مدل ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس کمال گرایی سازش نایافته و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی نشخوار فکری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس کمال­گرایی سازش نایافته و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی نشخوار فکری بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی- به روش مدل‏یابی معادلات ساختاری بود. جامعه­ آماری در این پژوهش شامل دانش­آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2016) و با روش نمونه‏گیری خوشه­ای تصادفی 342 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­­های پژوهش شامل سیاهه اضطراب اجتماعی(کانر و همکاران، 2000)، سیاهه کمال­گرایی(هیل و همکاران، 2004)، پرسشنامه تنظیم­ شناختی هیجانی(گرانفسکی و کرایج، 2007) و مقیاس پاسخ نشخوار فکری(نولن-هوکسما و مارو، 1991) بود. تحلیل آماری داده‏ها با استفاده از  نرم افزار AMOS انجام گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد که اثر مستقیم کمال­گرایی سازش نایافته(0/371=β و 0/001=sig)، تنظیم شناختی هیجان غیرانطباقی(0/168=β و 0/043=sig) و نشخوار فکری(0/163=β و 0/019=sig) بر اضطراب اجتماعی به صورت مثبت معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نشخوار فکری در رابطه بین کمال­گرایی سازش نایافته(حد پایین 0/003 و حد بالا 0/068، 0/012=sig) و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان(حد پایین 0/023 و حد بالا 0/184، 0/020=sig) با اضطراب اجتماعی نقش میانجی دارد. همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود(0/070=RMSEA و 0/05>P-value) و 41 درصد اضطراب اجتماعی به ‌وسیله کمال­گرایی سازش نایافته و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی نشخوار فکری ‏تبیین می‏شود. بنابراین اضطراب اجتماعی نوجوانان متاثر از کمال­گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری است. از این یافته می‌توان برای طراحی مداخله و رویکرد جامع کاهش علائم اضطراب اجتماعی در جامعه دانش­آموزان استفاده کرد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Structural Model of Social Anxiety Based on Maladaptive Perfectionism and Maladaptive Strategies of Cognitive Emotion Regulation with Mediator Role of Rumination

نویسندگان [English]

  • Setareh Hadadi 1
  • MohammadReza Tamannaeifar 2
1 Master of Educational Psychology, Kashan University, Kashan, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Kashan University, Kashan, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the structural model of social anxiety based on maladaptive perfectionism and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation with mediator role of rumination. The present research is the correlation study using structural equation modeling. The statistical population in this research included high school students of Kashan city in academic year of 2021-2022. The sample size was selected based on Kline model (2016) and with random cluster sampling method of 342 students. Data collection tools included the social phobia inventory of Connor and et al (2000), perfectionism inventory of Hill and et al (2004) cognitive emotion regulation questionnaire of Garnefski and Kraaij (2007) and ruminative response scale of Nolen-Hoeksema and Morrow (1991). Statistical analysis of data was performed using AMOS-24 software. The findings showed that the direct effect of uncompromising perfectionism (β=0.371 and sig=0.001), maladaptive emotion cognitive regulation (β=0.186 and sig=0.043) and rumination (163 β=0.019 and sig=0.019) were positively significant on social anxiety. Also, the results showed that rumination has a mediating role in relationship between uncompromising perfectionism (lower bounds 0.003 and upper bounds 0.068, sig=0.012) and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies (lower bounds 0.023 and upper bounds 0.184 (0.020, sig=0.020) with social anxiety. Also, proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA=0/070, P-value<0/05) and analyses also revealed that %41 of variance of depression was explained by maladaptive perfectionism and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation through the mediating role of rumination.

کلیدواژه‌ها [English]

  • maladaptive perfectionism
  • maladaptive strategies of cognitive emotion regulation
  • rumination
  • social anxiety
اسدی، پروانه؛ فرهادی، هادی؛ و گلپرور، محسن. (1400). اثربخشی بسته توانمندسازی روان‌شناختی بر نشخوار فکری والدین دارای فرزند مبتلا به سرطان. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 12(1)، 94-84.
اعزازی بجنوردی، المیرا؛ قدم‌پور، سمانه؛ مرادی شکیب، آمنه؛ و غضبان‌زاده، رضیه. (1399). پیش‌بینی اضطراب کرونا بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی سلامت و اضطراب مرگ در بیماران دیابتی. نشریه روان پرستاری، 8(2)، 44-34.
تنهای رشوانلو، فرهاد؛ ترکمنی، مرضیه؛ میرشاهی، سارا؛ حاجی بکلو، نفیسه؛ و کارشکی، حسین. (1400). اعتباریابی و پایایی سنجی نسخه فارسی پرسشنامه نشخوار فکری مشترک. نشریه روان­شناسی بالینی، 13(1)، 87-79.
جانجانی، بهاره؛ جدیدی، سما؛ وحیدی­فرد، محبوبه؛ تاجی­پور، آمنه؛ و عموخلیلی، مرجان. (1399). تأثیر آموزش ابراز وجود بر احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی دانش­آموزان دختر با اختلال فوبی تلفن همراه. مطالعات روان‌شناختی، 16(1)، 106-91.
حجازی، اسد؛ و هاشمی، سعداله. (1399). خستگی عاطفی بر اساس ابعاد کمال‌گرایی و هیجانات معلمان. نشریه پژوهش در نظام­های آموزشی، 14(48)، 160-145.
حدادی، ستاره؛ و تمنایی­فر، محمدرضا. (1401). مقایسه کمال‌گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا و پایین. نشریه پژوهش­های روانشناسی اجتماعی، 12(45)، 26-1.
حسنوند عموزاده، مهدی. (1394). هنجاریابی سیاهه اضطراب اجتماعی در نمونه غیربالینی ایرانی اجتماعی. مجله پزشکی ارومیه، 26(1)، 30-17.
خرم­نیا، صمد؛ فروغی، علی­اکبر؛ گودرزی، گلفام؛ بهاری بابادی، مهرداد؛ و طاهری، امیرعباس. (1399). بررسی نقش شفقت به خود و نشخوار فکری در پیش‌بینی افسردگی مزمن. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 7(5)، 29-15.
خوانساری، زهرا؛ مکاریانپور، الهه؛ و دهقانی، عاطفه. (1398). بررسی رابطه کمال­گرایی و کیفیت زندگی در بین دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان. مجله مدیریت فراگیر، 5(1)، 16-11.
شمالی شهرضا، مرضیه؛ ابراهیم­پور، مجید؛ و بالیده، مهدی. (1399). شیوع‌شناسی اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر اصفهان. فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی، 11(40)، 57-47.
کوچی، صدیقه؛ مامی، شهرام؛ و احمدی، وحید. (1400). نقش واسطه­ای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین طرحواره­های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، 20(102)، 966-953.
محمدخانی، شهرام؛ بهاری، علی؛ و اکبریان فیروز آبادی، مهسا. (1396). سبک­های دلبستگی و نشانه­های افسردگی: نقش واسطه­ای نشخوار فکری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 23(3)، 335-320.
محمدی، علیرضا؛ و روشن چسلی، رسول. (1400). روابط ساختاری نشانه‌های اضطراب اجتماعی با کمال‌گرایی در دانشجویان: نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی. نشریه روانشناسی بالینی و شخصیت، 19(1)، 119-109.
Akkuş, K., & Peker, M. (2022). Exploring the relationship between interpersonal emotion regulation and social anxiety symptoms: the mediating role of negative mood regulation expectancies. Cognitive Therapy and Research46(2), 287-301.
Al‑Johani, W. M., AlShamlan, N. A., AlAmer, N. A., Shawkhan, R. A., Almayyad, A. H., Alghamdi, L. M., ... & AlOmar, R. S. (2022). Social anxiety disorder and its associated factors: a cross-sectional study among medical students, Saudi Arabia. BMC psychiatry22(1), 1-8.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.). Washington, DC. American Psychiatric Press
Asher, M., & Aderka, I. M. (2018). Gender differences in social anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology74(10), 1730-1741.
Betegón, E., Rodríguez-Medina, J., Del-Valle, M., & Irurtia, M. J. (2022). Emotion Regulation in Adolescents: Evidence of the Validity and Factor Structure of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). International Journal of Environmental Research and Public Health19(6), 1-10.
Carvajal, B. P., Molina-Martínez, M. Á., Fernández-Fernández, V., Paniagua-Granados, T., Lasa-Aristu, A., & Luque-Reca, O. (2022). Psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in Spanish older adults. Aging & Mental Health26(2), 413-422.
Casini, E., Glemser, C., Premoli, M., Preti, E., & Richetin, J. (2021). The mediating role of emotion regulation strategies on the association between rejection sensitivity, aggression, withdrawal, and prosociality. Emotion, 1 (1), 1-10.
Chamizo-Nieto, M. T., Rey, L., & Sánchez-Álvarez, N. (2020). Validation of the spanish version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in adolescents. Psicothema32(1), 153-159.
Cheng, Q., Shi, C., Yan, C., Ren, Z., Chan, S. H. W., Xiong, S., ... & Zheng, H. (2022). Sequential multiple mediation of cognitive fusion and experiential avoidance in the relationship between rumination and social anxiety among Chinese adolescents. Anxiety, Stress, & Coping35(3), 354-364. Hagen, A. E., Battista, S. R., Couture, M. E., Pencer, A. H., & Stewart, S. H. (2020). The effects of alcohol and depressive symptoms on positive and negative post-event rumination in social anxiety. Cognitive Therapy and Research44, 801-810.
Čolić, J., Bassett, T. R., Latysheva, A., Imboden, C., Bader, K., Hatzinger, M., ... & Hoyer, J. (2022). Predictors of Embarrassment in Daily Social Interactions in Social Phobia, Major Depression and Healthy Controls. Journal of Social and Clinical Psychology41(2), 105-127.
Connor, K.M., Davidson, J.R., Churchill, L.E., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R.H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN). Br J Psychiatry, 176(4), 379-86.
Curran, T., & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological Bulletin145(4), 1-72.
Curran, T., & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological bulletin145(4), 410-421.
Daros, A. R., Daniel, K. E., Meyer, M. J., Chow, P. I., Barnes, L. E., & Teachman, B. A. (2019). Impact of social anxiety and social context on college students’ emotion regulation strategy use: An experience sampling study. Motivation and emotion43(1), 844-855.
Davidson, C. L., Grant, D. M., Byrd-Craven, J., Mills, A. C., Judah, M. R., & Lechner, W. V. (2014). Psychometric properties of the co-rumination questionnaire. Personality and Individual Differences70(2), 171-175.
Derogatis, L. R., Lipman, R. S., & Covi, L. (1977). SCL-90. Administration, scoring and procedures manual-I for the R (revised) version and other instruments of the Psychopathology Rating Scales Series. Chicago: Johns Hopkins University School of Medicine.
Dixon, M. L., Moodie, C. A., Goldin, P. R., Farb, N., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation in social anxiety disorder: reappraisal and acceptance of negative self-beliefs. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging5(1), 119-129.
Dobos, B., Piko, B. F., & Kenny, D. T. (2019). Music performance anxiety and its relationship with social phobia and dimensions of perfectionism. Research Studies in Music Education41(3), 310-326.
Dunkley, D. M., Mandel, T., & Ma, D. (2014). Perfectionism, neuroticism, and daily stress reactivity and coping effectiveness 6 months and 3 years later. Journal of Counseling Psychology61(4), 616-716.
Eisma, M. C., Buyukcan-Tetik, A., & Boelen, P. A. (2022). Reciprocal Relations of Worry, Rumination, and Psychopathology Symptoms after Loss: A Prospective Cohort Study. Behavior Therapy, 1(2), 1-10.
Enns, M. W., Cox, B. J., & Clara, I. P. (2005). Perfectionism and neuroticism: A longitudinal study of specific vulnerability and diathesis-stress models. Cognitive Therapy and Research29, 463-478.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European journal of psychological assessment23(3), 141-149.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of adolescence32(2), 449-454.
Haynos, A. F., Utzinger, L. M., Lavender, J. M., Crosby, R. D., Cao, L., Peterson, C. B., ... & Goldschmidt, A. B. (2018). Subtypes of adaptive and maladaptive perfectionism in anorexia nervosa: Associations with eating disorder and affective symptoms. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment40(1), 691-700.
Hewitt, P. L., Flett, G. L., Sherry, S. B., Habke, M., Parkin, M., Lam, R. W., & Stein, M. B. (2003). The interpersonal expression of perfection: perfectionistic self-presentation and psychological distress. Journal of personality and social psychology84(6), 1-10
Hill, A. P., & Donachie, T. (2020). Not All Perfectionism Cognitions Are Multidimensional: Evidence for the Perfectionism Cognitions Inventory–10. Journal of Psychoeducational Assessment38(1), 15-25.
Hill, R. W., Huelsman, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B., & Kennedy, C. (2004). A new measure of perfectionism: The Perfectionism Inventory. Journal of personality assessment82(1), 80-91.
Hofmann, S. G. (2007). Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cognitive behaviour therapy36(4), 193-209.
Huneke, N. T., Rowlatt, H., Hyde, J., McEwan, A., Maryan, L., Baldwin, D. S., & Garner, M. (2022). A Novel Procedure to Investigate Social Anxiety using Videoconferencing Software: A Proof-of-Concept study. Psychiatry Research, 1(1), 1-10.
Kerriche, A., Chennouf, C., & Boutalia, A. (2022). Differential Item Functioning in the Arabic version of the Social Phobia Inventory (SPIN) with a sample of students from Algerian universities. Afakfor Sciences Journal, 7(2), 114-122.
Kindred, R., & Bates, G. W. (2023). The Influence of the COVID-19 Pandemic on Social Anxiety: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health20(3), 1-10.
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.), New York: The Guilford Press.
Koyuncu, A., İnce, E., Ertekin, E., & Tükel, R. (2019). Comorbidity in social anxiety disorder: diagnostic and therapeutic challenges. Drugs in context8(2), 1-10.
Kraaij, V., & Garnefski, N. (2019). The Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Personality and Individual Differences, 137(2018), 56–61.
Manuel Prieto, J., Salas Sánchez, J., Tierno Cordón, J., Álvarez-Kurogi, L., González-García, H., & Castro López, R. (2023). Social anxiety and academic performance during COVID-19 in schoolchildren. Plos one18(1), 1-10.
McBride, N. L., Bates, G. W., Elphinstone, B., & Whitehead, R. (2022). Self‐compassion and social anxiety: The mediating effect of emotion regulation strategies and the influence of depressed mood. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice95(4), 1036-1055.
McEnery, C., Lim, M. H., Tremain, H., Knowles, A., & Alvarez-Jimenez, M. (2019). Prevalence rate of social anxiety disorder in individuals with a psychotic disorder: a systematic review and meta-analysis. Schizophrenia research208(2), 25-33.
McGlade, A. L., Treanor, M., Kim, R., & Craske, M. G. (2023). Does fear reduction predict treatment response to exposure for social anxiety disorder?. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry79(1), 1-10.
Meule, A., Richard, A., Schnepper, R., Reichenberger, J., Georgii, C., Naab, S., & Blechert, J. (2019). Emotion regulation and emotional eating in anorexia nervosa and bulimia nervosa. Eating disorders, 1(2), 1-17.
Mizzi, S., Pedersen, M., Lorenzetti, V., Heinrichs, M., & Labuschagne, I. (2022). Resting-state neuroimaging in social anxiety disorder: a systematic review. Molecular Psychiatry27(1), 164-179.
Nakie, G., Melkam, M., Desalegn, G. T., & Zeleke, T. A. (2022). Prevalence and associated factors of social phobia among high school adolescents in Northwest Ethiopia, 2021. Frontiers in psychiatry13(1), 1-9.
Newman, M. G., Rackoff, G. N., Zhu, Y., & Kim, H. (2023). A transdiagnostic evaluation of contrast avoidance across generalized anxiety disorder, major depressive disorder, and social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders93(1), 1-10.
Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology61(1), 115-125.
Obadeji, A., & Kumolalo, B. F. (2022). Social Anxiety Disorder among Undergraduate Students: Exploring Association with Self-esteem and Personality Traits. World Social Psychiatry4(1), 1-10.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior research methods, instruments, & computers36(4), 717-731.
Radtke, S. R., Strege, M. V., & Ollendick, T. H. (2020). Exposure therapy for children and adolescents with social anxiety disorder. In Exposure Therapy for Children with Anxiety and OCD (pp. 193-219). Academic Press.
Rassaby, M., Smith, T., & Taylor, C. T. (2023). Examining safety behavior subtypes across distinct social contexts in social anxiety disorder and major depression. Behavior Therapy, 1(1), 1-10.
Reinhorn, I. M., Bernstein, C. N., Graff, L. A., Patten, S. B., Sareen, J., Fisk, J. D., & Marrie, R. A. (2020). Social phobia in immune-mediated inflammatory diseases. Journal of Psychosomatic Research128(1), 1-10.
Rusu, P. P., Bodenmann, G., & Kayser, K. (2019). Cognitive emotion regulation and positive dyadic outcomes in married couples. Journal of Social and Personal Relationships36(1), 359-376.
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online8 (2), 23-74.
Schuster, P., Beutel, M. E., Hoyer, J., Leibing, E., Nolting, B., Salzer, S., & Leichsenring, F. (2021). The role of shame and guilt in social anxiety disorder. Journal of Affective Disorders Reports6(4), 100-122.
Seah, T. S., Aurora, P., & Coifman, K. G. (2020). Emotion differentiation as a protective factor against the behavioral consequences of rumination: A conceptual replication and extension in the context of social anxiety. Behavior Therapy51(1), 135-148.
Singh, P., & Samantaray, N. N. (2022). Brief Cognitive behavioral group therapy and verbal-exposure-augmented cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder in university students: a randomized controlled feasibility trial. Indian Journal of Psychological Medicine44(6), 552-557.
Teismann, T., Hanning, S., Von Brachel, R., & Willutzki, U. (2012). Kognitive Verhaltenstherapie depressiven Grübelns. Springer-Verlag.
Tyler, J. M., Panichelli-Mindel, S. M., Sperrazza, C., & Levitt, M. F. (2019). A pilot study exploring the relationship between perfectionism and anxiety in an urban middle school. Journal of Psychoeducational Assessment37(8), 989-1001.
Wang, Q., Fang, Y., Huang, H., Wang, X., Yang, T., & Zhang, Y. H. (2021). Anxiety, depression, and cognitive emotion regulation strategies in Chinese nurses during the COVID‐19 outbreak. Journal of Nursing Management, 1(1), 1-10.
Wang, W., Xie, X., Wang, X., Lei, L., Hu, Q., & Jiang, S. (2019). Cyberbullying and depression among Chinese college students: A moderated mediation model of social anxiety and neuroticism. Journal of affective disorders256(1), 54-61.
Wang, Y., Chen, J., Zhang, X., Lin, X., Sun, Y., Wang, N., & Luo, F. (2022). The relationship between perfectionism and social anxiety: a moderated mediation model. International journal of environmental research and public health19(19), 1-10.
Watanabe, S., Mitsui, N., Asakura, S., Toyoshima, K., Takanobu, K., Fujii, Y... & Kusumi, I. (2021). Predictors of social anxiety disorder with major depressive episodes among Japanese university students. Plos one16(9), 25-36.
Wytykowska, A., Fajkowska, M., & Skimina, E. (2022). Taking a person-centered approach to cognitive emotion regulation: A latent-profile analysis of temperament and anxiety, and depression types. Personality and Individual Differences189(1), 1-10.
Zhang, Q., Yi, P., Song, G., Xu, K., Wang, Y., Liu, J., & Li, X. (2022). The efficacy of psychodynamic therapy for social anxiety disorder: A comprehensive meta-analysis. Psychiatry Research, 1(2), 1-10.