بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی در ارتقاء تئوری ذهن دانش‌آموزان پرخاشگر و سنجش پایداری اثر آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

2 دانشگاه الزهراء تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی در ارتقاء تئوری ذهن و سنجش پایداری اثر حاصل از این آموزش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی شهر اردبیل در سال تحصیلی 89 بود. برای انجام این پژوهش 600 نفر (300 دختر و 300 پسر) از دانش­آموزان دختر و پسر پایه­های اول، دوم و سوم راهنمایی از طریق نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. با استفاده از مقیاس پرخاشگری گزینش همسالان گریک و گروت پیتر (1995) و نیز آزمون پرخاشگری مبتنی­بر ملاک­های چهارمین راهنمای تجدیدنظر شده آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM IV-TR) (2003)، 80 نفر دانش­آموز پرخاشگر (36 دختر و 44 پسر) انتخاب شد. تکالیف تئوری ذهن پیشرفته هپی (2003) برای همة دانش­آموزان پرخاشگر اجراء شد و سپس از طریق جایگزینی تصادفی، آزمودنی­ها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه آموزش مهارت­های اجتماعی در طی 10 جلسه آموزش هر جلسه 5/1 ساعت برای گروه آزمایش اجرا شد امّا گروه کنترل مبنای مقایسه قرار گرفت و آموزش دریافت نکرد. بعد از اتمام برنامه آموزش، تکالیف تئوری ذهن به عنوان پس آزمون اول برای هر دو گروه اجرا شد و به منظور سنجش پایداری اثر آموزش مهارت­های اجتماعی 20 روز بعد از اجرای پس آزمون اول،  تکالیف تئوری ذهن به عنوان پس آزمون دوّم اجراء شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه­گیری مکرر روی یک عامل و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های اجتماعی، تئوری ذهن دانش­آموزان پرخاشگر گروه آزمایش را به­طور معناداری در مقایسه با گروه کنترل ارتقاء داد و نیز این آموزش بعد از 20 روز از پایداری اثر مناسبی برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Investigation of the Effectiveness of Social Skill Training in Theory of Mind Improvement in Aggressive Students and the Assessment of It’s Effective Stability

نویسندگان [English]

  • azra Ghaffari 1
  • Shabnam Bighlari 2
چکیده [English]

The purpose of the study was to investigate the effectiveness of social skill training in theory of mind improvement amanog aggressive students and the assessment of its effective stability. The Sample of the research consists of all girls and boys studying at guidance school, both in official and private independent- state schools in Ardabil. The subjects of the study were 600 students (300 boys & 300 girls) of six, seven and eight grades that were selected by cluster random sampling method. Grik and Grotpeter peer Nominational scale and DSM- IV- TR were used to select aggressive subjects, and 80 aggressive students (36 girls & 44 boys) were selected for this study. Advanced theory of mind test was administered to measure theory of mind, then the subjects were divided into two groups (one experimental and one control group). Social skill training, Were applied for 10 session (1.5 hours for any session) but the control group didn’t receive any trainings.20 days after the first post- test performance, Happe’s theory of mind assignment were performed as second post- test to measure-the constancy of training program  effectives to the Experimental group. The results were analyzed by descriptive statistics, two ways ANOVA with repeated measurement and covariance analysis. The results showed that there was a meaningful difference between the performances of two groups and the experimental group performance had been improved in post- test1 and was stable in post- test2 the research Findings emphasis the necessity of social skill training improvement of theory of mined and prevalence of aggression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggressive Students
  • Social Skill Training
  • Theory of mind