حافظه‌کاری کودکان یک‌زبانه و دوزبانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه زنجان

2 دانشگاه علوم پزشکی زنجان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی  ظرفیت حافظه­کاری کودکان دوزبانه و یک­زبانه انجام شد. به این منـظور60 کودک دوزبانه (30 دختر و 30 پسر) و 60 کودک یـک­زبانه (30 دختر و 30 پسر) از میان دانش­آموزان پایه سوم مدارس دولتی شهرهای تـهران (یک­زبانه) و زنـجان (دوزبانه) به صورت تصادفی انتخاب و با تکالیف فراخنای ارقام مستقیم، فراخنای ارقام وارونه، فراخنای کرسی، فراخنای شمارش و استروپ مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون t گروه­های مستقل و تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که عملکرد کودکان دوزبانه در آزمون­های فراخنای ارقام وارونه، فراخنای کرسی، فراخنای شمارش و استروپ بهتر از کودکان یک­زبانه بود ولی در آزمون فراخنای ارقام مستقیم تفاوت معناداری بین دو گروه یافت نشد. علاوه بر این، تفاوت­های جنسیتی چندانی نیز بین دو گروه مشاهده نشد، به جز اینکه دختران یک­زبانه در آزمون فراخنای ارقام مستقیم نسبت به پسران عملکرد بهتری داشتند. در کل نتایج این تحقیق نشان داد که کودکان دوزبانه از مجری مرکزی و بخش دیداری - فضایی بهتری نسبت به کودکان یک­زبانه همسان خود برخوردارند اما در مورد مدار آوایی که تفاوتی بین دو گروه یافت نشد، نیاز به تحقیقات بیشتری است. علاوه بر این، هر دو جنس دارای ظرفیت حافظه­کاری یکسانی هستند و جنس نقشی در این میان ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Working Memory of Bilingual and Monolingual Children

نویسندگان [English]

  • Khoshdavi Ebrahimzadeh 1
  • Tahereh Elahi 1
  • Mazaher Rezaie 2
چکیده [English]

The aim of this study was investigation of working memory capacity of bilingual and monolingual children. For this purpose 60 (30 girls and 30 boys) bilingual and 60 (30 girls and 30 boys) monolingual children from third grade students of public schools in Tehran and Zanjan were selected randomly and tested by forward, backward, Corsi, Counting span and stroop tasks. Data analysis with two way ANOVA and T-test indicated that bilingual children outperformed monolinguals in the backward, Corsi, Counting span and stroop tasks, but not difference was found in the forward span task. Also sex differences wasn’t found in working memory tasks except that the monolingual girls outperformed in the forward task than monolingual boys. The results showed that bilingual children in the central executive and visual-spatial sketchpad were better than monolingual peers but further research is needed about the phonological loop that no differences wasn't found between two groups. In addition, both sexes have the same working memory capacity and gender had not meaning role in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Working memory
  • Monolinguality
  • Bilinguality