بررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسه‌ای با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه سوم دبیرستان‌های شهر اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم تهران

2 کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی

چکیده

در این پژوهش بررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسه­ای با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر دبیرستان­های شهر اردبیل به همراه متغیرهای میانجی انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه بررسی شده است. پرسشنامه­های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامة والدین، معلمان و مدرسه است که روی 325 نفر از دانش­آموزان پسر پایه سوم دبیرستان­های شهر اردبیل اجرا و از طریق تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفته­اند. یافته­ها نشان داده­اند که ادراک از زمینة خانوادگی و ادراک از زمینة مدرسه­ای در پیش­بینی پیشرفت تحـصیلی دانش­آموزان نقش دارند. به علاوه ادراک از زمینة خانوادگی و ادراک از زمینة مدرسه­ای توانسته­اند متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه را پیش­بینی کنند. به طوری که مقدار پیش­بینی شده انگیزش کمتر از احساس شایستگی در مدرسه می­باشد. همچنین در این پژوهش متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه به خوبی پیشرفت تحصیلی را پیش­بینی می­کنند. متغیر انگیزش بین متغیرهای ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسه­ای با پیشرفت تـحصیلی نقش واسطه­ای ندارد. ولی متغیر احساس شایستگی در مدرسه نقش واسطه­ای بین متغیرهای ادراک از زمینة خانوادگی و مدرسه­ای با پیشرفت تحصیلی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Relationship Between Perceptions of Family, Scholl Contexts and High School Students’ Academic Achievement

نویسندگان [English]

  • Alireza Kiamanesh 1
  • Saeed Seif Derakhshandeh 2
چکیده [English]

The present study aimed at investigating the relationship between perceptions of family and school contexts and students’ academic Achievement, along with two mediating variables, i.e., motivation and self-worth and school. Three tests, including parents, teachers and school tests, were utilized in this research and were administered to 325 high school boy third graders in Ardebil. The results of the conducted Path Analysis indicated that perceptions of family and school contexts play a role in predicting the students’ academic achievement. Furthermore, perceptions of family and school contexts could predict motivation and self-worth variables. It is worth mentioning that the predicted value for motivation was lower than that of self-worth at school. In addition, the results of the study showed that motivation and self-worth could predict students’ academic achiement. It was also revealed that unlike “self-worth at school”, motivation didn’t play a meditative role between perceptions of family and school contexts and students’ academic Achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceptions of School Context
  • Parental of Family Context
  • Perceptions Demandingness
  • Parental Responsiveness
  • Parental Involvement
  • Teacher Responsiveness
  • Teacher Control