مدل علی رضایت از زندگی دانش‌آموزان بر اساس الگوهای استفاده از اینترنت با واسطه‌‌گری تعارض والد-فرزند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه روان‌شناسی ، واحدمرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران Email:suzankarbasi@yahoo.com

2 استاد، گروه روانشناسی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

4 استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

هـدف پژوهش حاضر بررسی مدل علی رضایت از زنـدگی دانش‌آموزان بتر اساس الگوهای استفاده از اینترنت با واسطه‌­گری تعارض والد-فرزند بود. شرکت کنندگان شامل 403 نفر  از دانش­آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم بودند که به­روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله­ای از مدارس نواحی چهارگانه شهر شیراز انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اعتیاد به اینترنت یانگ (1996)، نسخه والدینی پرسشنامه تشخیصی یانگ (وارتبرگ و همکاران، 2016)، پرسشنامه محقق ساخته الگوهای استفاده از اینترنت، پرسشنامه تعارض والد-فرزند (رابین و فاستر، 1989) و مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی (هیوبنر، ‌2001) بودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری نقش واسطه‌ای تعارض با پدر و مادر در ارتباط بین الگوهای استفاده از اینترنت و رضایت از زندگی دانش‌آموزان را مورد تأیید قرار داد. استفاده آسیب‌زا از اینترنت علاوه­بر تأثیرگذاری غیرمستقیم، به­­صورت مستقیم نیز بر رضایت از زندگی فرزندان تأثیرگذار بود. استفاده تحصیلی از اینترنت با کاهش در تعارض والد-فرزندی، موجب افزایش رضایت از زندگی دانش‌آموزان می‌شد. تعارض با مادر تأثیر استفاده تحصیلی و آسیب‌زا از اینترنت و تعارض با پدر تأثیر استفاده آسیب‌زا، تحصیلی، تفریحی، نظارت شده و پنهانی را واسطه‌گری می‌کرد. در مجموع یافته‌ها حاکی از تأیید مدل پژوهش بود و نقش واسطه‌ای تعارض با والدین در تعیین پیامدهای استفاده از اینترنت را آشکار کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Causal Model of Students' Life Satisfaction on Basis of the Patterns of Internet Usage, with Mediating Role of Parent / Child Conflict

نویسندگان [English]

  • Suzan Karbasi 1
  • A.H. Mehryar 2
  • Siamak Samani 3
  • Azar Rezaei 4
1 Phd student, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
2 PhD, Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran Email:amirmehryar37@yahoo.com
3 Ph.D, Associate Professor, Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University,Shiraz,Iran
4 PhD, Assistant Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
منابع
اناری، آ.، مظاهری تهرانی،م. ع.، طهماسیان، ک. (1393). رضایت از زندگی، اختلالات درونی­سازی شده وبرون یازی شده درمیان کاربران شبکه­های اجتماعی و غیرکاربران، فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره 27، 137-119.
انسرودی، ا.، حسینیان، س.، صالحی، ف.، مومنی، ف. (1392). رابـطه بین اعـتیاد به اینترنت با تعارض نوجوان با والدین، حمایت اجتماعی ادراک شـده چندبـعدی و شادکامی، فصلنامه خانواده وپژوهش، 20، 94-77.
جوانی، ل.، شریعتمدار، آ.،  فرخی، ن. (1394). بررسی رابطه تعارض والد- فرزند و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان با رضایت از زندگی آنها، مجله پژوهش های مشاوره، ۱۴(56)، 45-26.
رنجبر، ز.،  درویزه، ز.، نراقی­زاده، ا.، (1390). مقایسه میزان و نوع استفاده از اینترنت در رابطه با سلامت روان و عتملکرد تحصیلی دانـش­آموزان شهر تهران، مـطالعات روان­شـناختی دانشـکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه الزهراء، ۷(2)، 35-11.
رنجبر، ه.، عرب، م.، حاتمی­زاده، م.، شعبانی، ف. و نصری، ن. (۱۳۹۵). بررسی همبستگی بین استفاده مشکل زا از اینترنت با احساس تنهایی و رضایت از زندگی در بین مراجعه­کنندگان به کافی نت­های شهر کرمان،  نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهیدبهشتی، 26(93)، 40-31.
شکرافشان، ن؛ عسکری‌زاده، ق. و باقری، م. (1396). رابطه بین هراس اجتماعی، سلامت معنوی و رضایت از زندگی با اعتیاد به اینترنت. فصلنامه پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، 7(25)، 77-94.
ضیایی­پرور، ح. (1388). جنگ نرم سایبری در فضای شبکه­های اجتماعی، فصلنامه رسانه، 20(2).
علامه، ف.، مشتاقی، م. (1391). استفاده مشکل­ساز از اینترنت وارتباط آن با بیماری­های روان­تنی و رضایتمندی از زندگی در بین نوجوانان ایرانی، چهارمین کنگره بین­المللی روان­تنی، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان.
Adachi-Mejia, A.M., Longacre, M.R., Gibson, J.J., Beach, M.L., Titus-Ernstoff, L.T., & Dalton, M.A. (2007). Children with a TV in their bedroom at higher risk for being overweight. International Journal of Obesity, 31, 644-651.
Ambad, S.N.A., Kalimin,K.M., Yusof,K.M.A.A.K. (2017). The Effect of Internet Addiction on Students’ Emotional and Academic Performance, e-Academia Journal (http://journale-academiauitmt.edu.my/),6(1), 86-98.
Arslan, G. (2017). Psychological maltreatment, forgiveness, mindfulness, and internet addiction among young adults: A study of mediation effect. Computers in Human Behavior, 72, 57-66.
Bahrainian, S.A., Alizadeh, K.H., Raeisoon, M.R., Gorji, O.H., & Khazaee, A. (2014). Relationship of Internet addiction with self-esteem and depression in university students. Journal of preventive medicine and hygiene, 55(3), 86.‏
Bronfenbrenner, U. (1990). Rebuilding the nest: A new commitment to the American Family. Retrieved from http://www.montana.edu/www4h/process.html.
Cao H, Sun Y, Wan Y, et al. (2011). Problematic Internet use in Chinese adolescents and its relation to psychosomatic symptoms and life satisfaction. BMC Public Health;11(1):802.
Chang, J.J. (2008). An analysis of advance fee fraud on the internet. Journal of Financial Crime, 15(1), 71-81.
Chang, M.K., & Law, S.P.M. (2008). Factor structure for Young’s Internet Addiction Test: A confirmatory study. Computers in Human Behavior, 24(6), 2597-2619.
Charney, T., & Greenberg, B. (2001). Uses and gratifications of the Internet. In C. Lin & D. Atkin (Eds.), Communication, technology and society: New media adoption and uses (pp. 383-406). Cresskill, NJ: Hampton.
Choo, H., Sim, T., Liau, A.K., Gentile, D.A., & Khoo, A. (2015). Parental influences on pathological symptoms of video-gaming among children and adolescents: A prospective study. Journal of Child and Family Studies, 24(5), 1429-1441.
Chuang, Y. C. (2006). Massively multiplayer online role-playing game-induced seizures: a neglected health problem in Internet addiction. Cyberpsycholgical Behavior, 9, 451-456.
Chuang, Y. C. (2006). Massively multiplayer online role-playing game-induced seizures: a neglected health problem in Internet addiction. Cyberpsycholgical Behavior, 9, 451-456.
Çikrıkci, Ö. (2016). The effect of internet use on well-being: Meta-analysis. Computers in Human Behavior, 65, 560–566. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.021.
Çikrıkci, Ö. (2016). The effect of internet use on well-being: Meta-analysis. Computers in Human Behavior, 65, 560–566. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.021.
DeBell, M., & Chapman, C. (2006). Computer and Internet use by students in 2003: Statistical analysis report. U.S. Department of Education. Retrieved from http: //nces. ed.gov /pubs2006/ 2006065.pdf.
Diener, E. (2000). “Subjective Well-being: The Science of Happiness and aProposal for a National Index”, American Psychologist, 55: 34-43.
Fayazi, M., & Hasani, J. (2017). Structural relations between brain-behavioral systems, social anxiety, depression and internet addiction: With regard to revised Reinforcement Sensitivity Theory (r-RST). Computers in Human Behavior, 72, 441-448.
Fuligni, A.J. (1997). The academic achievement of adolescents from immigrant families: The roles of family background, attitudes, and behavior. Child Development, 68, 351-363.
Gilman, R., & Huebner, E.S. (2006). Characteristics of adolescents who report very high life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 35(3), 293-301.
Goel, D., Subramanyam, A., Kamath, R. (2013). A study on the prevalence of internet addiction and its association with psychopathology in Indian adolescents. Indian J Psychiatry.; 55:140–3. [PMC free article][PubMed].
Goel, D., Subramanyam, A., & Kamath, R. (2013). A study on the prevalence of internet addiction and its association with psychopathology in Indian adolescents. Indian Journal of Psychiatry, 55(2), 140.
Gottman, J.M. & Driver, J.L. (2005). Dysfuctional  marital conflict and every day marital interaction. Journal of Divorce & Remarriage, Vol. 43 (3/4), 63-77.
Grimm, L.G., & Yarnold, P.R. (1995). Reading and understanding multivariate statistics. American psychological association.
Gross, E.F., Juvonen, J., & Gable, S.L. (2001). Internet use and well-being in adolescence. Journal of Social Issues Special Issues: Consequences of the Internet for self and society: Is social life being transformed? 58, 75-90.
Han, L., Geng, J., Jou, M., Gao, F., & Yang, H. (2017). Relationship between shyness and mobile phone addiction in Chinese young adults: Mediating roles of self-control and attachment anxiety. Computers in Human Behavior, 76, 363-371.
He. Chen-pei. (2007). The Relationship among Internet Addiction Tendency, Physical and Mental Health, Academic Achievement of Junior High School Students in Hualien City. Master Thesis, Graduate Institute of Public Health (http://ethesys.lib.mcu.edu.tw).
Howard, P.E.N., Rainie, L., Jones, S. (2001). Days and Nights on the Internet: The Impact of a Diffusing Technology., American Behavioral Scientist, 45(3), 383-404.
Howard, P.E.N.,  Rainie, L., Jones, S. (2001). Days and Nights on the Internet: The Impact of a Diffusing Technology, American Behavioral Scientist, 45(3),383-404.
Huebner, S., (2001). Manual for the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale. Department of Psychology , Columbia.
Huebner, S., Gilman, R & Suldo, S.M, (2007). Assessing Perceived Quality of life in Children and Youth, South Crolina.
Internet  World  Stats (2017). https://www.internetworldstats.com/.
Iyitoğlu, O., & Çeliköz, N. (2017). Exploring the impact of internet addiction on academic achievement. European Journal of Education Studies. (3)5, 38-59.
Jackson, L.A., von Eye, A., Barbatis, G., Biocca, F., Zhao, Y., & Fitzgerald, H. E. (2003). Internet attitudes and internet use: Some surprising findings from the HomeNetToo project. International Journal of Human-Computer Studies, 59, 355-382.
Jackson, L.A.,von Eye, A., Biocca, F.A., Barbatsis, G., Zhao,Y., &Fitzgerald, H. (2006). Does home Internet use influence the academic performance of low income children? Developmental Psychology, 42, 429-435.
Jeng, A.B., & Lee, C.L. (2013). A study on online game cheating and the effective defense. In International Conference on Industrial, Engineering and Other Applications of Applied Intelligent Systems (pp. 518-527). Springer, Berlin, Heidelberg.
Johnson, G. (2006). A Theoretical Framework for Organizing the Effect of the Internet on Cognitive Development. In E. Pearson & P. Bohman (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2006 (pp. 3041-3048). Chesapeake, VA: AACE.
Kim, K.J., Conger, R.D., Lorenz, F.O., & Elder, G.H. (2001). Parent-adolescent reciprocity in negative affect and its relation to early adult social development. Developmental Psychology, 37, 775-790.
Kim, S.Y., Kim, M.S., Park, B., Kim, J.H., & Choi, H.G. (2017). The associations between internet use time and school performance among Korean adolescents differ according to the purpose of internet use. PloS one, 12(4), e0174878.
Kline, R.B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling. 4rd Edition, New Yourk, London, The Guilford Press.
Kwok, S. Y., Gu, M., & Kit, K. T. K. (2016). Positive psychology intervention to alleviate child depression and increase life satisfaction: A randomized clinical trial. Research on social work practice, 26(4), 350-361.
Lee, Y.S., Han, D.H., Yang, K.C., Daniels, M.A., Na, C., Kee, B.S., & Renshaw, P.F. (2008). Depression like characteristics of 5HTTLPR polymorphism and temperament in excessive internet users. Journal of affective disorders,109,165-169.
Lenhart, A. Rainie, L., & Lewis, O. (2001). Teenage life online: The rise of the instant-message generation and the Internet’s impact on friendships and family relationships. PEW Internet & American Life Project, Washington, D.C.
Livingstone, S., & Bovill, M. (2001). Children and their changing media environment: A European comparative study. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Malak, M.Z. (2018). Internet Addiction and Cognitive Behavioral Therapy. In Cognitive Behavioral Therapy and Clinical Applications. InTech.
Malamud, O., & Pop-Eleches. P. (2008). The effect of computer use on child outcomes.ColumbiaUniversity. Retrieved from http://www.columbia.edu/~cp2124/papers/computer.pdf.
Mesch, G. S. (2001). Social relationship and Internet use among adolescents in Israel.
Mesch, G. S. (2003). The family and the Internet: The Israeli case. Social Science Quarterly, 84(4), 1038-1050.
Mesch, G.S. (2006). Family characteristics and intergenerational conflicts over the internet. Information, Communication & Society, 9, 473-495.
Mitchell, K.J., Finkelhor, D., & Wolak, J. (2007). Youth Internet users at risk for the most serious online sexual solicitations. American Journal of Preventive Medicine, 32, 532-537.
Murali, V., & George, S. (2007). Lost online: an overview of internet addiction. Advances in Psychiatric Treatment, 13(1), 24-30.
Mutz, D., Roberts, D.F., & van Vuuren, D.P. (1993). Reconsidering the displacement hypothesis: Television’s influence on children’s time use. Communication Research, 20, 51-75.
National Center for Educational Statistics. (2003). Computer and Internet Use by Children and Adolescents in 2001. Washington, DC: U.S. Department of Education. Retrieved April 8, 2009 from: http://www.nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2004014.
Neuman, S.B. (1995). Literacy in the television age: The myth of the TV effect. Greenwood Publishing Group.‏ 1991.
Oosterveer, D.M., Mishre, R.R., Van Oort, A., Bodde, K., & Aerden, L.A. (2017). Depression is an independent determinant of life satisfaction early after stroke. Journal of rehabilitation medicine, 49(3), 223-227.
Reinecke, L., & Trepte, S. (2014). Authenticity and well-being on social network sites: A two-wave longitudinal study on the effects of online authenticity and the positivity bias in SNS communication. Computers in Human Behavior, 30, 95-102.
Robin, A.L., & Foster, S.L. (1989). Negotiating parent-adolescent conflict. New York: Guilford Press.
Shek, D.T. (1998). A longitudinal study of the relations between parent-adolescent conflict and adolescent psychological well-being. The Journal of Genetic Psychology, 159(1), 53-67.
Šmahel, D., & Blinka, L. (2012). Excessive internet use among European children. Children, risk and safety on the internet: Research and policy challenges in comparative perspective, 191-204.
Social Science Quarterly, 82, 329-339.
Sun, R.C., & Shek, D.T. (2010). Life satisfaction, positive youth development, and problem behaviour among Chinese adolescents in Hong Kong. Social Indicators Research, 95(3), 455-474.‏
Tian, Y., Bian, Y., Han, P., Gao, F., & Wang, P. (2017). Associations between psychosocial factors and generalized pathological Internet use in Chinese university students: A longitudinal cross-lagged analysis. Computers in Human Behavior, 72, 178-188.
Trojak, B., Zullino, D., & Achab, S. (2017). Brain stimulation to treat Internet addiction: A commentary. Addictive Behaviors, 64, 363-364.
Utz, S., & Breuer, J. (2017). The Relationship Between Use of Social Network Sites, Online Social Support, and Well-Being. Journal of media psychology.
Van Den Eijnden, R. ., Spijkerman, R., Vermulst, A.A., van Rooij, T.J., & Engels, R.C. (2010). Compulsive Internet use among adolescents: Bidirectional parent–child relationships. Journal of abnormal child psychology, 38(1), 77-89.
Wartberg, L.;Kriston, L.; Bröning, S.; kegel, K.; Thomasius, R. (2016). Adolescent Problematic Internet Use: Is a Parental rating Suitable to estimate Prevalence and identify familial correlates? Computersin HumanBehavior. 67,233-239.http:.//doi.org/10.1016/ j.chb.2016.10.029.
Whang, L.S. M., Lee, S., & Chang, G. (2003). Internet over-users' psychological profiles: a behavior sampling analysis on internet addiction. Cyberpsychology & behavior, 6(2), 143-150.‏
White, J.M. (1991). Dynamics of Family Development. New York: Guilford.
Widyanto, L., & McMurran, M. (2004). The psychometric properties of the internet addiction test. Cyberpsychology & behavior, 7(4), 443-450.
Wolak, J., Finkelhor, D., & Mitchell, K.J. (2004). Internet-related sex crimes against minors: Implications for prevention based on findings from a national study. Journal of Adolescent Health, 35, 411-424.
Yan, G.A.O., Zhao-liang, L., & Bing-hua, W. (2008). Investigation on internet addiction disorder in college students. Chinese Journal of Public Health, 11, 048.
Yan, Z., Hu, L., Chen, H., & Lu, F. (2008). Computer vision syndrome: A widely spreading but largely unknown epidemic among computer users. Computers in Human Behaviour. 24, 2026-42.
Yang, C.K., Choe, B.M., Baity, M., Lee, J.H., & Cho, J.S. (2005). SCL-90-R and 16PF profiles of senior high school students with excessive internet use. The Canadian Journal of Psychiatry, 50(7), 407-414.
Yen, J.Y., Ko, C.H., Yen, C.F., Wu, H.Y., & Yang, M.J. (2007). The comorbid psychiatric symptoms of Internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility.  Journal of adolescent health, 41(1), 93-98.
 Young KS, Rogers RC. (1998). The relationship between depression and interne addiction. Cyberpsychol Behav.;1:25–8.
Young KS.( 1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior,1:237-244.
Zhou, Y., Li, D., Li, X., Wang, Y., & Zhao, L. (2017). Big five personality and adolescent Internet addiction: The mediating role of coping style. Addictive Behaviors, 64, 42-48.