اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن در دانش‌آموزان دختر: مطالعه‌ تک‌آزمودنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

دانش‌آموزان در مدرسه ممکن است با شرایط آزاردهنده‌ متعددی روبه­رو ‌شوند که باعث ایجاد ترس و اضطراب در آن‌ها می‌گردد و این مسئله تمایل آنها را به حضور در مدرسه کاهش می‌دهد، تحقیق حاضر به­منظور بررسی اثربخشی اصلاح رفتار شناختی بر کاهش رفتار امتناع از مـدرسه رفتن دانـش‌آموزان دختر انجام گردیـد. در این پژوهش چهار دانش­آموز دارای رفتار امتناع از مدرسه بر اساس مقیاس تجدیدنظرشده‌ امتناع از مدرسه (فرم دانش­آموز SRAR-C) و مصاحبه ساختار یافته انتخاب شدند. با استفاده از طرح تک آزمودنیABA ، طی 8 جلسه آموزش اصلاح رفتارشناختی قرار گرفتند و طی دو هفته پس از مداخله نیز همچنان مورد مشاهده قرار گرفته و با داده‌های خط پایه براساس تحلیل بصری (سطح، روند و تغییرپذیری)، درصد داده‌های غیرهمپوش با استفاد از شاخص PAND و ضریب اثر مقایسه گردید. نتایج نشان داد که اصلاح رفتار شناختی، رفتار امتناع از مدرسه را به­طور معنی‌دار کاهش داد. می­توان نتیجه گرفت که به­کارگیری اصلاح رفتارشناختی در کاهش رفتار امتناع از مدرسه مؤثر  است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive Behavioral Modification in School Refusal Behavior among Female Students: A Single- Subject Study

نویسندگان [English]

  • Shahram Vahedi
  • Parinaz Mansouri
چکیده [English]

In school, many students may confront distressing situations that could cause anxiety and fear. As a result, their school attendance desire would be reduced. This study was conducted to examine the effectiveness of the cognitive behavior modification in the reduction of school refusal behavior reduction among female students. Therefore, based on revised school refusal scale (SRAR-C) and structured interview, four students with school refusal behavior were selected. In an ABA single subject design, they were trained with cognitive behavior modification in 8 sessions. They were examined two weeks after the intervention. Results were compared with baseline through graphical analysis (level, trend and variability), PAND criterion and effect size. Results showed that cognitive behavior modification could significantly reduce school refusal behavior. It could be concluded that the application of cognitive behavior modification is effective in reducing school refusal behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School refusal behavior
  • students
  • Cognitive behavior modification