventory (SSI; Gadzella, 1991) among the University of Tabriz students. The SSI is a 51 self-report questionnaire to assess general stress, stressors, and reactions to stressors. The SSI have five subscales for stressors (frustrations, conflicts, pressures, changes, self-imposed) and four subscales for reactions (physiological, emotional, behavioral and cognitive). For this purpose, 435 students (179 male, 256 female) were selected, Then by proportional stratified sampling, administered to the SSI and General Health Questionnaire-28 items     (GHQ-28). Reliability coefficients (internal consistency) were found to be satisfactory for total SSI, stressors and reactions (0.91, 0.84, and 0.86 respectively). The range of reliability coefficients for 9 subscales were from 0.58 (for the self-imposed subscale) to 0.84 (for the cognitive appraisal subscale). The convergent validity of the SSI and it`s subscales were assessed by the correlations of these scales with the GHQ-28 and it`s subscales that every correlation coefficients, except cognitive appraisal subscale, were statistically significant and confirmed the research hypothesis (P<0.05). There were significant differences among self reported stress level groups (mild, moderate, and severe) on the total SSI, stressors and reactions to stressors they experienced (P<0.05). The constructive validity of SSI and it`s subscales were computed by confirmatory factor analysis (CFA). The total SSI model and the two stressors and reactions to stressors models did have the very excellent fitness (with the GFI 0.92, 0.98, 1.00 respectively). There were not significant differences between the male and female students on total SSI and stressors they experienced, but the female students exhibited greater reactions to stressors than the male students (P<0.01). There were not significant differences among the students of different faculties. In sum, the SSI is a valid and reliable instrument for assessing total stress, stressors and reactions to stressors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student-life Stress Inventory
  • General health
  • reliability
  • Validity
  • Confirmatory factor Analysis