بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای مرتبط با معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانش‌آموزان است. امروزه روانشناسان تربیتی معتقدند که دانش‌آموزان در طی آموزش رسمی (مدرسه­ای) نه تنها به کسب دانش و مهارت­های شناختی نایل می­شوند، بلکه هیجانات خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را رشد می‌دهند. اما تحقیق بر روی هیجانات در بافت­های آموزشی به آرامی در حال ظهور است و به ویژه هیجانات خوشایند به وسیله­ی محققان تعلیم و تربیتی نادیده گرفته شده است. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه پیش‌بینی‌کنندگی حمایت عاطفی و کیفیت تدریس معلم در هیجانات مثبت و منفی تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانش‌آموزان فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 270 نفر (127 دختر و 143 پسر) از دانش‌آموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز با روش نمونه‌گیری خوشه‌ایی تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه حمایت عاطفی معلم، مقیاس کیفیت تدریس معلم، پرسشنامه هیجانات پیشرفت- ریاضیات و پرسشنامه­ی تنظیم هیجانی را تکمیل نمودند. میانگین سنی گروه نمونه 25/15 و انحراف معیار 14/1 بود. یافته‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوه­ی همزمان بررسی شد. یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است که متغیر کیفیت تدریس معلم می‌تواند هیجانات مثبت ریاضی و تنظیم هیجانی را به صورت مثبت و معناداری پیش‌بینی نماید و متغیر حمایت عاطفی معلم، هیجانات منفی ریاضی را به صورت منفی و معنادار پیش‌بینی می‌کند. بر طبق نتایج این پژوهش معلم نقش مهمی در ایجاد هیجانات مثبت و منفی ریاضی و تنظیم هیجانی دانش‌آموزان داراست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the Role of Teacher in Mathematic Academic Emotions and Students Emotion Regulation"

نویسندگان [English]

  • Faridehsadat Hosseini
  • Mohammad Kheir
چکیده [English]

The purpose of this research is to survey the role of variables related to teacher in mathematic academic emotions and students’ emotion regulation. Nowadays educational psychologists believe that students in formal education not only achieve the knowledge and cognitive skills, but also grow positive and negative emotions related to learning and achievement. But research on emotion in the educational field is appearing gradually. Also, positive emotions have been neglected by educational research. So this research has accumulated to survey predictive relationship of teacher’s affective support and quality of teaching in positive and negative mathematic academic emotions and students’ emotion regulation. For this purpose, 270 (127 female and 143 male) first grade high school students of Shiraz completed Teacher Affective Support Scale, Teacher Quality of Teaching Scale, Achievement Emotion Questionnaire-Mathematics and Emotion Regulation Questionnaire. The collected data were analyzed using the multiple regression analysis. Results showed that quality of teaching variable can predict positive mathematic academic emotions and students’ emotion regulation, significantly and positively. Teacher affective support variable can predict negative mathematic emotions significantly and negatively. According to the finding of this research teacher has important role in construction of positive and negative mathematic academic emotions and students’ emotion regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher affective support
  • Quality of teaching
  • mathematic academic emotions
  • Emotion Regulation