هوش و دلبستگی: تحلیلی بر خود تنظیم‌گری عاطفی/رفتاری کودکان تیزهوش، عقب مانده‌ی ذهنی و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه روانشناسی دانشگاه تبریز

چکیده

مطالعه­ی حاضربه بررسی نقش هوش بر خودنظم­بخشی عاطفی و رفتاری کودکان می­پردازد. برای این منظور رابطه­ی هوش با ایمنی دلبستگی، سبک­های دلبستگی (ایمن، دوسوگرا، اجتنابی، آشفته، سرگشته) و مشکلات رفتاری کودکان عقب­مانده­ی ذهنی خفیف (70-50=IQ)، تیزهوش (140-125=IQ) و عادی (110-95=IQ) بررسی گردید. هم­چنین رابطه­ی بین نوع و سبک­های دلبستگی با مشکلات رفتاری در سه گروه فوق­الذکر کودکان بررسی گردید. آزمودنی­های این پژوهش شامل 91 کودک عقب­مانده­ی ذهنی خفیف، تیز هوش و عادی شش و هفت ساله (از هـر دو جنس) شـهر تبریز بودند. ابزارهای این پژوهش شامل آزمون­های اضطراب جدایی، مقیاس مشکلات رفتاری آخن باخ ، آزمون هوشی ریون پیشرونده و پرسشنامه محقق ساخته جمعیت­شناختی بود. برای تحلیل آماری از تحلیل واریانس یک متغیری و آزمون LSD، آزمون t و آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کودکان عقب­مانده­ی ذهنی فقط در زیرمقیاس خود اتکائی آزمون اضطراب جدایی از دو گروه دیگر پایین­تر بوده و تفاوت معنی­داری با آنها دارند. یافته­ی مهم دیگر آشکار ساخت که کودکان عقب­مانده­ی ذهنی بیش از کودکان عادی و تیزهوش در معرض خطر ناایمنی دلبستگی قرار دارند. بین توزیع پراکندگی کودکان عقب­مانده­ی ذهنی در چهار سبک دلبستگی در مقایسه با توزیع پراکندگی کودکان عادی تفاوت معنی­دار بود. در حالی­که این تفاوت در بین کودکان عادی و تیزهوش مشاهده نشد. هم­چنین یافته دیگر نشان داد که کودکان عقب­مانده­ی ذهنی بیش از کودکان عادی و تیزهوش در معرض خطر مشکلات رفتاری هستند. بالاترین میزان مشکلات رفتاری در دو سبک اجتنابی و دوسوگرا و در دو گروه عادی و تیزهوش مشاهده شد. در حالی­که بین سبک­های چهارگانه­ی دلبستگی کودکان عقب­مانده از لحاظ مشکلات رفتاری تفاوت معنی­دار وجود نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Intelligence and Attachment: Analysis of Affecive / Behavioral Self-regulation among Bright, Mentally Retarded and Normal Childern

نویسنده [English]

  • Zeinab Khanjani
چکیده [English]

The present research investigates the effect of intelligence on affective / behavioral self-regulation of children. For this aim investigate relationship between intelligence, attachment with secure and attachment styles (secure, ambivalence, disorganize / disoriented) and behavioral problems of slight mentally retarded (IQ=50-70), bright (IQ=125-140), normal children (IQ=95-110): Also relationship between kind and styles of attachment with behavioral problems in three groups was investigated. Samples this study includes 91 mentally retarded, bright and normal children with age range between 6-7 years old and of both genders of Tabrize city. Instruments were separation anxiety test, Achenbach the child behavior ckeck list's (T.R.F), Raven's progressive matrix test, demographic inventory. Analysed by data were univariate analysis of variance, LSD follow-up test, T test, and Chi square test. Results showed mentally retarded children only in self-reliance sub-scale of separation anxiety test were lower in comparison with bright and normal children significantly. Mentally retarded were more prone to insecure attachment in comparison with abnormal and bright children. There are significant differences between dispersion distributions of mentally retarded in four attachment styles in comparison with dispersion distribution of normal children, but there aren't singnificantly differences between dispersion distribution of normal and bright children in four attachment styles. Other results showed that mentally retarded are more prone to behavioral problems in comparison with normal and bright children, but this relationship is not significant in mentally retarded children. Also there is highest behavioral problems in ambivalent and avoidant bright and normal children but There is not significant differences between four of attachment styles of mentally retarded children on the basis of behavioral problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligence mentally retarded
  • Bright
  • Attachment styles
  • Behavioral problems