تأثیر آموزش برنامه‌ی فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونی‌سازی شده در کودکان هفت تا 10 ساله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور

2 دانشگاه تبریز

3 دانشگاه شاهد

چکیده

پژوهش حاضر جهت بررسی تأثیر آموزش مدیریت والدین براساس برنامه­ی فرزندپروری مثبت (3P) بر کاهش اختلالات برونی­سازی شده­ی دانش­آموزان پسر 7 تا 10 ساله­ی شهرستان نهاوند، انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل است و جامعه­ی مورد مطالعه­ی آن دانش­آموزان پسر 7 تا 10 ساله­ی دبستان­های پسرانه­ی شهرستان نهاوند می­باشند. نمونه­گیری به روش خوشه­ای انجام شد و مادران 28  نفر از کودکانی که نمره­ی مشکلات برونی­سازی شده­ی آنها در فهرست رفتاری کودک (CBCL) بالاتر از نقطه­ی برش (64=T) بود، انتخاب شده و به دو گروه آزمایش (14n=) و کنترل (14n=) تقسیم شدند. سپس برنامه­ی فرزندپروری مثبت به مدت 2 ماه در 8 جلسه­ی آموزشی120 دقیقه­ای برای آزمودنی­های گروه آزمایش اجرا شد. سپس مجدداً فهرست رفتاری کودک توسط مادران هر دو گروه تکمیل شد. در نهایت داده­های به­دست آمده با استفاده از روش U من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده­ها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل، پس از پایان جلسات آموزش برنامه­ی فرزندپروری مثبت، کاهش معناداری در نمرات زیر مقیاس­های رفتار پرخاشگرانه (05/0P<)، رفتارهای قانون­شکنانه (01/0P<) و نیز نمره­ی کلی مشکلات برونی­سازی شده (01/0P<) پیدا کرده است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که آموزش برنامه­ی فرزندپروری مثبت سبب کاهش اختلالات برونی­سازی شده در کودکان مبتلا می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effects of the Triple P-positive Parenting Program on 7-10 Years Old Children with Externalized Behaviour Problems

نویسندگان [English]

  • Mohsen Jalali 1
  • Elnaz Pourahmadi 1
  • Jalil Babapour 2
  • Mohammadreza Ashaeiri 3
چکیده [English]

The effects of the triple p-positive parenting program in 7-10 years old children with externalized behaviour problems was investigated in this study. Four schools were randomly selected from schools of nahavand city. 28 mothers whose children had received scores above cut-point on externalized problems of Child Behavioral Checklist (CBCL) were selected. Subjects were divided into control and experimental groups. Experimental group received Triple-p for 8 weeks, single a week sessions lasted two hours. The results were analyzed using Mann-Whitney U and indicated that mothers in the experimental group reported a significant decrease in signs of externalized problems in comparison with the control group. The results showed that the mother's training program did have a significant effect on the reduction of externalized behaviour problems. The emerged findings can have clinical applications in prevention and treatment of child behavior disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive parenting program
  • Externalized behaviour problems
  • CBCL
  • Children