بررسی میزان دستیابی نوجوانان ایرانی به مهارت‌های زندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز

چکیده

امروزه علی‌رغم تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه‌های زندگی، بسیاری از افراد خصوصاً نوجوانان فاقد توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم و اساسی برای رویارویی با مشکلات پیش رو هستند. یادگیری مهارت‌های زندگی، افراد را برای مواجهه‌ی موثر با مسائل و چالش­های زندگی و غلبه بر تنش­ها و نیز بروز رفتارهای سازگارانه آماده می‌کند. یادگیری مهارت‌های زندگی توسط نوجوانان به دلیل تغییرات خاص سنی آنان و ویژگی­های مربوط به آن دارای اهمیت و ضرورت ویژه‌ای است. لذا این تحقیق به‌ دنبال این بوده است که نوجوانان ایرانی چه میزان به مهارت‌های زندگی دست یافته‌اند.
جامعة آماری تحقیق، دانش‌آموزان راهنمائی تحصیلی کل کشور و نمونه آماری 940 نفر بوده است که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از 18 شهر مربوط به 6 استان کشور انتخاب شدند. نتایج اجرای پرسشنامه محقق ساخته نشان داد که تقریباً در همة مقوله‌‌های مربوط به مهارت‌های زندگـی مـیزان دستیابی نوجوانان کمتر از شاخص متوسط است و در بسیاری از مقوله‌ها بین میزان دستیابی نوجوانان دختر و پسر تفاوت معنی‌داری وجود ندارد؛ و به طور کلی نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور در دستیابی به اهداف مربوط به آموزش مهارت­های زندگی موفق نبوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Life Skills Access Rate of Iranian Adolescents

نویسنده [English]

  • Yusef Adib
چکیده [English]

Nowadays, despite deep cultural affairs and life styles, many individuals particularly adolescents are not equipped with basic necessary capabilities and skills required for confronting with their everyday life problems.
Learning life skills enables individuals to effectively encounter every day life problems and challenges, cope with tensions, and show compatibility behaviors. Due to the changes adolescents experience at the period of puberty, acquiring life skills is so essential and important. This paper is an attempt to investigate the access rate of Iranian adolescents to life skills. A sample of 940 participants from among the population of Iranian guidance-school students were selected through stratified random selection procedure out of 18 cities in 6 provinces.
Questionnaire was employed for data collection. The results of data analysis show that the life skills access rate among all adolescents were lower than mean (cut-point), but for many factors, there is no significant difference between the life skills access rate of male vs. female adolescents. The paper concludes that the general educational system in Iran has not been successful in achieving the goals of teaching life skills to adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Life skills
  • Adolescents
  • Guidance-school student