رابطه ناگویی هیجانی و ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی شغلی دبیران زن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ناگویی هیجانی و ویژگی­های شخصیتی با فرسودگی شغلی دبیران زن آموزش و پرورش بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران زن آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بود که از بین آنها به روش نمونه­گیری خوشه­ای نمونه­ای به حجم 300 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های ناگویی هیجانی تورنتو، شخصیتی پنج عاملی نئو و فرسودگی شغلی ماسلاچ استفاده شد. طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تحلیل داده­ها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفه­های ناگویی هیجانی (دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی) و فرسودگی شغلی رابطه مثبت، بین روان­نژندی و فرسودگی شغلی رابطه مثبت، بین  برونگرایی و فرسـودگی شغلی رابـطه منفی، بین با وجـدان بودن و فرسودگی شـغلی رابطه مثبت و بین انعطاف­پذیری و فرسودگی شغلی رابطه مـنفی وجود دارد و متغیرهای دشواری در شـناسایی احـساسات، دشواری در توصیف احساسات، روان­نـژندی، برونگرایی و باوجدان بودن توانایی پیش­بینی فرسودگی شغلی را دارند. بنابراین می­توان با تدابیر مناسب به سلامت محیط شغلی و کاهش فرسودگی شغلی دبیران کمک کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Alxithymia, Personality Characteristics and Burnout in Female Teachers

نویسندگان [English]

  • Zeinab Babaykhakian
  • Jahangir Karami
  • Alireza Rashidi
چکیده [English]

This study aimed to investigate the relationship between alxithymia, personality characteristics and burnout in female teachers. The study population included all female teachers in Kermanshah, instruction District. Using cluster sampling, 300 subjects were selected. For data collection, Toronto Alexithymia Inventory, NEO Five-Factor personality and Maslach Burnout were used. The present study was conducted with a correlational method and data were analyzed by multiple regression method. The findings of the study indicated that there was a positive relationship between components of alexithymia (difficulty in identifying feelings, difficulty in describing feelings, and objective thinking) and job burnout. Besides, there was a positive relationship between neuroticism and job burnout. There was a negative relationship between extroversion and job burnout. There was a positive relationship between conscientiousness and job burnout as well as a negative relationship between flexibility and job burnout. Difficulty in feeling identification, difficulty in feeling description, nearoticism, extroversion, and conscientiousness could be heped predict job burnout. Therefore, using appropriate strategies, it could help occupational situational health and reducing teachers’ job burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Alxithymia
  • Personality characteristics
  • Burnout