ترسیم نقشة علمی مقالات نمایه‌شدة حوزة کودکان استثنایی در پایگاه Web of Science: پژوهش میان رشته‌ای تخصصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز

2 (نویسنده مسئول)، استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تبریز، hashematapour@tabrizu.ac.ir

چکیده

پژوهش­های قبلی عموماً به مرور نظام‌مند یکی از حوزه‌های فرعی کودکان استثنایی پرداخته‌اند. تا کنون پژوهشی که به تحلیل علم‌سنجی و ترسیم نقشه علمی کل حوزه کودکان استثنایی پرداخته باشد، صورت نگرفته است. بر این اساس، این پژوهش به مرور بصری مقالات نمایه‌شده حوزه کودکان استثنایی در پایگاه  Web of Scienceدر بازه زمانی 2009 الی 2018 می‌پردازد. این پژوهش برای مصورسازی مقالات حوزه گودکان استثنایی از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند که روشی مرسوم در مطالعات علم‌سنجی است. تمامی مقالات نمایه‌شده حوزه مذکور در پایگاه Web of Science در بازه زمانی 2009 الی 2018جامعه پژوهش را تشکیل می‌دهند. به­واسطه انجام این پژوهش نویسندگان، موسسات، مجلات، و کشورهای پرکار در حوزه کودکان استثنایی، روند انتشاراتی حوزه، موضوعات عمده پژوهشی و اجتماعات پژوهشی مهم حوزه، و نویسندگان پایه‌گذار فکری حوزه کودکان استثنایی شناسایی می‌شوند. نتایج نشان داد در فاصله سال‌های 2009 الی 2018 یک افزایش پیوسته در تعداد مقالات این حوزه وجود دارد. مقالات این حوزه تحت سیطره نویسندگانی از کشورهای ایالات متحده، انگلستان، و کانادا بوده است. حضور علم ژنتیک و عصب­ شناختی در اغلب حوزه­های موضوعی کودکان استثنایی، از دیگر نتایج جالب این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exceptional children

نویسندگان [English]

  • Shahroz Nemati 1
  • Hashem Atapour 2
1 PhD, University of Tabriz
2 PhD, Assistant Professor, University of Tabriz

منابع

حسن­زاده، محمد؛ خدادوست، رضا و فاطمه زندیان (1391). بررسی شاخص‌های هم‌تألیفی، مرکزیت بینیت، و چاله‌های ساختاری پژوهشگران نانوفنّاوری ایران نمایه‌شده در نمایه استنادی علوم (۱۹۹۱ تا ۲۰۱۱). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۲۸ (۱) :۲۲۳-۲۴۹.
زوارقی، رسول و فدایی، غلامرضا (1393). نگاشت ساختار فکری حوزۀ موضوعی ترمودینامیک بر اساس بروندادهای علمی ایرانیان در مجلات نمایه‌شده در وبگاه علوم مؤسسۀ تامسون رویترز. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 48(1): 1-38. doi: 10.22059/jlib.2014.52699.
قاسمی آقبلاغی، زهرا؛ آزاده، فریدون؛ و فاطمه شیخ شعاعی (1397). ترسیم نقشه علمی حوزه‌ سلول­های بنیادی در بازه‌ زمانی ۳ سال بر اساس مدارک نمایه شده در نمایه استنادی Web of Science در کشورهای منتخب: (تحلیل همایندی واژگان). پیاورد سلامت. ۱۲ (۲) :۱۳۸-۱۴۹.
حیدری, غلامرضا؛ زوارقی، رسول؛ مختارپور، رضا؛ و خاصه، علی­اکبر (1397). ساختار فکری علم اطلاعات و دانش‌شناسی: از نظر «دیداری‌سازی حوزه دانش». فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 3(29): 39-60.
زوارقی، رسول (1396). تبیین ساختار فکری حوزه موضوعی علوم گیاهی بر اساس بروندادهای علمی ایرانیان در مجلات نمایه شده در پایگاه آی.اس.آی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 24(21): 21-48.doi: 10.22055/slis.2018.11632
Abrahams, B. S., & Geschwind, D. H. (2008). Advances in autism genetics: on the threshold of a new neurobiology. Nature reviews genetics9(5), 341.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Baird, G., Simonoff, E., Pickles, A., Chandler, S., Loucas, T., Meldrum, D., & Charman, T. (2006). Prevalence of disorders of the autism spectrum in a population cohort of children in South Thames: the Special Needs and Autism Project (SNAP). The lancet, 368(9531), 210-215.
Barkley, R. A., & Murphy, K. R. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder: A clinical workbook. Guilford Press.
Biederman, J., & Faraone, S. V. (2005). Attention-deficit hyperactivity disorder Lancet 366 (9481): 237–248. Find this article online.
Chen, C. (2016). CiteSpace: a practical guide for mapping scientific literature. Nova Science Publishers, Incorporated.
Chen, C., & Ibekwe-sanjuan, F. (2010). The Structure and Dynamics of Co-citation Clusters: A Multiple-Perspective Co-citation Analysis. Journal of the American Society for Information Science, 61(7), 1386–1409. doi:10.1002/asi
Chen, C., (2014). The CiteSpace Manual, College of Computing and Informatics. Drexel University.
Chen, C., Chen,Y.,Horowitz,M.,Hou,H., Liu, Z.,&Pellegrino,D. (2009a). Towards an explanatory and computational theory of scientific discovery. Journal of Informetrics, 3(3), 191–209.
Cobo, M.J., & Herrera, F. (2011). Science Mapping Software Tools: Review, Analysis, and Cooperative Study among Tools. Journal of the American Society for Information Science, 62(7), 1382–1402. doi:10.1002/asi
Dalton, Kim M., Brendon M. Nacewicz, Tom Johnstone, Hillary S. Schaefer, Morton Ann Gernsbacher, Hill H. Goldsmith, Andrew L. Alexander, and Richard J. Davidson. "Gaze fixation and the neural circuitry of face processing in autism." Nature neuroscience 8, no. 4 (2005): 519.
Dawson, G., Rogers, S., Munson, J., Smith, M., Winter, J., Greenson, J., ... & Varley, J. (2010). Randomized, controlled trial of an intervention for toddlers with autism: the Early Start Denver Model. Pediatrics125(1), e17.
Fang, Y. (2015). Visualizing the structure and the evolving of digital medicine: a scientometrics review. Scientometrics105(1), 5-21.
Farooq, K., Khan, B.S., Niazi, M.A., Leslie, S.J., & Hussain, A. (2017). Clinical Decision Support Systems: A Visual Survey.  arXiv preprint arXiv:1708.09734.
Freeman, L.C., (1977). A Set of Measures of Centrality Based on Betweenness. Sociometry 40, 35–41. https://doi.org/10.2307/3033543
Happé, F., & Frith, U. (2006). The weak coherence account: detail-focused cognitive style in autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders36(1), 5-25.
Jon Kleinberg. (2002). Bursty and hierarchical structure in streams. In Proceedings of the eighth ACM SIGKDD international conference on Knowledge discovery and data mining (KDD '02). ACM, New York, NY, USA, 91-101. DOI=http://dx.doi.org/10.1145/775047.775061
Kauffman, J. M., Hallahan, D.P., & Pullen, P.C. (2017). Handbook of special education. Routledge.
Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P.C., Risi, S., Gotham, K., & Bishop, S. (2012). Autism diagnostic observation schedule: ADOS. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
Madani, F. (2015). ‘Technology Mining’bibliometrics analysis: applying network analysis and cluster analysis. Scientometrics105(1), 323-335.
Newman, M. E. J. (2006). Modularity and community structure in networks.  Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 103(23), 8577-8582.
Olawumi, T. O., & Chan, D. W. M. (2018). A Scientometric Review of Global Research on Sustainability and Sustainable Development. Journal of Cleaner Production, 183, 231–250. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.162 
Polanczyk, G., De Lima, M. S., Horta, B. L., Biederman, J., & Rohde, L. A. (2007). The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. American journal of psychiatry164(6), 942-948.
Ramos-Rodríguez, A.-R., Ruíz-Navarro, J., 2004. Changes in the intellectual structure of strategic management research: a bibliometric study of theStrategic Management Journal, 1980–2000. Strategic Management Journal 25, 981–1004.https://doi.org/10.1002/smj.397
Rotatori, A.F., Obiakor, F.E., & Bakken, J.P. (Eds.). (2011). History of special education. Emerald Group Publishing.
Simonoff, E., Pickles, A., Charman, T., Chandler, S., Loucas, T., & Baird, G. (2008). Psychiatric disorders in children with autism spectrum disorders: prevalence, comorbidity, and associated factors in a population-derived sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry47(8), 921-929.
Small, H. (1973). Co‐citation in the scientific literature: A new measure of the relationship between two documents. Journal of the American Society for information Science, 24(4), 265-269.
Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., Balla, D. A., & Doll, E. A. (2005). Vineland adaptive behavior scales: Survey forms manual. American Guidance Service.
Willcutt, E.G., Doyle, A.E., Nigg, J.T., Faraone, S.V., & Pennington, B.F. (2005). Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Biological psychiatry57(11), 1336-1346.
Winzer, M. (2008). Children with exceptionalities in Canadian classrooms. Toronto, Canada: Pearson Prentice Hall.
Wolraich, M. & et al. (2011). ADHD: clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Pediatrics128(5), 1007.
Xie, P. (2015). Study of international anticancer research trends via co-word and document co-citation visualization analysis. Scientometrics105(1), 611-622.
Zhu, S., Yang, H. H., & Feng, L. (2015, July). Visualizing and Understanding the Digital Divide. In International Conference on Hybrid Learning and Continuing Education (pp. 394-403). Springer, Cham.