مقایسة سواد سلامت، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و شخصیت جامعه‌پسند در دانشجویان دختر ورزشکار و غیر‌‌ورزشکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول) Email:Hajloo53@gmail.com

2 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ سواد سلامت، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و شخصیت جامعه‌پسند در بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر‌ورزشکار دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-1396 بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی بود. بدین منظور از بین کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی تعداد 61 نفر (31 نفر از دانشجویان ورزشکار و 30 نفر از دانشجویان غیر‌ورزشکار) به­روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس به پرسش‌نامه‌های سنجشسواد سلامتبزرگسالان ایرانی، پذیرش و عمل ویرایش دومو شخصیت جامعه‌پسند پاسخ دادند. داده‌ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. نتایج نشان داد که میزان سواد سلامت و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی دختران ورزشکار بیشتر از دختران غیر‌ورزشکار است. همچنین، تفاوتی بین شخصیت جامعه‌پسند دختران ورزشکار و غیرورزشکار مشاهده نشد. با توجه به اهمیت ﺳﻮﺍﺩ ﺳﻼﻣﺖ می‌توان با برگزاری دوره‌هاى آموزشى در دوره تحصیل، سواد سلامت دانشجویان را ارتقاء داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Health Literacy, Psychological Flexibility and Prosocial Personality in Female Athletic and non-Athlete Students

نویسندگان [English]

  • Nader Hajloo 1
  • Saeid Rahimi 2
  • Mernaz Sedaghat 2
1 Ph.D, Professor, Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran, (Corresponding Author), Email: Hajloo53@gmail.com
2 MA, General Psychology, University of Mohaghegh Ardabil, Ardabil, Iran
منابع
ایزدی‌راد، حسین ایرج و ضاربان (1395). بررسی آگاهی از درمان، نحوه مصرف دارو و کنترل فشار خون در بیماران پرفشاری خون. فصلنامه سواد سلامت. 1 (1). 61-66.
حاتم‌خانی، سجاد (1390). رابطه مهارت‌های ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و علائم آسیب­شناسی روانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس.
شیرزادی، الهام؛ صرفه‌جو، کرم؛ اسمعیل‌وندی، ایمان و محمدرضا عابدی (1396). تأثیر ورزش بر سلامتی جسم و روان انسان، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
عباسی، ایمانه؛ فتی، لادن؛ مولودی، رضا و حمید ضرابی (1391). کفایت روانسنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه پذیرش و عمل– نسخه دوم. فصلنامه روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی. 3(10). 65-80.
فتحى، فریبرز و مرتضی رضایى صوفى (1396). ارتباط سواد سلامت و سطح فعالیت ورزشى سالمندان زن شهر ارومی. فصلنامه سواد سلامت. 2 (1). 12-21.
منتظری، علی؛ طاووسی، محمود؛ رخشانی، فاطمه؛ آذین، سیدعلی؛ عبادی، مهدی؛ سلیمانیان، آتوسا... و همکاران (1393). طراحی و روان سنجی ابزار سنجش سواد سلامت جمعیت شهری ایران (18 تا 65 سال). پایش. 13 (5). 589-599.
Bond, FW., Hayes, SC., Baer, RA., Carpenter, KM., Guenole, N., Orcutt, HK., et al. (2011) Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior therapy, 42(4), 676-88.
Campbell-Sills, L., Cohan, S.L., & Stein, M.B. (2006). Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults. Behav Res Ther, 44(4), 585-599.
Cesnaitene, V J., Valantne, I. (2015). Health Literacy, Physical Actvity And Motvaton To Exercise For Students In Sports Science Study Programes Conference: XIII ENSSEE Forum, At Rome, Italy.
Chou, C.-H., Hwang, C.L., & Wu, Y.T. (2012). Effect of exercise on physical function, daily living activities, and quality of life in the frail older adults: a meta-analysis. Archives of physical medicine and rehabilitation, 93(2), 237-244.
Colberg, S.R., Sigal, R.J., Yardley, J.E., Riddell, M. C., Dunstan, D.W., Dempsey, P.C., . . . Tate, D.F. (2016). Physical activity/exercise and diabetes: a position statement of the American Diabetes Association. Diabetes care, 39(11), 2065-2079.
Eagly, A. H. (2009). The his and hers of prosocial behavior: an examination of the social psychology of gender. Am Psychol, 64(8), 644-658.
EUROSTAT. (2013). Quality of life indicators- health. http://ec.europa.eu/eurostat/statistics/explained/index.php/Quality_of_life_indicators_- _health, consulted on July 7, 2015.
Fledderus, M., Bohlmeijer, ET., Pieterse, ME. (2010). Does experiential avoidance mediate the effects of maladaptive coping styles on psychopathology and mental health? Behavior modification, 34(6), 503-19.
Giulianotti, R. (2004). Human Rights, Globalization and Sentimental Education: The Case of Sport. Sport in Society, 7(3), 355-369.
Groot, C., Hooghiemstra, A., Raijmakers, P., Van Berckel, B., Scheltens, P., Scherder, E., . . . Ossenkoppele, R. (2016). The effect of physical activity on cognitive function in patients with dementia: a meta-analysis of randomized control trials. Ageing research reviews, 25, 13-23.
Gardner, F.L., & Moore, Z.E. (2007). The psychology of enhancing human performance: The mindfulness-acceptance-commitment (MAC) approach. New York: Springer Publishing Company.
García, R.F., Villa, R.S., Cepeda, N.T., Cueto, E.G., & Montes, J.M.G. (2004). Efecto de la hipnosis y la terapia de aceptación y compromiso (ACT) en la mejora de la fuerza física en piragüistas [Effect of hypnosis and Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on physical performance in canoeists]. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(3), 481-493.
Gould, D., Eklund, R.C., & Jackson, S.A. (1992). 1988 U.S. Olympic wrestling excellence: I. Mental preparation, precompetitive cognition, and affect. The Sport Psychologist, 6(4), 358-382.
Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy. 44(1), 1-25.
Hersh, L., Salzman, B., & Snyderman, D. (2015). Health Literacy in Primary Care Practice. Am Fam Physician, 92(2), 118-124.
Joint Committee on National Health Education Standards. (1995). National Health Education Standards: Achieving Health Literacy. Atlanta, GA: American Cancer Society.
Kickbusch, I.S. (2001). Health literacy: addressing the health and education divide. Health Promot Int, 16 (3), 289-297.
Knickerbocker, R.L. (2013). Prosocial behavior. Indiana: center on philanthropy at Indiana university.
Kashdan, T.B. (2010). Psychological Flexibility as a Fundamental Aspect of Health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865–878.
Lubans, D., Richards, J., Hillman, C., Faulkner, G., Beauchamp, M., Nilsson, M., . . . Biddle, S. (2016). Physical Activity for Cognitive and Mental Health in Youth: A Systematic Review of Mechanisms. Pediatrics, 138(3), e20161642.
Monestès, J., Villatte, M., Mouras, H., Loas, G., & Bond, F. (2009). Traduction et validation française du questionnaire d'acceptation et d'action (AAQ-II). European Review of Applied Psychology, 59, 301-308.
Masuda A, Tully EC. (2012). The role of mindfulness and psychological flexibility in somatization, depression, anxiety, and general psychological distress in a nonclinical college sample. Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine. 17(1), 66-71.
Moran, A. (2009). Cognitive psychology in sport: Progress and prospects. Psychology of Sport and Exercise, 10(4), 420-426.
Pedersen, B.K. (2006). The anti-inflammatory effect of exercise: its role in diabetes and cardiovascular disease control. Essays Biochem, 42, 105-117.
Ryan, R.M., & Connell, J.P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: examining reasons for acting in two domains. J Pers Soc Psychol, 57(5), 749-761.
Scott W, McCracken LM. (2015). Psychological flexibility, acceptance and commitment therapy, and chronic pain. Current Opinion in Psychology. 2, 91-6.
Smith, S.K., Dixon, A., Trevena, L., Nutbeam, D., & McCaffery, K.J. (2009). Exploring patient involvement in healthcare decision making across different education and functional health literacy groups. Soc Sci Med, 69(12), 1805-1812.
Sorensen, K., Van den Broucke, S., Fullam, J., Doyle, G., Pelikan, J., Slonska, Z., & Brand, H. (2012). Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health, 12, 80.
Thelwell, R.C., Such, B. A., Weston, N.J.V., Such, J.D., & Greenlees, I.A. (2011). Developing mental toughness: Perceptions of elite female gymnasts. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 8(2), 170-188.
Vearey, J., Palmary, I., Thomas, L., Nunez, L., & Drimie, S. (2010). Urban health in Johannesburg: the importance of place in understanding intra-urban inequalities in a context of migration and HIV. Health & place, 16(4), 694-702.
Velardo, S., Elliott, S., Filiault, S.M., & Drummond, M.J.N. (2010). The Role of Health Literacy in Parents’ Decision Making in Children’s Sporting Participation. Journal of Student Wellbeing, 4, 55-65.
Willox, M. (1994). The benfts of sports A research project completed for sack sport Inc. New York.
Whelan, J.P., Mahoney, M.J., & Meyers, A.W. (1991). Performance enhancement in sport: A cognitive behavioral domain. Behavior Therapy, 22(3), 307-327.
Walker, J., Pepa, C., & Gerard, P.S. (2010). Assessing the health literacy levels of patients using selected hospital services. Clin Nurse Spec, 24(1), 31-37.
Xie, X., Chen, W., Lei, L., Xing, C., & Zhang, Y. (2016). The relationship between personality types and prosocial behavior and aggression in Chinese adolescents. Personality and Individual Differences, 95, 56-61.