فراتحلیل پیامدهای شناختی – تحصیلی دوزبانگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 دانشگاه فنی-حرفه‌ای

3 دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشگاه تبریز

چکیده

دوزبانگی موضوعی آشنا و فراگیر در جوامع امروزی به­ویژه در کشور ایران است که برطبق نتایج پژوهش­ها از لحاظ تعلیم و تربیت آثار خاص خود را دارد. هدف این پژوهش تعیین اندازه اثر ترکیبی پیامدهای شناختی- تحصیلی دوزبانگی براساس پژوهش­های داخل کشور به­وسیله یک روند تحقیقی فراتحلیل است. جامعه آماری به تحقیقات در دسترس مرتبط با پیامدهای شناختی - تحصیلی دوزبانگی در داخل کشور مربوط می­شود که پس از لحاظ ملاک­های ورود و خروج در نهایت نتایج کمّی 21 تحقیق تحلیل شدند. ترکیب اندازه­های اثر اختلاف فراگیران دوزبانه نسبت به تک­زبانه حاصل از این تحقیقات نشان دادند که به­صورت کلی دوزبانه­ها نسبت به تک­زبانه­ها از لحاظ شناختی ضعیف­تر هستند (27/0-=ES). این تفاوت در بیش از دو سوم اندازه­های اثر تحقیقات اولیه مشاهده شد. با این وجود با تحلیل­های دقیق­تر مشخص شد که تفاوت­های معنادار بین دو گروه در شاخص­های تحصیلی است (36/0-=ES) و در شاخص­های پایه شناختی همچون هوش بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (10/0-=ES).  همچنین تحلیل­های تکمیلی نشان دادند که از بین بازده­های مرتبط با پیشرفت تحصیلی بزرگ­ترین اندازه اثر اختلاف بین دو گروه دوزبانه و تک­زبانه در دروسی همچون نوشتن و خواندن است تا در دروسی مانند ریاضی و علوم. دیگر یافته این بخش از تحلیل­ها نشان داد که زبان دوزبانه­ها می­تواند بر شاخص­های اندازه اثر تفاوت دوزبانه­ها از تک­زبانه­ها تأثیر گذار باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of Bilingualism Cognitive-Academic Outcomes

نویسندگان [English]

  • Javad Masrabadi 1
  • Rajab Rabavi 2
  • Javad Hatami 3
  • Tootaj Hashemi 4
چکیده [English]

Bilingualism is a familiar and widespread issue in current societies, particularly in Iran that has its own special educational effects according to study results. The purpose of this study was to determine the combined effect size of bilingualism cognitive-academic outcomes based on studies conducted in Iran through a meta-analytic procedure.In this study, the statistical population is concerned the available studies related to bilingualism cognitive-academic outcomes. Finally, considering inclusion and exclusion criteria, quantitative results of 21 studies were analyzed. The combination of difference effect sizes between bilingual and monolingual learners showed that overall, compared with monolingual learners, bilingual ones were weaker in terms of cognitive (ES=-.27).This difference was observed in more than two-thirds of the primary study effect sizes. However, more detailed analysis revealed that there were significant differences between the two groups in academic indicators (ES =-.36)and about basic cognitive indicators such as intelligence, no significant differences were observed between the two groups (ES=-.10). Also, additional analysis showed that the greatest difference between the bilingual and monolingual subjects was in writing and reading than in math and science.Other findings revealed that type of language in bilingual learners could influence difference effect size indicators between monolingual and bilingual people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bilingualism
  • Bilingual
  • Meta-analysis
  • language