دلایل نهان‌شیدایی یا کراش از دیدگاه دانشجویان: مطالعۀ پدیدارشناختی در حوزه روانشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

تلاش در برقراری روابط عاطفی و صمیمی با دیگران یکی از نیازهای مهم در دورۀ جوانی است. در سال‌های اخیر با رشد تکنولوژی و ظهور فناوری‌های ارتباطی از جمله رسانه‌های اجتماعی پدیدۀ کراش در بین جوانان رایج شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر مطالعۀ کراش یا نهان‌شیدایی‌ از دیدگاه دانشجویان بود. طرح پژوهش از نوع کیفی پدیدارشناختی بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1401 بود که به صورت نمونۀ دردسترس انتخاب شدند. مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با 20 نفر از این گروه از دانشجویان تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام گرفت. تحلیل داده‌ها با روش کلایزی و مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی نشان داد که علل انتخاب کراش به‌عنوان یک روش برقراری ارتباط عاطفی شامل دلایل روان‌شناختی مثل اعتماد به‌‌نفس پایین، خجالتی بودن، مورد توجه قرار گرفتن و دلایل اجتماعی مثل طرد شدن از سوی دوستان، انتخاب یک دوست، کمبود مهارت‌های ارتباطی، اجبار از سوی دوستان، ترس از تحقیر شدن و سوژه شدن بود. بر پایۀ این یافته‌ها ارایۀ برنامه‌های مداخلات روان‌شناختی و آموزشی در ارتقای مهارت‌های تعاملات اجتماعی و بین‌فردی ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Causes of Having a Crush on Somebody from the Universitarian Students’ Point of View: The Phenomenological Study in the Psychology Area

نویسندگان [English]

  • Shahrooz Nemati 1
  • Elaheh Mahmoudi 2
  • Elham Nematollahi 2
1 Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 M.A in Educational Psychology, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Trying to establish emotional and intimate relationships with others is one of the important needs of youth. In recent years, with the advances in technology and the emergence of communication technologies, including social media, the crush phenomenon has become common among young people. In the same vein, the aim of the current research was to study crush from the student’s point of view. The research design was phenomenological and qualitative. The statistical population included all of the universitarian students at the University of Tabriz in 2022, who were selected by convenience sampling. Semi-structured interviews were conducted with 20 members of this group of students until they reached the theoretical saturation stage. Data analysis was performed using Colaizzi’s analysis method and identifying the main and sub-themes indicated that the reasons for choosing Crush as a method of communication include psychological reasons such as low self-esteem, shyness, and ingratiate and some social reasons such as rejection by friends, making friends, lack of communication skills, friend's compulsion to have a crush on someone, fear of inferiority and being mocked. According to these findings, it is necessary to provide programs of psychological and educational interventions to improve interpersonal interaction skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • college students
  • having a crush on someone
  • phenomenological study
حبیب‌زاده، ا. حسن قدرت آبادی، م. امیری، ن. و محبوبی منش، ح. (1392). بررسی آسیب‌های حضور در تالارهای گفتگو (چت روم‌ها) بر احساس امنیت عمومی کاربران شهر تهران. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی. 6(23). 32-62. http://osra.jrl.police.ir/article_9796.html
عباسی شوازی، م، و دل آور، م. (1398). رسانه ها, عشق و ازدواج؛ مطالعه رابطه رسانه های اجتماعی و جمعی با عشق سیال و نگرش به ازدواج. تحقیقات فرهنگی ایران، 12(4 (پیاپی 48) )، 51-74.. https://sid.ir/paper/375088/fa
فرقانی، م، و مهاجری، ر. (1397). رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگی جوانان. مطالعات رسانه های نوین، 4(13 )، 259-292.  https://sid.ir/paper/264571/fa
محمودی ‌پناه، ه. جعفری، آ. و سهرابی، ف. (1399). ارتباط بین مشکلات عاطفی، متغیرهای جمعیت شناختی و تجربه علائم روان‌پزشکی در دانشجویان دانشگاه کردستان در سال ۱۳۹۷. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت; ۷ (۵) :۴۰-۳۰. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-868-fa.html
مصطفایی، ف. و پیوسته گر، م. (1395). پیش بینی سبک عشق ورزی بر اساس سبک دلبستگی دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد اسلامی رودهن. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 3(2 )، 11-20. https://sid.ir/paper/263397/fa
ممقانی نسب، ا. صادقی، ع. و نیک نفس، ع. (1398). بررسی نقش تلگرام در شکل‌گیری انحرافات اجتماعی جوانان (مطالعه موردی: شهر تهران). پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی. 12(3). 49-72. http://osra.jrl.police.ir/article_92250.html
 منطقی، م. حسنوندی، ص. معمار، ف. و خواجویی، ز. (1388). مرور ادبیات تحقیق چت روم‌ها با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در فناوری‌های ارتباطی جدید. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. http://www.jcsc.ir/article_43574.html
منطقی، م. و بلقان آبادی، م. (1389). تحلیل محتوای اتاق‌های گپ اینترنتی چت‌روم‌های ایرانی. فصلنامه علمی پژوهشی سلامت روانشناختی. 3(2).73-85. http://ensani.ir/fa/article/219119
Ayvazo, S., & Sutherland, S. (2009). Uncovering the secrets: Homophobia in physical education. Action in Teacher Education31(3), 56-69. https://doi.org/10.1080/01626620.2009.10463528
Bowker, J. C., Spencer, S. V., Thomas, K. K., & Gyoerkoe, E. A. (2012). Having and being an other-sex crush during early adolescence. Journal of Experimental Child Psychology111(4), 629-643. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2011.11.008
Bowker, J. C., Stotsky, M. T., White, H. I., & Kamble, S. V. (2020). Being an other-sex crush during early adolescence in India: Investigating socio-behavioral and psychological concomitants. Journal of Adolescence80, 115-124. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2020.02.005
Branch, K., Hilinski-Rosick, C. M., Johnson, E., & Solano, G. (2017). Revenge porn victimization of college students in the United States: An exploratory analysis. International Journal of Cyber Criminology, 11(1), 128-142. https://web.s.ebscohost.com/abstract
Ebeling-Witte, S., Frank, M. L., & Lester, D. (2007). Shyness, Internet use, and personality. CyberPsychology & Behavior10(5), 713-716. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.9964
Erwin, B. A., Turk, C. L., Heimberg, R. G., Fresco, D. M., & Hantula, D. A. (2004). The Internet: home to a severe population of individuals with social anxiety disorder? Journal of anxiety disorders18(5), 629-646. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2003.08.002
Fernback, J. (2003). Legends on the net: an examination of computer-mediated communication as a locus of oral culture. New Media & Society5(1), 29-45. https://doi.org/10.1177/1461444803005001902
Gaia, A. C. (2002). Understanding emotional intimacy: A review of conceptualization, assessment and the role of gender. International Social Science Review, 77(3/4), 151-170. https://www.jstor.org/stable/41887101
Huang, X., & Dong, P. (2019). Romantic crushes promote variety‐seeking behavior. Journal of Consumer Psychology, 29(2), 226-242. https://doi.org/10.1002/jcpy.1070
Kelmer, G. (2013). Social media and relationship development (Doctoral dissertation, University of Denver). https://www.proquest.com/openview/339ec89746e88a200bb8b1095e57c969/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750
Marche, S. (2012). Is Facebook making us lonely. The Atlantic2. https://popehs.typepad.com/files/marche_is-facebook-making-us-lonely_atlantic-monthly.pdf
Mayor, M. (Ed.). (2009). Longman dictionary of contemporary English. Pearson Education India.
Nie, N. H. (2001). Sociability, interpersonal relations, and the Internet: Reconciling conflicting findings. American behavioral scientist45(3), 420-435. https://doi.org/10.1177/00027640121957277
Nie, N. H., Hillygus, D. S., & Erbring, L. (2002). Internet use, interpersonal relations, and sociability. The Internet in everyday life, 215-243. https://doi.org/10.1002/9780470774298.ch7
Nowland, R., Necka, E. A., & Cacioppo, J. T. (2018). Loneliness and social internet use: pathways to reconnection in a digital world?. Perspectives on Psychological Science13(1), 70-87. https://doi.org/10.1177/1745691617713052
Reich, S. M., Subrahmanyam, K., & Espinoza, G. (2012). Friending, IMing, and hanging out face-to-face: overlap in adolescents' online and offline social networks. Developmental psychology48(2), 356. 10.1037/a0026980
Stanley, S. M., Rhoades, G. K., & Whitton, S. W. (2010). Commitment: Functions, formation, and the securing of romantic attachment. Journal of family theory & review2(4), 243-257. https://doi.org/10.1111/j.1756-2589.2010.00060.x