اثربخشی مهارت‌آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر نشانه‌های اضطراب حالت و صفت در بیماران مبتلا به دیابت نوع II

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

2 دانشگاه علوم پزشکی مازندران

3 دانشگاه علامه طباطبایی تهران

چکیده

رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT یکی از درمان‌های شناختی رفتاری مبتنی بر مهارت­آموزی است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر DBT بر کاهش اضطراب حالت وضعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع II اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی بیماران مبتلا به دیابت نوع II مراجعه‌کننده به یک کلینیک خصوصی در شهر ساری بودند که از بین آن‌ها 20 نفر ملاک ورود به پژوهش را داشتند. شرکت‌کنندگان در طرح آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمایش مهارت آموزی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک به شیوه گروهی با تکیه بر مولفه­های ذهن­آگاهی، تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی و کارآمدی بین­فردی، طی دوازده جلسه دو ساعته و در طول شش هفته بر اساس راهنمای درمانی اجرا شد. برای بررسی اضطراب در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از سیاهه اضطراب حالت-صفت اشپیلبرگر استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوورایانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد پس از حذف اثر پیش‌آزمون بین نمرات پس‌آزمون دو گروه آزمایشی و کنترل در اضطراب حالت و صفت تفاوت آماری معناداری وجود دارد. مبتنی بر یافته­های پژوهش می­توان بیان داشت که مداخله DBT بر کاهش اضطراب حالت و صفت بیماران دارای دیابت نوع II تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy Skills training in Trait and State Anxiety Symptoms in Type II Diabetics Patients

نویسندگان [English]

  • Bahareh Montazernia
  • Bahram Mirzaian 1
  • ozra Akhi 2
  • Sara Yadollahi 3
چکیده [English]

Dialectical Behavior Therapy (DBT) is one of the cognitive-behavioral therapeutic methods based on skill training, which have drawn so much attention in recent years. This study aimed to determine the effectiveness of an intervention based on DBT in reducing trait and state anxiety level of patients with type II diabetes. The population study was all the patients with type II diabetes who attended private clinic in Sari among them 20 were permitted. An experimental pretest-posttest design control group was used. Participants of the experimental group received 12 therapeutic sections in 6 weeks. Each section lasted 2 hours where skills based on DBT were taught based on therapeutic manual (mindfulness, emotion regulation, tolerance and interpersonal efficacy). Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI-Y) was used to measure anxiety in pretest and posttest. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that modifying the preset effect, there was a a statistically significant difference between two groups in the posttest Consequently, the intervention based on DBT is effective in the reduction of state-trait anxiety in patients with type II diabetes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialectical behavior therapy
  • Trait and state anxiety
  • Diabetes