بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز

2 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

3 استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین مهارت تفکر انتقادی دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم تبریز با روش پیمایشی انجام گرفت.160 دانشجو معلم (77 پسر،83 دختر) از مراکز چهارگانه تربیت معلم تبریز باروش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند و از آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) برای جمع­آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین مهارت تفکرانتقادی کلی دانشجو معلمان 1/8 ، خرده آزمون تحلیل 41/3،  ارزیابی استدلال 87/3، استنباط 81/ 3، استقرا 49/4 و قیاس 96/ 3 به دست آمد. دانشجو معلمان به لحاظ خرده مولفه­های تفکر انتقادی به چهار گروه یاخوشه ("گروه رشد نایافته درتحلیل ـ ارزیابی ـ قیاس"،"گروه استقرا ـ استنباط ضعیف"، "گروه تفکر انتقادی نسبتاً رشد یافته" و"گروه تفکر انتقادی رشد نایافته جامع") طبقه­بندی شدند. برای گروه­بندی دانشجو معلمان، روش­های آماری تحلیل خوشه­ای سلسله مراتبی و تحلیل تابع تشخیص به کار رفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Reflective Action on Critical Thinking of Students-Teachers

نویسندگان [English]

  • Rahim Badri Gargari 1
  • Eskandar Fathi 2
  • S.davod Hosseini Nasab 2
  • Mohammad Mogaddam 3
چکیده [English]

This research was conducted to study the status of critical thinking skills of students in Tabriz Teachers Education College.160 preservice teachers (77 male and 83 female) were selected through stratified random sampling method. Data was gathered through California Critical Thinking Skills Test (CCTST). The results showed that the mean of scores in CCTST was 8/1 and sub-test scores were follows: in analysis 3/41,in  inference 3/81,in evaluation 3/87,in  induction 4/49 and in deduction 3/96. Four clusters were identified from the five sub-tests of critical thinking skills (Impoverished analysis-evaluation-deduction, impoverished inference-induction, slightly critical thinkers and impoverished critical thinkers).Hierarchical cluster analysis method and discriminant analysis was used to determine the optimal cluster structure of preservice teachers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Thinking
  • Students-Teachers