اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان بود. این پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی و از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 شهر تبریز بودند که از جامعه حاضر تعداد 60 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و در دو گروه مداخله و کنترل (30 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه روحیه علمی (ساعتچی و کامیاری، 1395) و مقیاس خودناتوان سازی (برگاس و جونز، 2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان باعث افزایش روحیه علمی و کاهش خودناتوان‌سازی تحصیلی در دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین توجه به راهبردهای یادگیری خودگردان نقش مهمی در روحیه علمی و خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Teaching Self-Regulated Learning Strategies on Academic Morale and Academic Self-Disability Students

نویسندگان [English]

  • isa bargi 1
  • Vida Hayealalm 2
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 M.A in educational research, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran.
چکیده [English]

The aim of the current research was to evaluate the effectiveness of teaching self-directed learning strategies on the academic spirit and academic self-disability of students. This research was semi-experimental and pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the current research was all the students of the second year of elementary school in the academic year of 2021-2022 in Tabriz city, from which 60 people were selected by cluster random sampling and divided into two intervention and control groups (30 people for each group) were placed. Scientific spirit questionnaire (Saatchi and Kamiari, 2015) and self-handicapping scale (Bargas and Jones, 2001) were used to collect data. The data analysis was done with the statistical method of multivariate covariance analysis. The findings of the research showed that the teaching of self-directed learning strategies has an effect on the academic spirit and academic self-disability of students. In fact, teaching self-directed learning strategies increases academic morale and reduces academic self-handicapping in students. Therefore, paying attention to self-directed learning strategies plays an important role in the academic spirit and self-disability of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • scientific spirit
  • academic self-disability
  • self-directed learning strategies
اسبقی، مریم؛ طالبی، هوشنگ؛ عابدی، احمد؛ منشئی، غلامرضا؛ و فروغی، احمدعلی (1396). اثربخشی آموزش برنامه شناختی رفتاری مارتین بر کاهش ناتوان کننده رفتارهای انگیزشی و خودناتوانی یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی، 7(13)، 32-37.
اسلامیان، حسن؛ اسلامیان، زهرا؛ و کرمی، مرتضی (1397). مطالعة رابطه بین میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش توسط استادان با روحیة علمی دانشجویان. مجله پژوهش در برنامه درسی، 15(2)، 132-147.
البرزی، شهلا؛ سیامک، سامانی (1378). بررسی و مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در میان دانش­آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 1(15): 3-12.
تولیتی، زهرا ساادات (1390). تبیین رابطه خودناتوان­سازی تحصیلی و عزتنفس با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه­های تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.
جاه­طلب­ضیابری، مهشید؛ احدی، حسن؛ و مشکبیدحقیقی، محسن (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و خلاقیت بر خود پنداره تحصیلیی. مجله روانشناسی تربیتی، 11(36)، 213-236.
حسنی، پرخیده؛ چراغی، فاطمه؛ یغمائی، فریده (1387). خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم در عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری (یک مطالعه کیفی)، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1): 33-44.
حیدری، محمود؛ دهقانی، محسن؛ و خداپناهی، محمدکریم (1388). بررسی ویژگی­های روان سنجی مقیاس خود ناتوان­سازی. تحقیقات علوم رفتاری، 7(2)، 97-106.
دهقانی، یوسف؛ و حکمتیان­فرد، صادق (1399). بررسی نقش خوش­بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در پیش­بینی خودناتوان­سازی دانش­آموزان با اختلال یادگیری ویژه. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 37(10)، 135-195.
رئیسی، فاطمه؛ هاشمی­شیخ­شبانی، اسماعیل؛ و فاتحی­زاده، مریم (1390). رابطه خود ناتوان­سازی تحصیلی دانش­آموزان با اهداف تسلط، عملکردگرا و عملکرد گریز دانش آموز، والدین، معلم و کلاس. مجله تازه های علوم شناختی، 23، 45-56.
سیف، علی اکبر (1399). روانشناسی پرورشی نوین: روان شناسی یادگیری و آموزش، تهران، نشر دوران.
گلشن­پور، مریم؛ و بهرامی، هادی (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر خودپنداره تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول. دوفصلنامه جامعه­شناسی آموزش و پرورش، 10، 69-84.
محمدامینی، شریف. (1393). اثربخشی آموزش مهارت‌ یادگیری خودتنظیمی و روش‌های مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان مهاباد. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات ارومیه.
محمدداوودی، امیرحسین؛ قورچیان، نادرقلی؛ مقیمی، طلیعه؛ و سبزواری، مرجان (1393). رابطه اخلاق پژوهشی و هوش معنوی با روحیه علمی دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. مجله نوآوری­های مدیریت آموزشی، 10(1)، 93-119.
نریمانی، محمد؛ عینی، ساناز؛ و تقوی، رامین (1395). الگوی رفتار کلاسی و خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص. سلامت روان کودک، 3(3)، 3-11.
Bodrova, E., Leong, D. (2005). Promoting student Self-Regulation learning Educational. Diges, 2(5), 71-79.
Begeer, S., Howlin, P., Hoddenbach, E., Clauser, C., Lindauer, R., Clifford, P., & Koot, H. M. (2015). Effects and moderators of a short theory of mind intervention for children with autism spectrum disorder: A randomized controlled trial. Autism Research, 8(6), 738-748.
Bembenutty, H. (2011). Homework completion: The role of self-efficacy, delay ofgratification, and self-Regulatory processes. The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 6(1), 1-20.
Bernier, A., Carlson, S. M., & Whipple, N. (2010). From external regulation to self-regulation: Early parenting precursors of young children’s executive functioning. Child Development, 81 (1), 326-339.
Berry, C.A. (1992). Pervious learning experiences strategy beliefs and task definition inself-regulated foreign language learning. Contemporary Educational Psychology, 18 (4), 318-336.
Boekaerts, M., Pintrinch, P., & Zeidner, M. (2001). Handbook of Self-Regulation. San Deigo, CA: Academic Press.
Chua, C. (2004). Perception of Quality in Higher Education. Paper Presented at the Australian Universities Quality forum.
Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (1991). Competence, autonomy and relatedness: A motivational analysis of self-system processes. In M. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota Symposium on Child Psychology: Vol. 23. Self-processes in development (pp. 43–77). Chicago: University of Chicago Press
Coudevylle, G.R., Boulley-Escriva, G., Finez, L., Eugène, K., Robin, N. (2020). An experimental investigation of claimed self-handicapping strategies across motivational climates based on achievement goal and self-determination theories. Educational Psychology, 40(8), 1002-1021.
Kavanagh, D. (2014). Self-efficacy and depression. In R. Schwarzer (Ed.), Self-efficacy: Thought control of action. Washington DC: Hemisphere.
Marengo, S. M., Klibert, J., Langhinrichsen-Rohling, J., Warren, J., & Smalley, K. B. (2019). The relationship of early maladaptive schemas and anticipated risky behaviors in college students. Journal of Adult Development, 26 (3), 190-200.
Melli, G., Carraresi, C., Poli, A., & Bailey, R. (2016). The role of metacognitive beliefs in health anxiety. Personality and Individual Differences, 89(14), 80-85.
Meltzer, L. (2014). Executive function in the classroom: Meta-cognitive strategies for fostering academic success and resilience, paper presented at the learning differences conference, Cambridge, MA.
Pintrich, P.R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulating learning in colledge students. Educational Psychology Review, 16 (4), 385-407.
Rathnasabapathy, M. (2020). The factors of academic achievement. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24 (03), 1062-1064.
Shih, S. S. (2018). Examining relationships of Taiwanese adolescents’ achievement Goals to Academic Engagement and coping. Journal of Education and Human Development, 7(1), 153-165.
Schleifer, L. F., & Dull, R. B. (2009). Metacognition and performance in the accounting classroom. Issues in Accounting Education, 24(3), 339-367.
Tsui، A. S., & Kifadkar, S. S. (2007). Cross-National, Cross-Cultural Organizational Behavior Researc: Advances ، Gaps ، and Recommendations. Journal of management, 33(3), 426-478.
Uysal, A., & Knee, C. R. (2012). Low trait selfcontrolpredicts self-handicapping. Journal of Personality, 80, 59-78.
Vrugt, A., Oort, F. J. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement. Metacognition and Learning, 3(2), 123-46.
Weinstein, C. E.; Husman, J. & Dierking, D. R. (2000). Self- regulation interventions with a focus on learning strategies. In: Boekaerts, M.; Pintrich P. R. & Zeidner, M., Handbook of self regulation. New York: Academic Press.
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: a social-cognitive perspective. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich and M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation (pp.245- 262), San Diego: Academic Press.
Zimmerman, B. J. (1999). Commentary: toward a cyclically interactive view of self-regulated learning. International Journalof Educational Research, 31(6), 54.