مقایسه اثر بخشی آموزش غنی سازی زندگی زناشویی براساس تئوری انتخاب و نظریه گاتمن بر رضایت زناشویی زنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره دانشگاه فرهنگیان خوزستان واحد امام رضا ع شهرستان اندیمشک

2 دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز- ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غنی سازی زندگی زناشویی براساس «تئوری انتخاب» و «تئوری گاتمن» بر رضایت زناشویی زنان دارای اختلاف زناشویی انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی شامل دوگروه آزمایشی و یک گروه گواه با طرح پیش آزمون-پس ‌آزمون و دورة پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان متأهل دارای اختلافات زناشویی مراجعه کننده به مرکز مشاوره تسنیم در شهرستان شوش در سال 1401 بودند که 60 زن به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه شاخص رضایت زناشویی، جمع آوری شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که هر دو گروه غنی‌سازی مبتنی بر تئوری انتخاب و تئوری گاتمن بر رضایت زناشویی زنان تأثیر معنی‌داری دارد (01/0>p) . همچنین در مرحلة پیگیری، تأثیر دو روش در طول زمان نیز معنی‌دار بوده است اما تئوری انتخاب هم درمرحله‌ی پس‌آزمون و هم در‌ طول زمان، پایداری درمانی بیشتری در مقایسه با آموزه‌های تئوری گاتمن دارد (01/0>p). با توجه به نتایج پژوهش، مداخله‌های مبتنی بر آموزش غنی سازی زندگی زناشویی (تئوری انتخاب و تئوری گاتمن) می‌توانند به عنوان یک پروتکل درمانی توسط مشاوران و متخصصان به کار گرفته شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of marital life enrichment training based on selection theory and Guttman's theory on women's marital satisfaction.

نویسندگان [English]

  • mohammad mansuori 1
  • mohammad derikvand 2
1 Consulting Department of Farhangian University of Khuzestan, Imam Reza branch of Andimshek city
2 faculty of psychology . Shahid chamran University. ahvaz. iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of marital life enrichment education based on "choice theory" and "Guttman theory" on marital satisfaction of women with marital discord. The research method was semi-experimental including two experimental groups and a control group with a pre-test-post-test design and a two-month follow-up period. The statistical population of this research included all married women with marital disputes who referred to the Tasnim counseling center in Shush city in 2022, 60 women were randomly selected in three groups of 20 (two experimental groups and one control group) ) were assigned. The data were collected using marital satisfaction index questionnaire. Repeated analysis of variance method was used to analyze the dataThe results of data analysis showed that both enrichment groups based on selection theory and Guttman's theory have a significant effect on women's marital satisfaction (p<0.01). Also, in the follow-up phase, the effect of the two methods over time was also significant, but the selection theory has more therapeutic stability both in the post-test phase and over time compared to the teachings of Guttman's theory (p<0.01). According to the results of the research, interventions based on marital life enrichment education (choice theory and Gutman theory) can be used as a therapeutic protocol by counselors and specialists

کلیدواژه‌ها [English]

  • marital life enrichment
  • choice theory
  • Guttman theory
  • marital satisfaction