ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامة ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه سمنان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از  تدریس اثربخش بود. در کل600 دانشجوی دانشگاه سمنان (294 پسر و 306 دختر) در این مطالعه شرکت نموده و پرسشنامة ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش را تکمیل نمودند. تحلیل اعتبار، همبستگی سوال- نمرة کل و تحلیل عاملی اکتشافی اجرا شد. تحلیل عاملی اکتشافی ساختار عاملی ابزار را برای اساتید کارآمد شامل عامل­های یادگیری، علاقه­مندی استاد، سازماندهی مطالب، تعامل گروهی، رابطة استاد دانشجو، جامعیت مطلب و تکالیف نشان داد. اما برای اساتید ناکارآمد ساختارعاملی تا اندازه­ای متفاوت بود. هماهنگی درونی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از تدریس اثربخش بالا بود (آلفای کرنباخ برای اساتید کارآمد و ناکارآمد به ترتیب 93/0 و 95/0 بود). تمامی گویه­ها توانایی تمیز اساتید کارآمد از ناکارآمد را داشتند. تلویحات کاربردی یافته­ها مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Student's Evaluations of Educational Quality Questionnaire

نویسندگان [English]

  • Siavosh Taleepasand
  • Imanollah Beigdeli
  • Mehran Jowkar
چکیده [English]

The objective of current study was to examine the psychometric properties of the Students' Evaluations of Educational Quality questionnaire. A total of 600 Iranian students of Semnan University participated in the study (294 men & 306 women). Participants completed a Persian version of the Students' Evaluations of Educational Quality questionnaire (PSEEQ; Marsh, 1977). Exploratory factor analysis, item-total correlation, and reliability analyses were undertaken to assess the psychometric properties of the PSEEQ. Exploratory factor analyses showed a seven-factor model for efficient faculties that included learning, enthusiasm, organization, group interaction, individual rapport, breadth & assignment. The factor model was different for inefficient faculties. The internal consistency of the PSEEQ was high (α=0.93 and α=0.95 for efficient and inefficient faculties, respectively). All of items could discriminate efficient and inefficient faculties. Applied implications of results were discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • evaluation
  • students
  • Educational quality