دلایل نهان‌شیدایی یا کراش از دیدگاه دانشجویان: مطالعۀ پدیدارشناختی در حوزه روانشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

10.22034/jmpr.2023.56726.5607

چکیده

تلاش در برقراری روابط عاطفی و صمیمی با دیگران یکی از نیازهای مهم در دورۀ جوانی است. در سال‌های اخیر با رشد تکنولوژی و ظهور فناوری‌های ارتباطی از جمله رسانه‌های اجتماعی پدیدۀ کراش در بین جوانان رایج شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر مطالعۀ کراش یا نهان‌شیدایی‌ از دیدگاه دانشجویان بود. طرح پژوهش از نوع کیفی پدیدارشناختی بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1401 بود که به صورت نمونۀ دردسترس انتخاب شدند. مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با 20 نفر از این گروه از دانشجویان تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام گرفت. تحلیل داده‌ها با روش کلایزی و مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی نشان داد که علل انتخاب کراش به‌عنوان یک روش برقراری ارتباط عاطفی شامل دلایل روان‌شناختی مثل اعتماد به‌‌نفس پایین، خجالتی بودن، مورد توجه قرار گرفتن و دلایل اجتماعی مثل طرد شدن از سوی دوستان، انتخاب یک دوست، کمبود مهارت‌های ارتباطی، اجبار از سوی دوستان، ترس از تحقیر شدن و سوژه شدن بود. بر پایۀ این یافته‌ها ارایۀ برنامه‌های مداخلات روان‌شناختی و آموزشی در ارتقای مهارت‌های تعاملات اجتماعی و بین‌فردی ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The causes of having a crush on somebody from the universitarian students’ point of view: The phenomenological study in the psychology area

نویسندگان [English]

  • Shahrooz Nemati
  • Elaheh Mahmoudi
  • Elham Nematollahi
University of Tabriz
چکیده [English]

Trying to establish emotional and intimate relationships with others is one of the important needs of youth. In recent years, with the advances in technology and the emergence of communication technologies, including social media, the crush phenomenon has become common among young people. In the same vein, the aim of the current research was to study crush from the student’s point of view. The research design was phenomenological and qualitative. The statistical population included all of the universitarian students at the University of Tabriz in 2022, who were selected by convenience sampling. Semi-structured interviews were conducted with 20 members of this group of students until they reached the theoretical saturation stage. Data analysis was performed using Colaizzi’s analysis method and identifying the main and sub-themes indicated that the reasons for choosing Crush as a method of communication include psychological reasons such as low self-esteem, shyness, and ingratiate and some social reasons such as rejection by friends, making friends, lack of communication skills, friend's compulsion to have a crush on someone, fear of inferiority and being mocked. According to these findings, it is necessary to provide programs of psychological and educational interventions to improve interpersonal interaction skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • college students
  • having a crush on someone
  • phenomenological study

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 31 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 مهر 1402