بررسی تحول حافظه‌ی کاری در کودکان 7-5 ساله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس

3 استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

4 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران

چکیده

در این مقاله تحول حافظه­کاری در کودکان 5 تا 7 ساله (پیش­دبستانی تا پایه دوم ابتدایی) بررسی شد. برای سنجش مدار آوایی از تکلیف فراخنای ارقام مستقیم، مؤلفه­ی دیداری ـ فضایی از فراخنای Corsi و برای سنجش مجری مرکزی از تکالیف فراخنای ارقام وارونه، فراخنای شمارش و آزمون استروپ ماه ـ خورشید استفاده شد. نمونه­ی تحقیق شامل 90 کودک (در هر پایه 30 نفر) با میانگین هوشی 106ـ105 بود. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت گروه­های پیش دبستانی ـ پایه­ی اول و پیش دبستانی ـ پایه­ی دوم در تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای Corsi، فراخنای ارقام وارونه و فراخنای شمارش معنادار بود. در آزمون استروپ ماه ـ خورشید هم تفاوت پیش­دبستانی ـ پایه­ی دوم معنادار بود. تفاوت پایه­های اول و دوم فقط در فراخنای ارقام مستقیم و فراخنای شمارش معنادار بود. نتایج تحقیق نشان­دهنده­ی تحول تمام مؤلفه­های حافظه­کاری بود، به این نکته هم باید توجه داشت که سرعت تحول بخش دیداری ـ فضایی و بازدارندگی مجری مرکزی کمتر بود و با تمایز بیشتر گروه­ها از هم معنادار می­شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Working Memory Development in 5-7 Years-Old Children

نویسندگان [English]

  • Tahereh Elahi 1
  • Parviz Azad Fal'lah 2
  • Ali Fathi Ashtiyani 3
  • Reza Pourhossein 4
چکیده [English]

In this paper the development of working memory in 5-7 years-old children (preschool, first and second grades) was studied. For assessment of auditory circuit. The forward Digital Span, Corsi and Counting Span, and for assessment of central executive. The Backward Digital span and Sun-moon tasks were used. 90 children (30 from each grade) with 100-115 IQ range were selected from elementary schools in Zanjan city. Data was analysed with ANOVA and Post hoc Tukey. Differences between preschool-first grade and preschool-second grade in Forward and Backward Digital Span, Corsi and Counting Span tasks were significant as well. Difference between preschool-second grades in Sun-moon task was significant as well. Difference between first and second grades only in Forward Digital and Counting Span tasks was significant. This research results indicated development of all component of working memory in children. It is to notice that developmental speed of visuo-spatial sketchpad and central executive inhibiting role were slow and the more the groups were distinguished from each other, the more they become significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Working memory
  • Development
  • Child