نقش میانجیگری هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و سازگاری با دانشگاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)

3 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

چکیده

این مطالعه به منظور تعیین رابطه ویژگیهای شخصیت با سازگاری در دانشگاه با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش فرهنگی در دانشجویان خوابگاهی شهر اصفهان انجام شد.این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1396روی 150دانشجویان خوابگاهی در سه دانشگاه آزاد نجف آباد، دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به شیوه نمونه گیری در دسترس
انتخاب شده بودند، انجام گردید. کلیه دانشجویان شرکت کننده در پژوهش، پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (SACQ)مقیاس هوش فرهنگی (CQ )و ابعاد برونگرایی، گشودگی به تجربه و توافق پذیری از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی 5 عاملی (NEO )را تکمیل کردند. دادهها با مدلیابی معادلات ساختاری و روش بوت استرپ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد الگوی پیشنهادی برازش خوبی دارد و ویژگیهای شخصیتی اثر معنادار مستقیم بر سازگاری با دانشگاه دارد (P<0/001)همچنین یافته ها نشان داد هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و سازگاری با دانشگاه نقش میانجی دارد. با توجه به اثرگذاری ویژگیهای شخصیتی و هوش فرهنگی بر سازگاری در دانشگاه، پیشنهاد میشود در مداخلات جهت ارتقا سازگاری با دانشگاه، ویژگیهای شخصیتی و آموزش هوش فرهنگی در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mediating Role of cultural intelligence in Relationship between Personality Characteristics and College Adjustment in Students in Dormitory

نویسندگان [English]

  • Abdozahra Neami 1
  • Nasrin Zamani Frooshani 2
  • Mina Khaleji Pirbalouti 3
  • Fahimeh Rostamzadeh Renani 4
1 Ph.D, Professor, Psychology,Ahvaz Shahid Chamran University, Iran
2 Ph.D Student, Psychology, Ahvaz Shahid Chamran University, Iran (Corresponding Author), Email:nasrinz841@gmail.com
3 M.A, Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 M.A, Clinical Psychology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
پروین، لارنس و جان،الیور (2000). شخصیت: نظریه و پژوهش، ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور (1394)، تهران: نشرآییژ.
پوررضائیان، هدی؛ گلزاری، محمود و احمد برجعلی (1394). سلامت عمومی و ویژگیهای شخصیتی،ملاکهایی برای تعیین سازگاری وناسازگاری انواع کمالگرایی، فصلنامه پژوهش هاس کاربردی روانشناختی، 6(2): 37-15.
تقوایی یزدی، مریم (1394). رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان، مجله مدیریت فرهنگی، 9(30): 90-110.
تابع بردبار، فریبا؛ رسول‌زاده طباطبایی، سیدکاظم؛ آزادفلاح، پرویز و سیامک سامانی (1388). بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود براحساس غربت دانشجویان دختر، مجله دانشگاهعلوم پژشکی مازندران، 73:33-28.
حیدری، حمید و مریم عدلی (1394). نقش عزت‌نفس و پذیرش اجتماعی بر احساس تنهایی دانش‌آموزان دبیرستانی، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی سال 1394.
غفاری، مظفر و لطفعلی خانی (1392). ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(8): 651-642.
فیست،جس و گرگوری فیست (2002). نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمذی (1395)، تهران: نشر روان.
قدم پور، عزت اله؛ مهرداد، حسین و حسنعلی جعفری (1390). بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و هوش فرهنگی کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 5:101-81.
گروسی فرشی، میرتقی  (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت، تبریز: انتشارات دانیال.
مباشری، محمود؛ علیدوستی، معصومه و سیدکمال صولتی (1392). بررسی ارتباط بین دلتنگی برای خانواده و سازگاری با دانشگاه، در دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(6): 166-160.
میکائیلی منیع، فرزانه (1389). رابطه سبک‌های هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه، فصلنامه مطالعات روانشناختی، 6(2): 64-52.
نیازی، مجید (1392). بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی وانگیزش پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
Ames, C. (2010). Classrooms: Goals, Structures, and Student’s Motivation Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achivement Goals in the Classroom: Student’s Learning Strategies Motivation Process, Journal of Educational Psychology,(84)3, 261-271.
Bargh, J.A., & Gross. J.J. ( 2003). On the Nonconscious of Emotion Regulation, In Handbook of Emotion Regulation, New York: Guilford Press, 429-445.
Brackett, M.A., & Salovey, P. (2004). Measuring Emotional Intelligence as a Mental Ability with the Mayer-Salovey-Caruso EmotionalIntelligence Test, InG.Geher(Ed.), Measurement of Emotional Intelligence, Hauppauge, NY: Nova Science Publisher, 179-194.
Chou, C., Condron, L., Belland, J.C. (2005). Areview of the Research on Internet Addiction, Educational Psychology Review, (17)4, 363-388.
Colquitt, J., & Simmering, M. (1998). Conscientiousness, Goal Orientation, and Motivation to learn during the learning Process: A longitudinal Study, Journal of Applied Psychology, (83)4, 654-665.
Day, E., Radosevich, D., Chasteen, C. (2003). Construct and Criterion Ralated Validity of Four Commonly Used Goal Orientation Instroments, Journal of Contemporary Educational Psychology, 24, 434-464.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior, Journal of Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2002).Self-determination Resarch: Reflections and future Directions, Handbook of Self-determination Research,431-441.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2004). Intrinsic Need Satisfaction: A Motivational Basis of Performance and Well-Being in Two Work Settings, Journal of Applied Psychology, (34)10, 2045-2068.
Dweck, C., & legget, E. (1998). A Social: Cognitive Approach to Motivation and Personality, Psychological Review, 95, 256-273.
Elliot, A.J., & Church, M.A. (1997). A Hier Archcal Model of Approach andAvoidance Achievement Movtivation, Journal of Personality and Social Psychology, 72, 18-232
Elliot, A.J., & Mc.Gregor, H.A. (2001). A 2*2 Achievement Goal Framework, Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519.
Elliot, A., & Thrash, T.M. (2002). Approach-avoidance Motivation in Personality: Approach and Evoidance Temporaments and Goals, Journal of Personality and Social Psychology, 82, 804-818.
Gagne, M. (2003). The Role of Autonomy Support and Autonomy Orientation in Prosocial Behavior Engagement, Journal of Motivation and Emotion, 27, 199-223.
Gonzalez, G. & Gomez, V. (2007). Problematict Internt and Cell-phone Use, Journal of Psychological, Behavioral, and Health Correlates, 309-320.
Graziano, P.A., & Reavis, R.D. (2007).The Role Of Emotion Regulation and Children’s Early Academic Success, Journal of School Psychology,.45, 1, 3-9.
Gross, J.J., ed. (2007). Handbook of Emotion Regulation, New York: Guilford, 1 st ed.
Gross, J.J. (1998). The Emerging Field of Emotion Regulation: An Integrative Review Rev.Gen., Psychol 2, 271-279.
Guardia, J.G., Ryan, R.M., Deci. E,L. (2000).Basic Psychological Needs Scales Journal of Personality and Social Psychology, 79, 367-384.
Hamburger, Y.A. (2002). On the Internet No One Knows I'm an Introvert: Extroversion, Neuroticism, and Internet Interaction, Journal of Cyber Psychology&Behavior,(5)2,125-128.
Hariri, A.R., & Forbes, E.E. (2007). Genetics of Emotion Regulation, In J.J.Gross (Ed) Handbook of emotion regulation, New York: Guilford, 110- 133.
Judge, T.A., & Ilies, R. (2002). Relationship of Personality to Performance Motivation: A Meta-analytic, Journal of Applied Psychology, (87)4, 797-807 .
Lazarus, R.S. (1990). Emotion and Adaptation.Handbook of Personality: Theory and Research, 609-637.
Lau, K., & Lee, J. (2008). Examining Hong Kong Students Achievement Goals and Their Relations With Student Perceived Classroom Environment and Strategy Educational Psychology, 28,357-372.
Loehlin, J.C. (1992). Latent Variable Models: An Introduction to Factor, Path, and Structural Equation Analysis: Patology Press.
Maureen, A. (2006). Aptitude is not Enough: How Personality and Behavior Predict Academic Performance, Journal of Research in Psychology, 40, 339- 346.
Mc Crae, R.R., & Costa, P.T. (1985). A contemplated Revision NEO Five factor Inventory, Journal of Personality and Individual Differences, 36, 578-596.
Park, J,Y., Kim, Y., Kim, S,B., Yun, s,l. (2011). The Effect of Internet Addiction on The life Styl and Dietary Behavior Korean Adolescents, Journal of Nutrition Research and practice, 4, 1, 51-57.
Payne, S.C., & Youngcourt, S.S. (2007). A Meta-Analytic Examination of the Goal Orientation Nomological Net, Journal of Applied Psychology, (92) 1, 128-150.
Putwain, D.W., & Daniels, R.A. (2010). Is the Realationship Between Competenc Beliefs and Test Anxiety Influenced by Goal Orientation?, Journal of Learning and Individual Differences, 20, 1,8-10.
Schutte, N.S., & Manes, R.R., & Mallouff, J.M. (2009).Antecedent-Focused Emotion Regulation Response modulation and well- being, Journal of Current Psychology, 28, 21-31.
Vimz, B., & Pina, W (2010). The Assessment of Emotion Regulation Improvement Construct Validity in Research on Psychology in Youth, Journal of Psychological Behavior Assement, (10)1, 169-178.
Wang, M, Erdheim, J. (2007). Does the Five-factor Model of Personality Related to Goal orientation, Journal of Personality and Individualfferences, (43)6, 1493-1505.
Young, K.S., (1998). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder, Jornal of Cyberpsychology and Behavior, (1)237-244 .
Zhou, M. (2015). Moderating Effect of Self-determination in the Performance, Journal of Personality and Individual Differences, 86, 385-389.
Zweig, D., & Webster, J. (2004). What are We Mesearing? An Examination of the Relationships between the Big-five Personality Traits, goal orientation, and Performabce intention, Science Direct, (36)7, 1693-1708.