بررسی اثربخشی شناخت درمانی و آموزش مهارت‌های مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه محقق اردبیلی

2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشیار دانشگاه بقیه‌ا... اعظم

چکیده

در این پژوهش اثربخشی دو روش شناخت­ درمانی و آموزش مهارت­های مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان مورد مقایسه قرار گرفت. روش مطالعه در پژوهش حاضر آزمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه­های شهر تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 90 دانشجوی دختر مبتلا به اضطراب امتحان بودند که از طریق سیاهه اسپیلبرگر و مصاحبه بالینی شناسایی و سپس بطور تصادفی در گروه­های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. این آزمودنی­ها در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بطور تصادفی جایگزین شدند. سپس شناخت درمانی و آموزش مهارت­های مطالعه به عنوان فنون مداخله­ای بکار بسته شدند (یک گروه شناخت درمانی، یک گروه آموزش مهارت­های مطالعه را تجربه نمودند و گروه دیگر گروه کنترل را تشکیل دادند).
نتایج تحلیل واریانس بر تفاضل نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون نشان داد، بین گروه­های آزمایشی و کنترل؛ در اضطراب امتحان تفاوت معنی­داری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروه­های شناخت درمانی و آموزش مهارت­های مطالعه در مقایسه با گروه کنترل بطور معنی­داری کاهش یافته است. همچنین نتایج نشان داد شناخت درمانی در کاهش هر دو مؤلفه  اضطراب امتحان مؤثر  است؛ با این حال؛ بین این دو روش در کاهش نمرات مؤلفه  نگرانی اضطراب امتحان تفاوتی مشاهده نگردید

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Efficacy of Cognitive Therapy and Study Skills Training in the Treatment of Students with Test Anxiety

نویسندگان [English]

  • Naser Sobhi Gharamaleki 1
  • Kazem Rasoolzade Tabatabayee 2
  • Parviz Azad Fallah 3
  • Ali Fathi Ashtiyani 4
چکیده [English]

This research compared the efficacy of cognitive therapy and study skills training in the treatment of students with test anxiety. The method of this study was experimental and the target population was undergraduate students of Tehran universities. The sample consisted of 90 female students randomly selected from the subjects who were diagnosed with test anxiety by TAI and psychological interview. Subjects were assigned randomly to 2 experimental and one control groups. The cognitive therapy and study skills training were used as interventional techniques.
A one way analysis of variance showed significant differences between experimental and control groups in test anxiety variable. Tuky test demonstrated that cognitive therapy and study skills training techniques were effective in reducing test anxiety. Also results showed that cognitive therapy was effective in reducing both components of test anxiety. In addition, cognitive therapy was found to be more effective than study skills training in reducing worry component; however, the two methods did not differ in reducing the emotional component of the test anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Test anxiety
  • Worry
  • Emotionality
  • Cognitive therapy
  • Study skills training