ارزیابی مدل ساختاری پیش بینی طرحواره‌های ناسازگار اولیه بر اساس ترومای دوران کودکی با میانجی‌گری سبک‌های دلبستگی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارزیابی مدل ساختاری پیش‌بینی طرحواره‌های ناسازگار اولیه بر اساس ترومای دوران کودکی با میانجی‌گری سبک‌های دلبستگی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‏ها توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. به این منظور تعداد 380 نفر از این افراد به روش نمونه‏گیری در دسترس (شیوه آنلاین) انتخاب شدند و به فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ نسخه سوم (YSQ-S3) یانگ و براون (2005)، فرم کوتاه پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ-SF) برنشتاین و همکاران (2003) و پرسشنامه سبک‌‌های دلبستگی (ASQ) هازن و شاور (1987) پاسخ دادند. داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین ترومای کودکی و سبک‏های دلبستگی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه همبستگی معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیر غیرمستقیم ترومای کودکی از طریق نقش میانجی سبک‏های دلبستگی بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه معنادار بود (072/0=RMSEA، 935/0=CFI، 968/0=AGFI، 911/0=IFI و 05/0>P-value). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‏های این پژوهش، مدل اصلاح شده از برازش مطلوبی برخوردار بود و بر این اساس می‌توان از نتایج پژوهش حاضر برای تبیین عوامل موثر بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه و همچنین به عنوان الگویی مناسب برای طراحی برنامه‌های جامع پیشگیری از طرحوار‌ه‌های ناسازگار اولیه در دانشجویان بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Structural Model for Predicting Early Maladaptive Schemas Based on Childhood Trauma with Mediating Role of Attachment Styles in Students

نویسندگان [English]

  • Matin Chaharrahi 1
  • Mohammad Reza Zarbakhsh Bahri, 2
  • Javad Khalatbari 2
  • taher tizdast 3
1 PhD Student of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
2 Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
3 Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: The present study aims to done investigate evaluation of the structural model for predicting early maladaptive schemas based on childhood trauma with mediating role of attachment styles in students. Research method: The statistical population of this researcher was all students who were studying in Karaj Branch, Islamic Azad University in the academic year of 2020-2021. Aaccording to convenience sampling method, 380 people was selected as samples and they were asked to fill in Young schema questionnaire – short form version 3 (YSQ-S3) of Young and Brown (2005), short form of the childhood trauma questionnaire (the CTQ-SF) of Bernstein and et al (2003) and attachment styles questionnaire (ASQ) of Hazen and Shaver (1987). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modelling with using SPSS-24 and AMOS software was investigated. Results: The results showed that there is a significant relationship between childhood trauma and attachment styles with early maladaptive schemas (P <0.01). The results also showed that most of the direct paths of this study were significant and the indirect paths of childhood trauma were significant through the mediating role of attachment styles on early maladaptive schemas (RMSEA=0/072, CFI=0/935, AGFI=0/968, IFI=0/911, P-value<0/05). Conclusion: Proposed model had an acceptable fitness to the data and based on current research can be used to explain the factors affecting early maladaptive schemas and also as a suitable model for designing comprehensive programs to prevent early maladaptive schemas in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attachment
  • Childhood Trauma
  • Early Maladaptive Schemas