پیش‌بینی پرخاشگری براساس مهارت‌های ارتباطی و خودشفقت‌ورزی: نقش میانجی تحریف‌های شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

10.22034/jmpr.2024.61367.6191

چکیده

مقوله‌ی پرخاشگری در روابط ‌فردی و اجتماعی امری مهم و حائز اهمیت می‌باشد که نیاز به پژوهش و شناخت روز‌افزون دارد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پرخاشگری براساس مهارت‌های ارتباطی و خود شفقت‌ورزی با درنظرگرفتن نقش میانجی تحریف‌های شناختی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی با روش تحلیل مسیر بود. جامعه‌ آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ بودند. نمونه انتخابی شامل ۲۵۳ نفر از بین جامعه آماری موردنظر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ مهارت‌های ارتباطی (CSTR) (کوئین‌دام، ۲۰۰۴)، پرسشنامه خود شفقت‌ورزی(SCS) (نف، ۲۰۰۳)، پرسشنامه پرخاشگری(EAI) (آیزنک و گلین ویلسون، ۱۹۷۵) و پرسشنامه تحریف‌های شناختی (عبدالله‌زاده و سالار، ۱۳۸۹) استفاده شد. داده‌های حاصل در نرم‌افزارهای SPSS 26 و AMOS 23 و با آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده برازش مطلوب مدل پس از اصلاح بود. اثر مستقیم مهارت‌های ارتباطی(0/20) و خود شفقت­ورزی(0/61-) و تحریف‌های شناختی(0/19) بر پرخاشگری معنادار (0/05>p) بود. همچنین، نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که فقط رابطه­‌ی مهارت‌های ارتباطی با نقش میانجی تحریف‌­های شناختی بر پرخاشگری (0/41-) معنادار (0/05>p) بود. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مهارت‌های ارتباطی، خود شفقت‌ورزی و تحریف‌های شناختی دارای نقش به‌سزایی در پرخاشگری بوده و با توجه به اهمیت فردی و اجتماعی بالای پدیده­‌ی پرخاشگری و تبعات مختلفی که می‌­تواند برای جامعه و افراد داشته باشد، توجه به عوامل پیش‌بینی کننده­‌ی آن حائز اهمیت می­‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Aggression Based on Communication Skills and Self-compassion: The Mediating Role of Cognitive Distortions

نویسندگان [English]

  • Mohadeseh Baravordeh 1
  • Mostafa Hokmabadi 1
  • Ezzatollah Ahmadi 2
1 Master's student in General Psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The category of aggression in personal and social relationships is an important issue that requires more and more research and knowledge. In this regard, the present study was conducted with the aim of predicting aggression based on communication skills and self-compassion, considering the mediating role of cognitive distortions. The current research was a type of correlation study with path analysis method. The statistical population of this research was all students of Shahid Madani University of Azerbaijan in the academic year of 2022-2023. The selected sample consisted of 253 people from among the target statistical population, who were selected by available sampling method. To collect data from the Communication Skills Questionnaire (CSTR) (Quindam, 2004), the Self-Compassion Questionnaire (SCS) (Neff, 2003), the Aggression Questionnaire (EAI) (Eysenck and Glen Wilson, 1975) and the Cognitive Distortions Questionnaire (Abdollahzadeh and Salar, 2009) was used. The resulting data were analyzed in SPSS 26 and AMOS 23 software and with statistical tests of Pearson's correlation coefficient and path analysis. Data analysis showed a good fit of the model after modification. The direct effect of communication skills (0.20), self-compassion (-0.61) and cognitive distortions (0.19) on aggression was significant (p<0.05). Also, the indirect results of the paths showed that only the relationship between communication skills and the mediating role of cognitive distortions on aggression (-0.14) was significant (p<0.05). Based on the findings of this research, it can be concluded that communication skills, self-compassion and cognitive distortions have a significant role in aggression, and considering the high personal and social importance of the phenomenon of aggression and the various consequences it can have for society and individuals, attention Its predictive factors are important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggression
  • Cognitive Distortions
  • Self-Compassion
  • Communication Skills
احمدی، عباس؛ عباسی، علی و بابایی، ‌انسیه. (۱۳۹۹). نقش استراتژی های مقابله ای، تحریف های شناختی و اختلال های شخصیت در پیش بینی ‌خشونت در بین ‌زنان محکوم به ایراد ضرب و جرح در زندان های استان مازندران. مطالعات پلیس زن33(14), 98-117.‎
احمدی، شهلا و مرادی، امید. (۱۳۹۷). پیش‌بینی سازگاری زناشویی بر اساس مولفه‌های سلامت روان شناختی و خودشفقت‌ورزی در زوجین شهرستان بوکان. زن و مطالعات خانواده11(41), 43-55.
افشانی، سید علیرضا و ابویی، آزاده. (۱۳۹۸). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانش‌آموزان. فصلنامه خانواده و پژوهش16(3), 103-124.
برجعلی، محمود و برهانی، عرفان. (۱۴۰۰). تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر اضطراب اجتماعی و خشم نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست شهرستان تهران. پژوهش های روانشناسی اجتماعی11(44), 165-182.
تقوایی‌یزدی، مریم. (۱۴۰۱). پیش‌بینی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با نقش هوش هیجانی در دانش‌آموزان. فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی13(2), 1-16.
توزنده‌جانی، ‌‌حسن و ابهرزنجانی‌، ‌فرناز. (۱۳۹۸). بررسی نقش میانجی گرایانه تنظیم شناختی هیجان در رابطه با ویژگی های خلق و خو و تحریف های شناختی با کنترل خشم دانش آموزان قلدر. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش‌ و پرورش19(2), 77-86.
حسین‌چاری، مسعود و فداکار، محمد‌مهدی. (۱۳۸۴). بررسی تاثیر دانشگاه بر مهارت‌های ارتباطی بر اساس مقایسه دانش آموزان و دانشجویان، دانشور رفتار سال ۱۳۸۴ شماره ۱۵.
خسروی، صدالله؛ صادقی، مجید و یابنده، محمدرضا. (۱۳۹۲). کفایت روانسنجی مقیاس شفقت خود (SCS). فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی4(13), 47-59.‎
خوبانی، مریم؛ زاده‌محمدی، علی و جراره، جمشید. (۱۳۹۲). اثربخشی آموزش روان نمایشگری بر مهارت های ارتباطی و پرخاشگری دختران پرخاشگر.
دلاور، آناهید؛ نامدارپور، فهیمه و تبریزی، مهدی . (۱۴۰۲). بررسی تجارب هیجانی درمانگران بالینی و خانواده در جلسات درمان بالینی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد66(2), 189-200.‎
سیگارچی، ریحانه؛ ابوالقاسمی، شهنام؛ تیزدست، طاهر و رحمانی، محمدعلی. (۱۴۰۰). ارائه مدل پرخاشگری بر اساس هوش هیجانی، تنظیم هیجان، مهارت های ارتباطی، خودکارآمدی و عملکرد والدین با میانجیگری سبک دل بستگی ناایمن دوسوگرا در نوجوانان دختر دوره ی متوسطه دوم.‎
صیاد، علیرضا. (1397). رابطه ی سازگاری شغلی و رضایت شغلی با میزان پرخاشگری کارگران غرف میوه و تره بار سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ، پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، گرایش عمومی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی.
صیدی، ستار، صفاری نیا، مجید، و احمدیان، حمزه. (1398). مدل ارتباط پرخاشگری و دیدگاه گیری اجتماعی با رفتار جامعه پسند با نقش واسطه ای اعتماد اجتماعی. پژوهش های روان شناسی اجتماعی، 9(36 )، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/207248/fa
عاشوری، اعظم؛ ابراهیمی، محمداسماعیل و قاسمی‌پور، یداله. (۱۳۹۸). مقایسه میزان تحریف شناختی و کیفیت زندگی در بیماران مبتلابه درد مزمن، غیر درد مزمن و افراد عادی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد62(5), 1723-1732.
عرشی، سارا. (1399). پیش‌بینی سازگاری اجتماعی بر اساس توانایی حل مساله اجتماعی و خود شفقت ورزی در نوجوانان، دومین کنگره تازه یافته‌ها در حوزه خانواده، بهداشت روان، اختلالات، پیشگیری و آموزش، تهران.
فاریابی، ظهیرالدین؛ خیاطان، فلور و منشئی، غلامرضا. (۱۳۹۹). تأثیر آموزش بسته شفقت درمانی بخشش محور و بخشش درمانی بر مدیریت خشم، سازگاری زناشویی و فرکانس عشق در زنان دارای تعارضات زناشویی. طلوع بهداشت یزد19(6), 77-94.‎
فرمانی شهرضا، شیوا. (۱۳۹۳). اثربخشی شناخت درمانی هستی‌نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه زنان مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان(HIV) . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. گروه آموزشی مشاوره پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته مشاوره خانواده.
گلستانی بخت، طاهره؛ بابایی، انسیه؛ کریمی، معراج و احمدی، عباس. (۱۴۰۱). رابطه شفقت به‌خود و خوش‌بینی در دانش‌آموزان: نقش واسطه‌ای سازگاری اجتماعی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی12(45), 65-84.‎
محمدی، کوروش؛ فرشاد، محمدرضا؛ شنبدی، فرزاد و رخشانی‌پور، طیبه. (۱۴۰۲). پیش بینی پرخاشگری بر اساس شرم درونی شده و مهارت های ارتباطی در مادران دارای فرزند دانش آموز ابتدایی. مدیریت ارتقای سلامت12(6), 1-12.‎
میکائیلی نیلوفر، رحیم زادگان شیوا، طاهری حسن. پیش‌بینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی. رویش روان شناسی. ۱۴۰۰; ۱۰ (۱۱) :۵۱-۶۰
Allen, J. J., Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2018). The general aggression model. Current opinion in psychology19, 75-80.
Aloia, L. S. (2023). Individual and Relational Outcomes Associated with Dispositional Forgiveness: The Mediating Role of Interpersonal Trust, Affectionate Communication, and Verbal Aggression. Communication Studies74(4), 377-392.
Baby, M., Gale, C., & Swain, N. (2018). Communication skills training in the management of patient aggression and violence in healthcare. Aggression and violent behavior39, 67-82.
Barry, C. T., Loflin, D. C., & Doucette, H. (2015). Adolescent self-compassion: Associations with narcissism, self-esteem, aggression, and internalizing symptoms in at-risk males. Personality and Individual Differences77, 118-123.
Bitsika, v., Sharply, C.F. & Hartley, L. (2010). The specific Environmental Antecedents of Anxiety and Depression among Australian university students. Development of the Effects of university study on lifestyle Questionnaire. The International Journal of Educational and psychological Assessment, 4, 2-18.
Boddice, R. (2017). The History of Emotions. Past, Present, Future. Revista de Estudios Sociales, (62), 10-15.
Brugman, D., van der Meulen, K., & Gibbs, J. C. (2023). Moral judgment, self-serving cognitive distortions, and peer bullying among secondary school adolescents. Journal of Moral Education, 1-21.
Djajadisastra, F. W. (2017). Self-compassion and aggression in college students. ANIMA Indonesian Psychological Journal32(4), 235-241.
Dragone, M., Esposito, C., De Angelis, G., Affuso, G., & Bacchini, D. (2020). Pathways linking exposure to community violence, self-serving cognitive distortions and school bullying perpetration: A three-wave study. International journal of environmental research and public health17(1), 188.
Ergün-Başak, B., & Can, G. (2018). The relationships between self-compassion, social-connectedness, optimism and psychological resilience among low-income university students.
Germer, C. (2023). Self-Compassion in Psychotherapy: Clinical Integration, Evidence Base, and Mechanisms of Change. In Handbook of Self-Compassion (pp. 379-415). Cham: Springer International Publishing.
Haddadi, A., & Ebrahimi, M. E. (2020). The effect of yalom group therapy on resiliency and communication skills in students. Health Research Journal5(3), 188-198.
Huang, L. S., Molenberghs, P., & Mussap, A. J. (2023). Cognitive distortions mediate relationships between early maladaptive schemas and aggression in women and men. Aggressive behavior49(4), 418-430.
Jonason, P.K., Fletcher, S.A., & Hashmani, T. (2019). Externalizing and internalizing, but not rationalizing: Some psychodynamic biases associated with the Dark Triad traits. Personality and Individual Differences, 137: 9-11.
Kraft, L., Ebner, C., Leo, K., & Lindenberg, K. (2023). Emotion regulation strategies and symptoms of depression, anxiety, aggression, and addiction in children and adolescents: A meta-analysis and systematic review. Clinical Psychology: Science and Practice.
Lin, W., & Li, C. (2023). Review of Studies on Emotion Recognition and Judgment Based on Physiological Signals. Applied Sciences13(4), 2573.
Miyagawa, Y., & Taniguchi, J. (2022). Sticking fewer (or more) pins into a doll? The role of self-compassion in the relations between interpersonal goals and aggression. Motivation and Emotion, 1-15.
Schmits, E., & Glowacz, F. (2019). Delinquency and drug use among adolescents and emerging adults: The role of aggression, impulsivity, empathy, and cognitive distortions. Journal of Substance Use24(2), 162-169.
Shanks, J. E. (2023). Relationships Between Shame, Cognitive Distortions and Positive Relationships with Others Among Young Adults, and Changes in Shame Resulting from an Intervention Focusing on Cognitive Distortions.
Thomas, R. (2019). College student peer aggression: A review with applications for colleges and universities. Aggression and Violent Behavior, 48, 218-229.
Uzun, K., & Karataş, Z. (2023). The examination of the mediator role of optimism, self-compassion, altruism and gratitude in the relationship between cognitive distortions and forgiveness of emerging adults. Emerging Adulthood, 21676968231171200.
Vanderlind, W. M., Millgram, Y., Baskin-Sommers, A. R., Clark, M. S., & Joormann, J. (2020). Understanding positive emotion deficits in depression: From emotion preferences to emotion regulation. Clinical psychology review76, 101826.
Yang, T., Shen, Y. M.., Zhu, M., Liu, Y., Deng, J., Chen, Q. & See, L. C. (2015). Effects of co-worker and supervisor support on job stress and presentism in an aging workforce: A structural equation modeling approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(1),72-77.