اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش‌مستقیم و آگاهی واج‌شناسی بر کاهش غلط‌های املایی در دانش‌آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری املا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی‌بیرجند

2 دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشگاه پیام نور

4 دانشگاه شهید بهشتی

5 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش مستقیم و آگاهی واج‌شناسی بر کاهش غلط‌های املایی دانش‌آموزان دبستانی دارای اختلال‌یادگیری املا انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ آماری این پژوهش تمام دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان شهرستان بیرجند بودند که در سال تحصیلی 93-1392 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه پژوهش شامل 10 دانش‌آموز پایه چهارم بود که با تشخیص اختلال یادگیری املا به مرکز توان‌بخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستان بیرجند ارجاع داده شده بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (شهیم، 1371)، آزمون تشخیص اختلال املا برای پایه چهارم (کریمی، 1383)، آزمون عملکرد تعویض واج (پوراعتماد،1382) و آموزش ترکیبی بسته‌های آموزشی آموزش مستقیم و آگاهی واج‌شناختی بوده است. توزیع با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش ترکیبی بر کاهش غلط‌های املایی و نیز بر بهبود عملکرد تعویض واج دانش‌آموزان دبستانی مؤثر بوده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان روش آموزش ترکیبی را برای آموزش‌های ویژه و مناسب برای اختلال املا نویسی پیشنهاد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Combined Training Program (Direct Instruction and Phonological awareness) in Spelling Errors among Elementary Students with Spelling Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Najmeh Nikomohammadi 1
  • Hamid Alizadeh 2
  • Behroz Karimi 3
  • Elham Hakimirad 4
  • Zahra Aminabadi 5
چکیده [English]

This study examined the effectiveness of direct instruction and phonological awareness combined interventional program in reducing spelling errors among elementary students with spelling learning disorder. The research design was pretest-posttest quasi-experimental design with control group. The study population included students in grade 4 in Birjand city in the academic year 2012-2013. Therefore 10 students with spelling learning disorders were selected who were referred to Birjand rehabilitation center of learning disorder. They were assessed by Wechsler Intelligence Scale, spelling disorder test for fourth grade students (Karimi, 2004), and direct instruction and phonological awareness combined program. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that the combined training was effective in the reduction of students’ spelling mistakes and the improvement of their performance in phoneme substitution. So, the combined program could be suggested for specific trainings in students with spelling errors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Direct instruction
  • Phonological awareness
  • Combined training
  • Spelling disorder