مدل علّی یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی: نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایران.

چکیده

هدف این مطالعه طراحی مدل یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی با نقش میانجی سرمایۀ روان‌شناختی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها همبستگی، از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل داﻧشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فرهنگیان استان کردستان (2011 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنها 300 دانشجو (138 زن و 162 مرد) به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ)، پرسشنامۀ خودتنظیمی تحصیلی (ASRQ)، پرسشنامۀ سرمایۀ روان‌شناختی (PCQ) و مقیاس خودکارآمدی دانشجویان (MJSES) جمع‌آوری شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزارهای SPSS و AMOS نسخۀ 21 انجام شد. نتایج نشان داد که مدل با داده‌های پژوهش برازش دارد. با توجه به یافته‌ها، متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، باورهای انگیزشی و سرمایۀ روان‌شناختی بر یادگیری خودتنظیمی اثر مستقیم و معنادار (0/01>P) دارند. همچنین خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی از طریق سرمایۀ روان‌شناختی بر یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان اثر غیرمستقیم و معنادار (0/05>P) دارند. بنابراین ابعاد سرمایۀ روان‌شناختی با ایجاد بستر برای پاسخ‌های انطباقی، می‌تواند رابطۀ خودکارآمدی و باورهای انگیزشی با خودتنظیمی در یادگیری را از مسیرهای مختلف بهبود بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Causal Model of Self-regulated learning in Students Based on Academic Self-efficacy and Motivational Beliefs: The Mediating Role of Psychological Capital

نویسندگان [English]

  • Bahram Maleki
  • Seyed Adnan Hosseini
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Farhangian, Kurdistan, Iran.
چکیده [English]

This study aimed to design a self-regulated learning model in students based on academic self-efficacy and motivational beliefs with the mediating role of psychological capital. The research method was applied in objective and correlational of structural equation modeling type in data collection. The statistical population included all students of Farhangian University of Kurdistan (2011 individuals) in the academic year of 2021-2022, among whom 300 students (162 males and 138 females) were selected by systematic random sampling. The Motivational Strategies Questionnaire (MSLQ), Academic Self-regulation Questionnaire (ASRQ), Psychological Capital Questionnaire (PCQ), and Student Efficacy Scale (MJSES) were used to collect data. The data were analyzed with the structural equation modeling through SPSS and AMOS version 21 software. The results showed that the model fits the research data. According to the findings, the variables of academic self-efficacy, motivational beliefs and psychological capital have a direct and significant (P<0.01) effect on self-regulated learning. Also, academic self-efficacy and motivational beliefs through psychological capital have an indirect and significant effect (P<0.05) on self-regulation learning in students. Thus, the dimensions of psychological capital, by creating a platform for adaptive responses, can improve the relationship of self-efficacy and motivational beliefs with self-regulation in learning from different paths.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic self-efficacy
  • motivational beliefs
  • psychological capital
  • self-regulated learning
آرین فر، عاطفه.، سرمدی، محمدرضا.، صیف، محمد حسن.، و ضرابیان، فروزان. (1398). ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر یادگیری خودتنظیمی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(19)، 169-179.
باباجانی گرجی، لیلا.، حجازی، مسعود.، مروتی، ذکرالله.، و یوسفی افراشته، مجید. (1398). نقش میانجى خودکارآمدى تحصیلى در رابطه راهبردهاى یادگیرى خودتنظیمى با درگیرى تحصیلى در دانشجویان رشته‌های پزشکى و پیراپزشکى. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(4)، 147-157.
پوراصغر، نصیبه.، کیامنش، علیرضا.، و سرمدی، محمدرضا. (1395). مدل پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش از دور بر اساس متغیرهای فردی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(14)، 22-7.
پور موسی بزنجانی، حسین.، محمدی فر، محمدعلی.، طالع پسند، سیاوش.، و رضایی، علی محمد. (1400). روابط ساختاری باورهای فراشناختی و انگیزشی با اهمال‌کاری دانشجویان بر اساس نقش واسطه‌ای راهبردهای یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی، 20(108)، 2211-2224.‎
جورابی عصر جدید، مهسا.، شهریاری احمدی، منصوره.، صالحی، مهدیه.، و استکی، مهناز. (1400). پیش‌بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس باورهای انگیزشی، باورهای هوشی، و ادراک دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان از جوّ کلاس درس: نقش میانجی خودکارآمدپنداری و اهداف پیشرفت. فصلنامه سلامت روان کودک، 8(1)، 155-174.
راه پیما، سمیرا.، بارانی، حمید.، و خرمایی، فرهاد. (1396). رابطه امید به تحصیل و رویکرد به یادگیری: بررسی نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی. مجله روانشناسی، 24(1)، 106-122.
رضائی ورمزیار، مرادعلی.، سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغرا.، دلاور، علی.، و اسدزاده، حسن. (1397). الگوی ساختاریِ نقشِ میانجیِ سرمایه‌های تحولی درونی و سرمایه روان‌شناختی در پیوند بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(1)، 9-37.
سلطانیان زاده، مریم.، محبوبی، کمال.، ندری، خدیجه.، و بدیعی، هانیه. (1398). رابطه سرمایه روان‌شناختی و باورهای انگیزشی با عملکرد آموزشی دبیران مقطع متوسطه شهرستان بوکان. فصلنامه علمی- پژوهشی روانسنجی، 7(28)، 127-147.
سواری، کریم.، و فرزادی، فاطمه. (1400). نقش واسطه­ای اهداف آموزشی در رابطه بین احساس طردشدگی و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی، فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 16(61)، 143-160.
شمسی، منیژه.، و ناستی زایی، ناصر. (1397). نقش واسطه‌گری هوش معنوی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان‌شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 11(32)، 22-33.
شهروی، علی.، قنبری پناه، افسانه.، شریعت باقری، محمدمهدی.، و کوشکی، شیرین. (1401). مدل یابی خود نظم جویی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس عملکرد خانواده، جو مدرسه و سرسختی روان‌شناختی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدپنداری تحصیلی. ماهنامه علوم روان‌شناختی، 21(112)، 743-762.
شیخ الاسلامی، راضیه.، و احمدی، ساره. (1390). پیش بینی راهبردهای مقابله ای تحصیلی بر اساس باورهای خودکارآمدی و جهت گیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 8(31)، 15-24.
ضیغمیان، سیده فاطمه.، معینی کیا، مهدی. (1398). فرا تحلیل عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 15(54)، 33-57.
عابدی، صمد.، سعیدی پور، بهمن.، فرج اللهی، مهران.، و صیف، محمد حسین. (1394). مدل یابی روابط بین باورهای هوشی، معرفت شناختی و انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیام نور. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(8)، 44-68.
عبدی، هادی.، هاشمیان، کیانوش.، و ابوالمعالی، خدیجه. (1394). پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم، پژوهشنامه تربیتی، 44 (11)، 111-128.
عمویی، نوشین.، عجم، علی اکبر.، و بادنوا، صدیقه. (1396). نقش سرمایه روان‌شناختی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(2)، 66-75.
فلسفی، زینب.، شکری، امید. (1393). روابط ساختاری بین اسنادهای علّی، هیجان‌های پیشرفت و خود نظم جویی تحصیلی در دانشجویان. روان شناسی شناختی، 2(2)، 46-58.
کریم زاده، منصوره.، و محسنی، نیک چهره. (1385). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران(گرایش علوم ریاضی و علوم انسانی). مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 4(2)،29-45.
مرد علی، لیلا.، و کوشکی، شیرین. (1387). رابطه بین پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی.  مجله اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 2(7)، 69-78.
Allen, M. L., Johnson, A., & Myszka, M. (2022). Examining psychological capital in nursing students participating in a health literacy renal simulation. Teaching and Learning in Nursing, 17(1), 55-60.‏ https://doi.org/10.1016/j.teln.2021.08.004.
Amornpipat, I. (2019). The relationship between positive psychological capital and job burnout: A study of Thai Airways international flight attendants. Psychology Research, 9(5), 189–196. DOI:10.17265/2159-5542/2019.05.001.
Bai, B., & Wang, J. (2021). Hong Kong secondary students’ self-regulated learning strategy use and English writing: Influences of motivational beliefs. System, 96, 102404. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102404.
Bai, B., Wang, J., & Nie, Y. (2021). Self-efficacy, task values and growth mindset: what has the most predictive power for primary school students’ self-regulated learning in English writing and writing competence in an Asian Confucian cultural context?. Cambridge Journal of Education51(1), 65-84. https://doi.org/10.1080/0305764X.2020.1778639.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148.‏ https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3.
Bedford, S. (2017). Growth mindset and motivation: A study into secondary school science learning. Research Papers in Education, 32, 424–443. https://doi.org/10.1080/02671522.2017.1318809.
Ben-David, A., & Orion, N. (2013). Teachers’ voices on integrating metacognition into science education. International Journal of Science Education35(18), 3161-3193.‏
Bouffard, J., Boisvert, J., Rezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self- regulation and performance among college students. Educational Psychology, 65(3), 317-329. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1995.tb01152.x
Bowling, A., Rice, A. H., Curry, K., & Marx, A. (2022). The essence of agricultural education teachers motivational beliefs across career stages. Teaching and Teacher Education, 114, 103691. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103691.
Cai, J., Wen, Q., Jaime, I., Cai, L., & Lombaerts, K. (2022). From classroom learning environments to self-regulation: The mediating role of task value. Studies in Educational Evaluation, 72, 101119.‏ https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101119.
Datu, J. A. D., King, R. B., & Valdez, J. P. M. (2018). Psychological capital bolsters motivation, engagement, and achievement: Cross-sectional and longitudinal studies. The Journal of Positive Psychology, 13(3), 260-270. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1257056.
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual review of psychology53(1), 109-132.‏ doi/abs/10.1146/annurev.psych.53.100901.135153.
Fryer, L. K., & Ainley, M. (2019). Supporting interest in a study domain: A longitudinal test of the interplay between interest, utility-value, and competence beliefs. Learning and Instruction, 60, 252-262.‏ https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.11.002.
Ingkavara, T., Panjaburee, P., Srisawasdi, N., & Sajjapanroj, S. (2022). The use of a personalized learning approach to implementing self-regulated online learning. Computers and Education: Artificial Intelligence, 100086. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100086.
Jinks, J, & Morgan, V. (1999). Children’s Perceived Academic Self-Efficacy: An Inventory Scale. Clearing House, 72(4), 224–230. https://doi.org/10.1080/00098659909599398
Kallio, H., Virta, K., Kallio, M., Virta, A., Hjardemaal, F. R., & Sandven, J. (2017). The Utility of the Metacognitive Awareness Inventory for Teachers among In-Service Teachers. Journal of Education and Learning, 6(4), 78.
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.). New York: The Guilford Press.
Kokkinos, C. M., & Voulgaridou, I. (2018). Motivational beliefs as mediators in the association between perceived scholastic competence, self-esteem and learning strategies among Greek secondary school students. Educational Psychology, 38, 753–771. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1456651.
Kumar, D., Upadhyay, Y., Yadav, R., & Goyal, A. K. (2022). Psychological capital and innovative work behaviour: The role of mastery orientation and creative self-efficacy. International Journal of Hospitality Management102, 103157. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103157.
Liao, R. X., & Liu, Y. H. (2016). The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing students: A questionnaire survey. Nurse Education Today, 36, 31-36.‏ https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.07.003
Liem, G. A. D., & Martin, A. J. (2012). The motivation and engagement scale: Theoretical framework, psychometric properties, and applied yields. Australian Psychologist47(1), 3-13.‏ https://doi.org/10.1111/j.1742-9544.2011.00049.x.
Lu, H., & Wang, Y. (2022). The effects of different interventions on self-regulated learning of pre-service teachers in a blended academic course. Computers & Education, 180, 104444. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104444
Luthans, B. C., Luthans, K. W., & Jensen, S. M. (2012). The impact of business school students’ psychological capital on academic performance. Journal of Education for Business, 87 (5), 253-259. https://doi.org/10.1080/08832323.2011.609844
Luthans, F., & Avolio, B. J. (2014). Brief summary of psychological capital and introduction to the special issue. Journal of Leadership & Organizational Studies21(2), 125-129.‏ https://doi.org/10.1177/1548051813518073.
Nietfeld, J. L., Shores, L. R., & Hoffmann, K. F. (2014). Self-regulation and gender within a game-based learning environment. Journal of Educational Psychology, 106(4), 961-973. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.07.003.
Ortega-Maldonado, A., & Salanova, M. (2018). Psychological capital and performance among undergraduate students: the role of meaning-focused coping and satisfaction. Teaching in Higher Education, 23(3), 390-402.‏ https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1391199.
Paloș, R., Sava, S. L., & Vîrgă, D. (2020). The role of teacher support, students’ need satisfaction, and their psychological capital in enhancing students’ self-regulated learning. Studia Psychologica62(1), 44-57.‏ https://doi.org/10.31577/sp.2020.01.790.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational psychology review, 16(4), 385-407.
Pintrich, P. R., & Linnenbrink, E. A. (2004). Role of affect in cognitive processing in academic contexts. In Motivation, emotion, and cognition (pp. 71-102). Routledge.
Pintrich, P.R. & DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance, Journal of educational Psychology, 82(1), 33-40. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.82.1.33
Russell, J.-E., Smith, A., & Larsen, R. (2020a). Elements of Success: Supporting at-risk student resilience through learning analytics. Computers & Education, 152, 103890. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103890
Schunk, D. H., & Greene, J. A. (2017). Historical, contemporary, and future perspectives on self-regulated learning and performance. In Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 1-15). Routledge.‏
Sheikhi, S., & Shahmorady, M. (2016). The relationship between psychological capital, educational self-regulatory and intelligence beliefs with students’ academic performance in the University of Applied Sciences in Abdanan County. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings4(1), 1705.‏ https://european-science.com/eojnss_proc/article/view/4380.
Snyder, C. R., Shorey, H. S., Cheavens, J., Pulvers, K. M., Adams III, V. H., & Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of educational psychology94(4), 820.‏ https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.4.820.
 Soltani, A., & Askarizadeh, G. (2021). How students’ conceptions of learning science are related to their motivational beliefs and self-regulation. Learning and Motivation, 73, 101707. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2021.101707.
Vedder-Weiss, D., & Fortus, D. (2013). School, teacher, peers, and parents’ goals emphases and adolescents’ motivation to learn science in and out of school. Journal of Research in Science Teaching, 50, 952–988. https://doi.org/10.1002/tea.21103.
Wang, J., Bu, L., Li, Y., Song, J., & Li, N. (2021). The mediating effect of academic engagement between psychological capital and academic burnout among nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 102, 104938. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104938.
Wernsing, T. (2014). Psychological capital: A test of measurement invariance across 12 national cultures. Journal of Leadership & OrganizationalnStudies, 21(2), 179–190. https://doi.org/10.1177/1548051813515924.
Wilson, N. S., & Bai, H. (2010). The relationships and impact of teachers’ metacognitive knowledge and pedagogical understandings of metacognition. Metacognition and Learning, 5(3), 269-288
You, J. W. (2016). The relationship among college students’ psychological capital, learning empowerment, and engagement. Learning and Individual Differences, 49, 17–24. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.05.001.
You, J. W., Kim, B., & Kang, M. (2014). The effects of psychological capital on self-directed learning and learning engagement for college students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(3), 45–70.
Zajacova, A., Lynch, S. M., & Espenshade, T. J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education, 46(6), 677-706.‏ https://doi.org/10.1007/s11162-004-4139-z.
Zimmerman, B. J. (2015). Self-Regulated Learning: Theories, Measures, and Outcomes. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 541-546). Oxford: Elsevier. http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.26060-1.