اثربخشی آموزش ارتباط بدون خشونت مبتنی بر نظریه مارشال روزنبرگ بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

3 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

آسیب‌های روان شناختی و رفتاری در دانشجویان همانند خشونت می‌تواند سلامت روانی و هیجانی آنان را با آسیب جدی مواجه سازد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ارتباط بدون خشونت مبتنی بر نظریه مارشال روزنبرگ بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت انجام گرفت. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحله‌ای (پیش‌آزمون- پس‌آزمون-پیگیری) و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) دارای علائم خشونت در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش تعداد 27 دانشجوی دارای علائم خشونت با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش (14 دانشجو) و گواه (13 دانشجو) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش ارتباط بدون خشونت مبتنی بر نظریه مارشال روزنبرگ را طی 8 هفته در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خشونت (آیزنک و ویلسون، 1367) (VQ)، مقیاس همدلی (جولیف و فارینگتون، 2006) (EQ) و پرسشنامه معنا در زندگی (استگر و فرازیر، 2006) (MLQ) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش ارتباط بدون خشونت بر همدلی (0/001>P؛ 0/51=Eta؛ 24/35=F) و معنای زندگی (0/001>P؛ 0/46=Eta؛ 20/21=F) دانشجویان دارای علائم خشونت تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش ارتباط بدون خشونت با بهره‌گیری از فنونی همانند دریافت همدلانه، شناسایی و ابراز احساسات و مسئولیت‌پذیری احساسات خود می‌تواند روشی موثر در جهت بهبود همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Nonviolent Communication Training Based on Marshall Rosenberg Theory on the Empathy and Life Meaning in the Students with the Signs of Violence

نویسندگان [English]

  • Rasoul Pirhadi Tavandashti 1
  • Mozhgan Arefi 2
  • Ilnaz Sajjadian 3
1 Ph.D. student in Educational Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Psychological and behavioral injuries in students, like violence, can cause serious damage to their mental and emotional health. according to this the present study was conducted to investigate the efficacy of nonviolent communication training based on marshall rosenberg theory on the empathy and life meaning in the students with the signs of violence. The present study was semi experimental (with experimental and control groups) with three-stage (pretest, posttest, follow-up) and two-month follow-up period design. The statistical population included undergraduate and postgraduate students in the major of psychology at Islamic Azad University (Khorasgan) with the signs of violence in academic year 2020-21. 27 students with the signs of violence were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental (14 students) and control groups (13 students). The experimental group received of nonviolent communication training based on marshall rosenberg theory during 8 weeks in 8 sessions of 90 minutes. The applied questionnaires included violence questionnaire (Eysenck, Wilson, 1988) (VQ), empathy scale (Jolliffe, and Farrington, 2006) (EQ), meaning in life questionnaire (Steger, Frazier, 2006) (MLQ). The data from the study were analyzed through mixed ANOVA method via SPSS23 software. The results showed that nonviolent communication training has significant effect on the signs of empathy (F=24.35; Eta=0.51; P<0/001) and life meaning (F=20.21; Eta=0.46; P<0/001) of the students with the signs of violence. According to the findings of the present study it can be concluded that nonviolent communication training can be used as an efficient method improve empathy and life meaning of student with the signs of violence through employing techniques such as an empathic receiving, identifying and expressing feelings and taking responsibility for one's feelings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • violence
  • nonviolent communication training
  • life meaning
  • empathy
آزادمنجیری، محمد.، نامنی، ابراهیم. (1399). نقش تعدیل کننده همدلی در رابطه سرمایه روانشناختی با افسردگی و اضطراب در پرستاران. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 27(3)، 453-461.
آیزنک، اچ. جی. ، ویلسون، گلن. (1367). خودشناسی. ترجمه شهاب قهرمان. تهران: انتشارات شباویز.
پیمانفر، الیکا.، علی‌اکبری، مهناز.، محتشمی، طیبه. (1391). مقایسه احساس تنهایی و احساس معنا در زندگی سالمندان با سطوح نگرش مذهبی متفاوت. مجله روان‌شناسی و دین، 5(4)، 52-41.
جعفری، محمدعلی.، نوروزی، زهرا.، فولادچنگ، محبوبه. (1396). بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس همدلی اساس؛ فرم فارسی، فصلنامه مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 14 (25)، 38-23.
رشید، خسرو.، بیات، احمد. (1398). تبیین رابطه ابعاد سرمایه‌های روان‌شناختی و مؤلفه‌های همدلی عاطفی با میانجی گری هوش زیباشناسی. مجله علوم روان‌شناختی، 18 (74)، 171-180.
رضائی، زهرا.، به پژوه، احمد.، غباری بناب، باقر. (1398). اثربخشی آموزش برنامه ارتباط بدون خشونت بر تعامل مادر کودک در مادران با کودک کم توان ذهنی. آرشیو توانبخشی، 20(1)، 40-51.
روزنبرگ، مارشال. (1399). الگوی ارتباط بدون خشونت، ترجمه کامران رحیمیان، تهران: نشر اختران.
طالب زاده شوشتری، لیلا.، منادی، مرتضی.، خادمی اشکذری، ملوک.، و خامسان، احمد. (1395). شناسایی معنای زندگی در دانشجویان: یک مطالعه پدیدارشناسی. مشاوره کاربردی، 6(1)، 59-76.
قنادطوسی، دری.، مدنی‌پور، نادیا.، قاسم‌زاده، عزیزرضا.، اسدی، محمد. (1395). اثربخشی آموزش ارتباط بدون خشونت بر افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، توسعه آموزش جندی شاپور، 7(1)، 82-87.
کاجی اصفهانی، سعیده.، عارفی، مژگان.، آقایی، اصغر.، اصلی‌آزاد، مسلم.، فرهادی، طاهره. (1396). مطالعه همدلی شناختی در دانش‌آموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار، فصلنامه سلامت روان کودک، 4 (2)، 126-116.
گیوه چی، الناز.، نوابی نژاد، شکوه.، و فرزاد، ولی الله. (1396). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و الگوی ارتباط بدون خشونت بر کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 25(5)، 333-346.
مصرآبادی، جواد.، استوار، نگار.، جعفریان، سکینه. (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامه معنا در زندگی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 7 (1)، 90-83.
میرزائی، پروین. (1399). اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌نگر بر بهزیستی معنوی و شادکامی دانشجویان دارای اختلال افسردگی. مطالعات ناتوانی، 10(1)، 36-25.
نوربخش، امین.، مولوی، حسین. (1394). رابطه هوش معنوی و باورهای مذهبی با احساس حقارت و خشونت در دانشجویان، دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 16 (1)، 4-14.
Abdelrahman, R.M. (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students, Heliyon, 6(9), 419-425.
Albiero, P., Matricardi, G., Speltri, D., Toso, D (2009). The assessment of empathy in adolescence: A contribution to the Italian validation of the ‘‘Basic Empathy Scale’’. Journal of Adolescence, 32(2), 393-408.
Atan, T. (2018). Empathy Levels of University Students Who Do and Not Do Sports, Universal Journal of Educational Research, 5(3), 500-503.
Cho, E., Lee, D., Lee, J.H., Bae, B.H., Jeong, S.M. (2014). Meaning in Life and School Adjustment: Testing the Mediating Effects of Problem-focused Coping and Self-acceptance.  Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 771-781.
Espejo-Siles, R., Zych, I., Farrington, D.P., Llorent, V.J. (2020). Moral disengagement, victimization, empathy, social and emotional competencies as predictors of violence in children and adolescents. Children and Youth Services Review, 118, 1053-1058.
Garcia Alandete, J., Lozano, B.S., NohaLes, P.S., Martinez, E. R (2013). Predictive role of meaning in life on psychological well-being and gender specific differences. Act A colombi An Ade PsicologíA, 16(1), 17-24.
Garrosa-Hernández, E., Carmona-Cobo, I., Ladstätter, F., Blanco, L.M., Cooper-Thomas, H.D. (2013). The relationships between family-work interaction, job-related exhaustion, detachment, and meaning in life: A day-level study of emotional well-being. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 29(3), 169-177.
Glaw, X., Hazelton, M., Kable, A., Inder, K. (2020). Exploring academics beliefs about the meaning of life to inform mental health clinical practice. Archives of Psychiatric Nursing, 34(2), 36-42.
Holmstrom, E. (2021). Enhancing the effects of emotion-focused individual and couples therapy by nonviolent communication. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 33, 1248-1252.
Hopkins, M., Fetherston, C.M., Morrison, P. (2018). Aggression and violence in healthcare and its impact on nursing students: A narrative review of the literature. Nurse Education Today, 62, 158-163.
Huang, S., Fang, S., Lee, S., Yu, P., Chen, C., Lin, Y. (2023). Effects of video-recorded role-play and guided reflection on nursing student empathy, caring behavior and competence: A two-group pretest-posttest study. Nurse Education in Practice, 67, 1035-1039.
Jolliffe, D., Farrington, D.P. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggressive Behavior, 32(3), 1–11.
Ju, H. (2017). The relationship between physical activity, meaning in life, and subjective vitality in community-dwelling older adults. Archives of Gerontology and Geriatrics, 73, 120-124.
Kansky, R., Maassarani, T. (2022). Teaching nonviolent communication to increase empathy between people and toward wildlife to promote human–wildlife coexistence. Conservation Letters, 15(1), 1286-1290.
Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432-438.
Kim, J., Kim, S. (2022). Effects of a nonviolent communication-based anger management program on psychiatric inpatients. Archives of Psychiatric Nursing, 41, 87-95.
Kim, J.S. (2015). An Analysis of NVC (Non violent Communication) And Christian Counseling Application. Journal Of Counseling and Gospel, 23,137-163.
King, E.A. (2021). Child welfare workers’ experiences of client-perpetrated violence: Implications for worker mental health. Children and Youth Services Review, 120, 105-108.
Lu, D., Jeong, S.Y., Zhu, L. (2021). Development and Validation of a Management of Workplace Violence Competence Scale for Nursing Practicum Students. Asian Nursing Research, 15(1), 23-29.
McMahon, S.M., Pederson, S. (2020). “Love and compassion not found Elsewhere”: A Photovoice exploration of restorative justice and nonviolent communication in a community-based juvenile justice diversion program. Children and Youth Services Review, 117, 105-109.
Meens, E.E.M., Bakx, A.W.E.A., Klimstra, T.A., Denissen, J.J.A. (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70.
Museux, A.C., Dumont, S., Careau, E. (2016). Improving Interprofessional Collaboration: The Effect of Training in Nonviolent Communication, Social Work in Health Care,10,1-13.
Rastad, Z., Golmohammadian, M., Jalali, A., Kaboudi, B., Kaboud, M. (2021). Effects of positive psychology interventions on happiness in women with unintended pregnancy: randomized controlled trial. Helyon, 7(8), 778-781.
Steger, F.M., Frazier, P. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessingpresence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53, 80-93.
Suarez, A., Lee, A.Y., Rowe, CH. (2014). Freedom Project: Nonviolent Communication and Mindfulness Training in Prison, Sage Open, 4(1),1-10.
Wang, M., Wang, J., Deng, X., Chen, W. (2019). Why are empathic children more liked by peers? The mediating roles of prosocial and aggressive behaviors. Personality and Individual Differences, 144, 19-23.
Yang , J., Kim, S. (2021).  Effects of a nonviolent communication-based training program for inpatient alcoholics in South Korea, Perspective Psychiatry Care, 57(3), 1187-1194.
Ye, R., Li, J., Du, Y., Wang, H., Gu, J. (2023). Experience of childhood sexual violence and its associations with depressive symptoms among university students in Guangdong, China. Journal of Affective Disorders, 321, 234-241.
Yu, E.A., Chang, E, C. (2021). Relational meaning in life as a predictor of interpersonal well-being: A prospective analysis.  Personality and Individual Differences, 168, 110-114.