اثربخشی دانش‌افزایی مهارت‌محور بر بهبود کارکردهای هیجانی و ارتباطی والدین دارای فرزند نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/jmpr.2025.20495

چکیده

پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه دانش‌افزایی مهارت‌محور بر بهبود کارکردهای هیجانی و ارتباطی والدین دارای فرزند نوجوان (12 تا 16 سال) بود. در این راستا، از جامعه والدین دانش‌آموزان شهر تبریز در سال 1399، تعداد 60 نفر از طریق غربالگری با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته «میزان آگاهی والدین از بلوغ جسمی و جنسی فرزندان» انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 30 نفر) جایگزین شدند. برای گروه آزمایش، برنامه دانش‌افزایی مهارت‌محور طی 12 جلسه 45 دقیقه‌ای اجرا شد، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی کویین دام در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک‌متغیره نشان داد که برنامه دانش‌افزایی مهارت‌محور بر بهبود راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم هیجان، کاهش اضطراب، و ارتقای مهارت‌های ارتباطی (شامل توانایی تبادل پیام، کنترل عاطفی، مهارت گوش دادن، بینش به فرایند ارتباط، ارتباط قاطع، دانش نقش‌ها، ارتباطات، پاسخگویی عاطفی، همراهی عاطفی، کنترل رفتار، حل مسئله و کارکرد کلی) در والدین اثر مثبت و معنی‌داری دارد (p < 0/05).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Skill-Based Knowledge Enhancement on Improving the Emotional and Communication Functions of Parents with Adolescent Children

نویسندگان [English]

  • Elnaz Mousavi 1
  • Gholamali Afrooz 2
  • Sogand Ghasemzadeh 2
1 PhD student in Educational Psychology, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of a skill-based knowledge enhancement program on improving the emotional and communication functions of parents with adolescent children (aged 12 to 16). To this end, 60 parents of students in Tabriz, Iran, in 2020 were selected through screening using a researcher-made questionnaire on "Parental Awareness of Adolescents’ Physical and Sexual Puberty" and randomly assigned to experimental and control groups (30 participants each). The experimental group underwent a 12-session, 45-minute skill-based knowledge enhancement program, while the control group received no intervention. Data were collected using the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and the Queendom Communication Skills Questionnaire in pre-test and post-test phases. Multivariate and univariate analysis of covariance revealed that the skill-based knowledge enhancement program significantly improved adaptive and non-adaptive emotion regulation strategies, reduced anxiety, and enhanced communication skills (including message exchange ability, emotional control, listening skills, insight into communication processes, assertive communication, role knowledge, communication, emotional responsiveness, emotional companionship, behavioral control, problem-solving, and overall family functioning) in parents (p < 0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • skill-based knowledge enhancement
  • emotion regulation
  • communication skills
  • parents
  • adolescence

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 31 شهریور 1400
  • تاریخ بازنگری: 28 دی 1400
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1400