اثربخشی آموزش راهبرد کمک‌خواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبرد کمک­خواهی بر عملکرد حل مسأله ریاضی  دانش­آموزان بود.روش پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنی­های پژوهش شامل 100 نفر (54 دختر و 46 پسر) از دانش­آموزان سال دوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 91-1390 بودند که به روش تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از گروه­های آزمایش و کنترل قـرار گرفتند. آزمودنی­های گـروه آزمایش بـه مدت 12 جلسه آموزش­های راهبرد کمک­خواهی را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامه­های عادی کلاسی خود ادامه دادند. یافته­های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمره­های دانش­آموزان گروه آزمایش در پس­آزمون حل مسأله ریاضی بالاتر از گروه کنترل شده است. بنابراین آموزش راهبرد کمک خواهی منجر به افزایش عملکرد ریاضی دانش­آموزان می­گردد.پژوهش حاضر کاربردهایی برای معلمان ریاضی دارد که می­توانند از این راهبردها برای پیشرفت درس ریاضی استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Help Seeking Strategy Training on Mathematical Problem Solving

نویسندگان [English]

  • Touraj Hashemi
  • Mirmahmood Mirnasab
  • Ramin Habibi
  • Eskandar Fathiazar
  • Mansour Beyrami
چکیده [English]

Aim: Aim of this research was to determine the effectiveness of help seeking strategy on math problem solving performance. Research method was quasi-experimental with pretest and posttest design with control group. Research participants included 100 (54 Femal & 46 male) second grade high school students in the City of Ahar in the academic year 2011-12 who were selected using multi-stage random cluster sampling and were randomly placed in experimental and control groups. Students in the experimental group received help seeking strategy trainings for 12 sessions. At the same time, the control group continued their regular classroom programs. Results of covariance analysis showed that scores of the experimental group students in mathematical problem solving posttest were higher than the control group. This research has implications for math teachers who can use these strategies for math achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Math problem solving
  • Help seeking strategy