رابطه تاب‌آوری و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان کم‌شنوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه پیام نور

چکیده

هـدف این پژوهش تعیین رابطه بین تاب­آوری و پیشرفت تـحصیلی در دانش­آموزان کم­شنوا مقطع راهنمایی شهرستان قروه بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 280 نفر از دانش­آموزان کم­شنوا (143 پسر و 137 دختر) به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. از آزمودنی­ها خواسته شد مقیاس تاب­آوری کانرو دیویدسون را تکمیل کنند و از معدل کل سال تحصیلی 93-92 آنها استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تاب­آوری و پیشرفت تحصیلی، رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد. تاب­آوری می­تواند پیشرفت تحصیلی را پیش­بینی کند و با افزایش میزان تاب­آوری، میزان پیشرفت تحصیلی نیز افزایش می‏یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between of Resilience and Academic Achievement in Students with Hearing Impairement

نویسندگان [English]

  • Reza Rahimi
  • Mahnaz Aliakbari
چکیده [English]

This research aimed to determine the relationship between resilience and academic achievement in hearing impaired guidance school students in Ghorveh city. The present study was conducted with a correlational method. Using convenience sampling, 280 students with hearing impairment (143 male 137 female) were selected. All subjects were asked to complete Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Besides, their average score in 2013-2014 academic year was applied. Data were analyzed by regression method. Results showed that there was a positive and significant relationship between resilience and academic achievement. Resilience could predict academic achievement and by increasing resilience, academic achievement would be increased

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resilience
  • academic achievement
  • Hearing impairement