پیش‌بینی رفتارهای غیرمولد دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه براساس فراهیجان، شخصیت آندروژنی و عملکرد خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رفتارهای غیرمولد دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه براساس فراهیجان، شخصیت آندروژنی و عملکرد خانواده انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر ارومیه بود که تعداد آن­ها 7315 نفر بودند. از این جامعه با استفاده جدول مورگان و به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله ای  تعداد 364 نفر انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکس (2012)، پرسشنامه فراهیجان میتمنسگرابر و همکاران (2009)، مقیاس نقش جنسیت بم (1974) و پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (2003) استفاده شد. داده­ها به کمک همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین فراهیجان مثبت با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین فراهیجان منفی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین شخصیت آندروژنی با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین عملکرد خانواده و مؤلفه­های آن با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شخصیت آندروژنی با ضریب 28/0-، عملکرد خانواده با ضریب 20/0 و فراهیجان مثبت با ضریب 18/0- و فراهیجان منفی با ضریب 12/0 قادر به پیش­بینی تغییرات رفتارهای غیرمولد تحصیلی هستند (05/0p<). با توجه به یافته ها پیشنهاد می­شود مشاوران در مدارس به جنبه­های شخصیتی، فراهیجان و عملکرد خانواده در دانش­آموزان توجه کرده و بر اساس آن برنامه­های مناسبی برای کاهش رفتارهای غیرمولد تحصیلی طراحی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Prediction of Unproductive Behaviors of Female Second Year High School Students Based on Meta-Emotion, Androgynous Personality and Family Functioning

نویسندگان [English]

  • Ahmad Esmali 1
  • Saba Asgharpoor 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Maragheh, Maragheh, Iran.
2 MA in Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the prediction of unproductive behaviors of female second year high school students based on meta-emotion, androgynous personality and family functioning. This research is descriptive of the type of correlation studies. The statistical population of this research was the female students of the second year of high school in the academic year of 2022-2023 in Urmia city, their number was 7315, and from this population, using Morgan's table and using random cluster sampling method, the number 364 people were selected. To collect data, Rimex's non-productive academic behavior questionnaire (2012), Mitmansgraber et al.'s meta-emotion questionnaire (2009), Bam's gender role scale (1974) and Epstein et al.'s (2003) family functioning questionnaire were used. The data were analyzed with the Pearson's correlation and step-by-step regression analysis. The results of the research showed that there is a negative and significant relationship between positive meta-emotion and unproductive academic behaviors. there is a positive and significant relationship between negative meta-emotion and unproductive academic behaviors. There is a negative and significant relationship between androgynous personality and unproductive academic behaviors. There is a positive and significant relationship between family functioning and it’s components with academically unproductive behaviors. Also, The results of the regression analysis showed that androgynous personality with a coefficient of -0.28, family functioning with a coefficient of 0.20 and positive meta-emotion with a coefficient of -0.18 and negative meta-emotion with a coefficient of 0.12 are able to predict changes in academic unproductive behaviors (p<0.05). According to the findings, it is suggested that counselors in schools should pay attention to personality aspects, extra-excitement and family functioning in students and design appropriate programs based on that to reduce academically unproductive behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unproductive Behaviors
  • Androgynous Personality
  • Meta-Emotion
  • Family Functioning