اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر حافظه فعال دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر حافظه فعال دانشجویان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود که در نیمسال اول تحصیلی در دانشگاه مذکور ثبت نام کرده و داوطلب شرکت در دوره آموزش راهبردهای فراشناختی بودند. روش نمونه­گیری تصادفی-طبقه­ای بود. ابتدا افرادی که برای این دوره ثبت نام کرده بودند با توجه به دو ملاک دانشکده محل تحصیل و جنسیت به زیر طبقه­هایی تقسیم شدند. سپس سهم هر طبقه محاسبه شده و به هر آزمودنی یک کد از 1 تا 183 اختصاص یافت. سپس نمونه­ای به تعداد 90 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در نهایت افراد انتخاب شده با گمارش تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش دوره آموزش راهبردهای فراشناختی را در ترکیب با متن درسی در قالب 9 جلسه به صورت گروهی گذراند و گروه گواه آموزش خاصی دریافت نکرد. جهت سنجش حافظه دانشجویان از آزمون حافظه وکسلر استفاده شد و آزمودنی­ها آن را در سه نوبت، ابتدا و انتهای ترم و بعد از پنج ماه پیگیری تکمیل کردند. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی تنها بر خرده­مقیاس­های حافظه تداعی و بینایی آزمون حافظه وکسلر دانشجویان، اثر مثبت داشته است هر چند این اثر مثبت در آزمون پیگیری حفظ نشد و تفاوت معناداری در هیچ یک از خرده مقیاس­ها بین دو گروه مشاهده نشد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Metacognitive Strategies Training on Active Memory in Students

نویسندگان [English]

  • Adeleh Aslipour
  • Mohammadkazem Fakhri
چکیده [English]

The purpose of this study was to study the effectiveness of metacognitive strategies training on active, auditory and visual memories in students. The statistical population consists of all students of Islamic Azad University, Sari branch that have registered in the first semester of study at this university and they have volunteered to take part in the training of metacognitive strategies. According to stratified random sampling those who had registered for this course assigned to the subclasses. Then 90 person were selected randomly and the random assignment of subjects were divided into two experimental and control groups. The experimental group spent training metacognitive strategies in conjunction with the text of coursework in 9 sessions and control group did not receive special education. Wechsler Memory Scale was used to measure students' memory and subjects completed it three times, beginning and end of the semester, and after five months. Multivariate analysis of covariance was used to analyze data. Results indicated that teaching metcognitive strategies only has a positive effect on students' visual and associative memory that this positive effect not maintained at follow-up test and were not significant differences in any of the subscales between the two groups.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metcognitive strategies
  • Active Memory
  • students