پیش‌بینی رفتارهای غیرمولد دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه براساس فراهیجان، شخصیت آندروژنی و عملکرد خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رفتارهای غیرمولد دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه براساس فراهیجان، شخصیت آندروژنی و عملکرد خانواده انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر ارومیه بود که تعداد آن­ها 7315 نفر بودند. از این جامعه با استفاده جدول مورگان و به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله ای  تعداد 364 نفر انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکس (2012)، پرسشنامه فراهیجان میتمنسگرابر و همکاران (2009)، مقیاس نقش جنسیت بم (1974) و پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (2003) استفاده شد. داده­ها به کمک همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین فراهیجان مثبت با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین فراهیجان منفی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین شخصیت آندروژنی با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین عملکرد خانواده و مؤلفه­‌های آن با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شخصیت آندروژنی با ضریب 0/28-، عملکرد خانواده با ضریب 0/20 و فراهیجان مثبت با ضریب 0/18- و فراهیجان منفی با ضریب 0/12 قادر به پیش­بینی تغییرات رفتارهای غیرمولد تحصیلی هستند (p<0/05). با توجه به یافته ها پیشنهاد می­شود مشاوران در مدارس به جنبه­‌های شخصیتی، فراهیجان و عملکرد خانواده در دانش‌­آموزان توجه کرده و بر اساس آن برنامه­‌های مناسبی برای کاهش رفتارهای غیرمولد تحصیلی طراحی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Prediction of Unproductive Behaviors of Female Second Year High School Students Based on Meta-Emotion, Androgynous Personality and Family Functioning

نویسندگان [English]

  • Ahmad Esmali 1
  • Saba Asgharpoor 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Maragheh, Maragheh, Iran.
2 M.A in Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the prediction of unproductive behaviors of female second year high school students based on meta-emotion, androgynous personality and family functioning. This research is descriptive of the type of correlation studies. The statistical population of this research was the female students of the second year of high school in the academic year of 2022-2023 in Urmia city, their number was 7315, and from this population, using Morgan's table and using random cluster sampling method, the number 364 people were selected. To collect data, Rimex's non-productive academic behavior questionnaire (2012), Mitmansgraber et al.'s meta-emotion questionnaire (2009), Bam's gender role scale (1974) and Epstein et al.'s (2003) family functioning questionnaire were used. The data were analyzed with the Pearson's correlation and step-by-step regression analysis. The results of the research showed that there is a negative and significant relationship between positive meta-emotion and unproductive academic behaviors. there is a positive and significant relationship between negative meta-emotion and unproductive academic behaviors. There is a negative and significant relationship between androgynous personality and unproductive academic behaviors. There is a positive and significant relationship between family functioning and it’s components with academically unproductive behaviors. Also, The results of the regression analysis showed that androgynous personality with a coefficient of -0.28, family functioning with a coefficient of 0.20 and positive meta-emotion with a coefficient of -0.18 and negative meta-emotion with a coefficient of 0.12 are able to predict changes in academic unproductive behaviors (p<0.05). According to the findings, it is suggested that counselors in schools should pay attention to personality aspects, extra-excitement and family functioning in students and design appropriate programs based on that to reduce academically unproductive behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • unproductive behaviors
  • androgynous personality
  • meta-emotion
  • family functioning
اسماعیلی، فرحناز. (1395). نقش فراهیجان، مهارت های مقابله ای و خودبخششی در پیش‌بینی اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اردبیل.
بارانی، حمید؛ فولادچنگ، محبوبه؛ درخشان، معراج. (1398). رابطه ذهن آگاهی و بی صداقتی تحصیلی: نقش واسطه گری امید تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری، 11(2)، 50-70.
حبیبی، حمدالله؛ و فاطمی، ماریا. (1394). بررسی رابطه جنس و نقش جنسیتی با میزان تاب آوری. مطالعات روانشناختی، 11(2)، 32-45.
زاده محمدی، علی؛  ملک خسروی، غلام. (1385).بررسی مقدماتی و ویژگی های روانسنجی و اعتباریابی مقیاس سنجش کارکردخانواده. فصلنامه خانواده پژوهشی، 5(2):‌69-89. 
شکوهی، محمدجعفر؛ امیریان زاده، مژگان؛ کشت­ورزکندازی، احسان. (1400). رابطه ذهن آگاهی با رفتار غیرمولد تحصیلی: نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی. مجله پژوهش های برنامه درسی، 11(21)، 178-208.
ظفرقلی­زاده، نسیم؛ خادمی، علی؛ تسبیح سازان مشهدی، رضا. (1398). نقش خردمندی شناختی، معنوی و عاطفی و شخصیت آندروژنی در سالمت زناشویی زنان متأهل. مجله مطالعات اسلامی در حوزه سلامت، 3(4)، 89-106.
کشت­ورزکندازی، احسان؛ رضایی­فرد، اکیر؛ توماج، عبدالاجلال. (1400). نقش واسطه ای خودپنداره تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و رفتار غیرمولد تحصیلی. مجله روانشناسی، 25 (3)، 491-510.
محمودنژاد، خاتون؛ و شیخ­الاسلامی، راضیه. (1398). اثربخشی روش آموزشی «بحث معمامحور» بر ارتقای شایستگی اخلاقی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 13(1)، 62-80.
مختاری، محمدرضا.، شجاعی جشوقانی، ریحانه و چوبگین، علیرضا. (1402). بررسی رابطه‌ی مؤلفه‌های سه گانه‌ باورهای انگیزشی و عملکرد خانواده با اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم برخوار. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 18 (18)، 232-210.‎
مهبد، مینا؛ فولادچنگ، محبوبه. (1396). رابطة بین بیش درگیری والدین و رفتار غیرمولد تحصیلی فرزندان. مجله روانشناسی، 21(4)، 429-442.
مهدی­نژاد، زهرا؛ و غفاری، مجید. (1398). سبک های هویت و رفتار غیرمولد تحصیلی: نقش واسطه ای تعهد و خودنظم جویی رفتاری. مجله روانشناسیی تحولی، 16(61)، 23-36.
یوسفی، ناصر. (1391). بررسی شاخص­های روانسنجی مقیاس­‌های شیوه‌­ی سنجش خانوادگی مک­مستر. فصلنامه اندازه‌­گیری تربیتی، 7(3):‌85-114.
Ackerman, B. P., & Brown, E. D. (2010). Family functioning and children's academic achievement: An examination of families with a child with ADHD. Journal of Attention Disorders, 13(2), 157-167.
Almasi, N. G. (2017). The relationship of meta-emotion dimensions and positive and negative symptoms in the patients of chronic schizophrenia. Journal of Behavioral and Brain Science, 7(02), 62.
Baloch, M. A., Meng, F., Xu, Z., Cepeda-Carrion, I., & Bari, M. W. (2017). Dark triad perceptions of organizational politics and counterproductive work behaviors: The .moderating effect of political skills. Frontiers in psychology, 8, 1972
Bem, S. L. (1974). The measurement of psychological andronyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(2), 155-162.
Bhushan, R. (2020). Mahesh Dattani's Dance Like a Man: A Depiction of the Trials and Tribulations of an Androgynous Personality. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 12(5).
Cuadrado, D., Salgado, J. F. & Moscoso, S. (2020). Personality, Intelligence, and Counterproductive Academic Behaviors: A Meta-Analysis. Journal of Personality and Social Psychology. Advance online publication.
Epstein, N. B., Ryan, C.E. Bishop, D. S., Miller, I.W., & Keitner, G.I. (2003). The Macmaster model: A view of healthy family functioning. In. F. Walsh (Ed). Normal family processes (3rd ed., pp.581-607). New York: Guilford Press.
Gartzia, L., Pizarro, J., & Baniandres, J. (2018). Emotional androgyny: A preventive factor of psychosocial risks at work?. Frontiers in psychology, 9, 2144.
Hendy, N. T. & Montargot, N. (2019). Understanding academic dishonesty among business school students in France using the theory of planned behavior. The International Journal of Management Education, 17, 85-93.
Kalmjin, M., & Uunk, W. (2007), Regional Differences in Europe and the Social Consequences of Divorce: A Test of the Stigmatization Hypothesis. Social Science Research, 36: 447-468.
Kamalinasab, Z., & Mohammadkhani, P. (2018). A comparison of self-compassion and self-esteem based on their relationship with adaptive and maladaptive emotion regulation strategies. Practice in Clinical Psychology, 6(1), 9-20.
Kumlu, E. (2020). Unveiling the Implicit Political Agenda: A Comparative Analysis of the Construction of Gender Roles in Grimm’s Ashputtel and Giuseppe Pitré’s the Magical Little Date Tree. Litera, 30(1), 155-75.
Lipińska-Grobelny, A., & Wasiak, K. (2010). Job satisfaction and gender identity of women managers and non-managers. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 23(2), 161-166.
Macalister, M., & Mackenin, J. (2009). The importance of teaching and learning resilience in the health disciplines: a critical review of the literature. Nurse Educ Today, 29(4), 371-379.
Markestrom, N. (2004). Androgyny and its relation to adolescent psychological well being: A review of the literature. Behavioral Science
McTernan, M., Love, P., & Rettinger, D. (2019). The influence of personality on the decision to cheat. Ethics & Behavior, 24, 53–72.
Mitmansgruber, H., Beck, T.N., Höfer, S., Schüßler, G. (2009). When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness .and meta-emotion in emotion regulation .Pers Individ Dif, 46(4), 448-5
Niehaus, K., Matthew JI, Rogelberg, S. (2016). School connectedness and valuing as predictors of high school completion and postsecondary attendance among Latino youth. Contemporary Educational Psychology, 44, 54-67
Nikookar, H., Mahdian, H., & Motlagh, M. G. (2022). Structural Relationships between Mindfulness and Family Functioning with Academic Procrastination Mediated in Adaptation in Male Students. Islamic Life Journal, 5(4), 212-221.
Norida, A., & Hafzan, A. (2022). Hubungan Antara Personaliti Dan Persepsi Terhadap Tingkah Laku Kerja Tidak Produktif Dalam Kalangan Pekerja Industri: Kajian Literatur (Relationship between Personalities and Perceptions towards Unproductive Behavior among Industrial Workers: A Literatur. Journal of Human Capital Development (JHCD)14(1).
Park, S. (2023). Discovering Unproductive Learning Patterns of Wheel-spinning Students in Intelligent Tutors Using Cluster Analysis. TechTrends, 1-9.
Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2012). Academic emotions and student engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 259-282). Springer.
Razaghi, P., Talepasand, S., & Rahimianbogar, E. (2023). The effectiveness of social responsibility-based education on students' unproductive academic behaviors. Iranian Journal of Educational Society9(1), 1-10.
Rimkus, L. K. (2012). A new measure of counterproductive student behavior. M.A. Thesis. The Faculty of the Department of Psychology, East Carolina Un
Robinson, V. M. J., & Kuin, L. M. (1999). The explanation of practice: Why Chinese students copy assignments. Qualitative Studies in Education, 12, 193–210
Schwager, I. T. L., Hülsheger, U. R. & Lang, J. W. B. (2016). Be aware to be on the square: Mindfulness and counterproductive academic behavior. Personality and Individual Differences, 93, 74–79.
Su, Y., Doerr, H. S., Johnson, W., Shi, J., & Spinath, F. M. (2015). The role of parental control in predicting school achievement independent of intelligence. Learning and Individual Differences, 37, 203-209
Ting, L. F., Guo, X. M., Yang, Y., & Wang, Z. (2017). The relationship between negative rumination and unhealthy behaviors in Chinese medical students: The mediating role of cognitive load and information processing difficulties. BMC Public Health, 17(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/
Wong, C. S., Wong, P. M., & Peng, K. (2018). The influence of emotional intelligence on academic stress and academic performance among adolescents: The moderating role of gender. Intelligence, 68, 79-89.
Wright, M. F. (2020). The role of technologies, behaviors, gender, and gender stereotype traits in adolescents’ cyber aggression. Journal of interpersonal violence, 35(7-8), 1719- 1738.