بررسی اثر بخشی آموزش جنسی به شیوه رفتاری ـ شناختی بر دانش، خودابرازی و صمیمیت جنسی زنان متأهل شهرستان مبارکه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

امروزه با پیشرفت تکنولوژی موضوع سکس جایگاهی مهم یافته، اما تقریباً در تمام فرهنگ­ها مسائل جنسی یک تابو قلمداد می­شود. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش جنسی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر دانش، خودابرازی وصمیمیت جنسی زنان متأهل شهرستان مبارکه بود.                  
 این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود که بر روی 26 نفراز زنان متأهل انجام شد. افراد به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند و برای گروه آزمون 6 جلسه 2 ساعته آموزش جنسی اجرا گردید. ابزارهای پژوهش: شامل پرسشنامه دانش جنسی آن هوپر، پرسشنامه خودابرازی جنسی دکتر ویلیام واسنل و پرسشنامه صمیمیت جنسی باگاروزی بودند. داده­ها با استفاده از نرم­افزار  spssو آزمون تحلیل واریانس چندراهه تجزیه و تحلیل شد.
نتایج نشان داد که پس از آموزش جنسی، دانش، خودابرازی و صمیمیت جنسی در زنان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی­داری داشت. بنابراین آموزش جنسی می­تواند با بهبود مؤلفه­های پژوهش حاضر در بهبود روابط جنسی متعادل و سلامت خانواده نقش بسزایی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of Effectiveness of Setual Education Based on behavioral-cognitive method on Sextual Intimacy, Knowledge and Self-expression of Married Woman in Mobarakeh

نویسندگان [English]

  • Marjan Salimi
  • Maryam Fatehizadeh
چکیده [English]

Today, with technology development, sex has become an important topic, but sextual matters are encountered as a taboo almost in all cultures. So the purpose of this research is: Investigation of effectiveness of sextual education based on behavoiral-cognitive method on sextual intimacy, knowledge and self-expression of married woman in Mobarakeh. This research was a semi-experimental, pre-test, post-test study with control group. It was performed on 26 married women. They were divided into two groups of test and control by selection or randomly and Six two hours educational sessions were conducted for test group. Research materials: Hooper’s sextual knowledge questionair, Dr. William and snel sextual self-expression questionnaire an Bagarozi’s sextual intimacy. Data was analyzed by software SPSS and multi-way variance analysis test. The results showed significant difference between test group and control group after sextual education in terms of sextual intimacy, knowledge and self-expression. So Sextual education method can play a main role in improving stable sextual relationship and family health by present research addresses these components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sextual cognitive-behavioral education
  • Sextual cognition
  • Sextual knowledge
  • Sextual self-expression
  • Sextual intimacy