بررسی ملاک‌های انتخاب رشتة داوطلبان ورود به دانشگاه‌های دولتی و مقایسه آن برمبنای تحصیلات پدر، رشتة تحصیلی، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان

3 استاد گروه آمار دانشگاه اصفهان

4 مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

چکیده

    بررسی ملاک­های انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه­ها بیانگر آرمان­ها و اهداف نسل جوان جامـعه­ است که چالش­های پیش روی آنها را نیز نشان مـی‌دهد. شناخت ملاک­های داوطلبان این امـکان را برای تـصمیم­گیران آمـوزش عالی کـشور فـراهـم مـی‌سازد تا در سیاست­گزاری­های آموزش عالی از جمله تعیین ضوابط گزینش دانشجو، ملاک­های مورد نظر داوطلبان را نیز مورد توجه قرار دهند. به همین منظور، این پژوهش در صدد است تا ملاک­های انتخاب رشته داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی  را بررسی نماید. جامعه آماری این پژوهش، 18339 نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در سال تحصیلی 82-81 در شهر اصفهان بوده‌اند که 1500 نفر آنان نمونه آماری پژوهش را تشکیل داده‌اند. روش پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه‌ای حاوی 36 سئوال بسته پاسخ براساس طیف پنج­ درجه‌ای لیکرت بوده است. ملاک­های مدنظر داوطلبان با مطالعة پیشینه پژوهش و استفاده از اسناد، مصاحبه با دانشجویان و دیدگاه­های صاحبنظران تدوین شده است. با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی ملاک­های انتخاب رشته مجموع داوطلبان تجزیه و تحلیل شده است. علاوه بر آن، این ملاک­ها بر اساس تحصیلات پدر، رشته تحصیلی دوره دبیرستان، سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری مورد بررسـی و مقایسه قرار گرفـته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Criteria of Choosing a Discipline by Public Universites' Candidates Based on High School Dicipline, Age and Number of Participating in Public Exams

نویسندگان [English]

  • Ahmadreza Nasr 1
  • Hamidreza Oreizy 2
  • Mohammadhossein Alamatsaz 3
  • Mohammadreza Nili 4
چکیده [English]

    Studying the criteria choosing a discipline by candidates determines the ideals and goals of the young, and also the challenges they confront. Recognizing volunteers' criteria provides higher education decision maker with the possibility to consider ideal criteria of volunteers who are choosing disciplines.
    The statistical population was the 18339 volunteers who were permitted to choose a discipline in the city of Isfahan in the academic year of 2002-3. The sample included 1500 people of this population. The research method was a survey and its tool was a questionnaire including 36 statements based on the five degree Likert scale. The considered criteria of volunteers have developed through studying research backgrounds, using documents, interviewing students and considering scientists' points of view. We analyzed the research results by using descriptive and inferential statistical methods. In addition to studying considered criteria of all the volunteers, these criteria have been considered according to their course fields in high school, age, number of participating in exam, and their parents' literacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • High school
  • Entrance examination
  • Discipline choosing Criterial