اثربخشی برنامه‌‌درسی مبتنی بر تعلیم وتربیت مثبت بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز

2 دانشجوی دانشگاه تبریز

3 Iran, Tabriz

4 دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه‌‌درسی مبتنی بر تعلیم و تربیت مثبت بر انگیزش تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در درس مطالعات اجتماعی انجام یافته است. روش تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و به صورت طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر تبریز بودند و نمونه آماری با توجه به ماهیت نیمه آزمایشی بودن آن شامل 30 نفر (15 نفرگروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بود که به صورت تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و بلومنفیلد (2004) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران (2012) و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت مثبت بر انگیزش تحصیلی (انگیزش درونی و انگیزش بیرونی)، بهزیستی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی تاثیر مثبت دارد. لذا می‌توان با بهره‌گیری از برنامه‌های‌درسی مبتنی بر تعلیم و تربیت مثبت میزان انگیزش درونی و انگیزش بیرونی، بهزیستی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the curriculum based on education and positive education on academic motivation, academic enthusiasm and academic well-being of elementary school students

نویسندگان [English]

  • davoud tahmasebzadeh sheikhlar 1
  • reza abbasi 2
  • rahim badri 3
  • hamdullah habibi 4
1 faculty member
2 phd student
3 university of Tabriz
4 university of tabriz
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of the curriculum based on positive education on the academic motivation, academic enthusiasm and academic well-being of elementary school students in the social studies course. The current research method was quasi-experimental and in the form of a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all primary school students in Tabriz city, and the statistical sample, due to its semi-experimental nature, included 30 people (15 people in the experimental group and 15 people in the control group) who were randomly selected in a multi-stage cluster. In order to collect data, Harter's academic motivation questionnaire (1980), Fredericks and Blumenfeld's academic enthusiasm questionnaire (2004) and Tominin-Sweeney et al.'s academic well-being questionnaire (2012) were used, and univariate and multivariate covariance analysis were used to analyze the data. . The findings of the research showed that education based on positive education has a positive effect on academic motivation (internal motivation and external motivation), academic well-being and academic enthusiasm. Therefore, it is possible to increase the level of internal motivation and external motivation, academic well-being and academic enthusiasm of students by using curricula based on positive education

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum based on positive education
  • academic motivation
  • academic enthusiasm
  • academic well-being