اثربخشی برنامه آموزش ذهن آگاهی مثبت بر تنظیم شناختی هیجان و تعداد حملات تشنجی نوجوانان مبتلا به شبه صرع شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران

2 روانشناسی بالینی کودک و نوجوان/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/ دانشگاه اصفهان / اصفهان/ ایران

3 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان

4 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهن اگاهی مثبت بر تنظیم شناختی هیجان و تعداد حملات تشنجی نوجوانان مبتلا به اختلال شبه صرع انجام گرفت. این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح سری های زمانی یک گروه و بدون گروه گواه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل نوجوانان 14 تا 18 سال مبتلا به اختلال شبه صرع شهر اصفهان در سال 1401 بود. در این پژوهش 14 نوجوان مبتلا به شبه صرع با روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و به دو گروه دختر و پسر تقسیم شدند ( هرگروه 7 نفر). این دوگروه، برنامه آموزشی ذهن آگاهی مثبت را در 8 جلسه دریافت نمودند. پرسشنامه مورد استفاده، شامل پرسشنامه جمعیت شناختی جهت اندازه گیری تعداد حملات تشنجی و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، 2001) بود. روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD بود و با برنامه SPSS-24 بررسی شد. نتایج نشان داد این مداخله، بر تنظیم شناختی هیجان و تعداد حملات تشنجی تاثیر معنادار داشته (05/0P<) و توانسته بر راهبرد های مثبت تنظیم شناختی هیجان (002/0, P= 23/680F= )، راهبرد های منفی تنظیم شناختی هیجان (001/0, P= 35/485F= ) و تعداد حملات تشنجی (001/0, P= 20/304F= ) تاثیر بگذارد. بنابراین، برنامه آموزشی ذهن آگاهی مثبت می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش استفاده از راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و تعداد حملات تشنجی و افزایش استفاده از راهبرد های مثبت تنظیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلا به اختلال شبه صرع به کار رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the positive mindfulness training program on the cognitive regulation of emotion and the number of convulsive attacks in adolescents with pseudo-epilepsy in Isfahan

نویسندگان [English]

  • maryam esmaeili 1
  • davood khakshoor 2
  • mohgol tavakoly 3
  • mohamad reza najafi 4
1 Psychology Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Child and Adolescent Clinical Psychology/ Faculty of Educational Sciences and Psychology/ University of Isfahan/ Isfahan/ Iran
3 Psychology and training faculty,Isfahan university
4 Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to assess the effectiveness of positive mindfulness training on the cognitive regulation of emotion and the number of seizures in adolescents with Pseudo-epilepsy. This research was semi-experimental with a time series design of one group and no control group in three stages: pre-test, post-test, and one-month follow-up. The statistical population included adolescents aged 14 to 18 years with Pseudo-epilepsy in Isfahan City in 1401. In this research, 14 adolescents with pseudo-epilepsy were selected and divided into two groups of boys and girls (7 people in each group). These two groups received the positive mindfulness training program in 8 sessions. The questionnaire used included a demographic questionnaire to measure the number of convulsive attacks and a cognitive emotion regulation questionnaire (Garnefski, 2001). The statistical method was the analysis of variance with repeated measurements and LSD post hoc test and was analyzed with the SPSS-24 program. The results showed that this intervention had a significant effect on the cognitive regulation of emotion and the number of convulsive attacks (P<0.05) and was able to affect the positive strategies of cognitive regulation of emotion (F=680.23, P=0.002), the negative strategy of cognitive regulation excitement (F= 485.35, P= 0.001) and the number of convulsive attacks (F= 304.20, P= 0.001). Therefore, the positive mindfulness training program can be used as an efficient method to reduce negative cognitive emotion regulation strategies and the number of seizures and increase the use of positive cognitive emotion regulation strategies in adolescents with Pseudo-epilepsy

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychogenic Nonepileptic Seizures
  • Mindfulness
  • Cognitive Emotion Regulation
  • Seizures