بررسی تأثیر تقلید حرکتی غیرگفتاری بر طول گفته‌ی کودکان 3 تا 9 ساله مبتلا به اوتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی دانشگاه تبریز

2 دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران

3 نورولوژیست و مدرس علوم اعصاب

چکیده

زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه­ی تقلید حرکتی غیرگفتاری با طول گفته کودکان اوتیستیک و تأثیر تمرینات تقلید حرکتی غیرگفتاری بر افزایش طول گفته, در این کودکان است.
روش بررسی: در مرحله­ی نخست این مطالعه، که به روش مقایسه­ای صورت پذیرفت 22 کودک اوتیستیک و 30 کودک سالم شرکت داشتند و مطالعه بر روی نمونه­های در دسترس انجام شد. در این مرحله، طول گفته دو گروه، مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت. در مرحله­ی دوم که مطالعه به­صورت تجربی و مداخله­ای صورت پذیرفت، کودکان اوتیستیک به­طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس کودکان گروه آزمایشی، به مدت 60 روز، روزانه یک ساعت تحت تمرین تقلید غیرگفتاری قرار گرفتند. قبل و بعد از مداخله، طول گفته در دو گروه با استفاده از آزمون توصیف تصاویر سنجیده شد. در تحلیل داده­ها از آزمون تی مستقل، رگرسیون و تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد.
یافته­ها: تفاوت معناداری در طول گفته کودکان سالم و اوتیستیک دیده شد P<0/01)). همچنین یافته­ها حاکی است بین طول گفته و توانایی تقلید کلامی در کودکان اوتیستیک مورد مطالعه، همبستگی مثبت وجود دارد (884/0r=). به­علاوه، داده­ها حاکی از وجود تفاوت معنادار بین طول گفته دو گروه آزمایشی و کنترل پس از انجام مداخله می­باشد (p< 0/01).
نتیجه­گیری: در کودکان اوتیستیک بین طول گفته و تقلید حرکتی غیرگفتاری همبستگی مثبت و قوی وجود دارد و انجام تمرینات تقلید حرکتی غیرگفتاری، به افزایش طول گفته در این کودکان منجر می­گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Non-verbal Motor Imitation on Length of Utterance of Autistic Children

نویسندگان [English]

  • Seyyed majid Rafiee 1
  • Mansour Bayrami 1
  • Hasan Ashayeri 2
  • Touraj Hashemi 1
  • Parichehr Ahmadi 3
چکیده [English]

Objective: This research was aimed to investigate the relation between non-verbal imitation and length of utterance, and effect of non-verbal motor imitation exercises on length of utterance in autistic children.
Materials & Methods: in the first phase of this comparative research, 22 autistic and 30 normally developed children participated. The sampling pattern was convenience. We examined and compared length of utterance, in two groups. In the second phase, which was an experimental - interventional study with a pretest-posttest and control group design, the autistic group assigned to two matched groups by balanced randomized method. Then non-verbal motor exercises intervention executed in experimental group for 60 days (one hour a day). Before and after intervention, length of utterance in the groups, were assessed by action pictures test. Data were analyzed by use of t- test, regression analysis, and covariance.
Results: Research findings showed statistically significant difference between autistic group and normal group in length of utterance (p<0.01). In autistic group, there was a positive correlation between length of utterance and non-verbal imitation ability (r=0/884). Furthermore findings showed significant difference in length of utterance between control and experimental group after intervention (p<0. 01).
Conclusion: this finding reveals that non-verbal motor imitation did have a positive correlation with length of utterance and non-verbal imitation exercises increases syntactic ability in autistic children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism