تآثیر خودآموزی کلامی بر بهبود علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

2 دکتر در روانشناسی تربیتی- استادیاردانشگاه تبریز

3 دکتر در روانشناسی بالینی- استادیار دانشگاه تبریز

چکیده

هدف این تحقیق بررسی تآثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک بود. به عبارتی دسترسی به این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی می­تواند در بهبود علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تآثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه تجربی (نیمه آزمایشی) بود که در آن نمونه­ای شامل 20 نفر از دانش­آموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریزانتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله­ای در یافت نکرد. نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس یک طرفه، نشان داد که گروه آزمایشی در پایان نسبت به گروه کنترل از بهبود قابل توجهی در علایم مرضی اختلال سلوک برخوردار است. به عبارت دیگر کاربرد و آموزش خودآموزی کـلامی موجـببهبـود معنی­دار نشانه­های مرضی دانش­آموزان دارای اختلال سلوک شده بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Verbal Self-instruction on Symptoms in Children with Conduct Disorder

نویسندگان [English]

  • Ali Eghbali 1
  • Touraj Hashemi 2
  • Majid M.Aliloo 3
چکیده [English]

Along to investigate the effect of verbal self-instruction on symptoms of children with conduct disorder, 20 students with conduct disorder were selected randomly from Tabriz schools and assigned in two experimental and control groups.
Then experimental group received independent variable (verbal-instruction has significant effect on reduction of symptoms.
Results showed that verbal-instruction has significant effect on reduction of symptoms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Symptoms of Conduct Disorder
  • Verbal Self-instruction