اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان بود. این پژوهش به شیوه نیمه‌آزمایشی و از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 شهر تبریز بودند که از جامعه حاضر تعداد 60 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و در دو گروه مداخله و کنترل (30 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه روحیه علمی (ساعتچی و کامیاری، 1395) و مقیاس خودناتوان سازی (برگاس و جونز، 2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر روحیه علمی و خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان باعث افزایش روحیه علمی و کاهش خودناتوان‌سازی تحصیلی در دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین توجه به راهبردهای یادگیری خودگردان نقش مهمی در روحیه علمی و خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching self-regulated learning strategies on academic morale and academic self-disability students

نویسندگان [English]

  • isa bargi 1
  • vida hayealalm 2
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 MA in educational research, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to evaluate the effectiveness of teaching self-directed learning strategies on the academic spirit and academic self-disability of students. This research was semi-experimental and pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the current research was all the students of the second year of elementary school in the academic year of 2021-2022 in Tabriz city, from which 60 people were selected by cluster random sampling and divided into two intervention and control groups (30 people for each group) were placed. Scientific spirit questionnaire (Saatchi and Kamiari, 2015) and self-handicapping scale (Bargas and Jones, 2001) were used to collect data. The data analysis was done with the statistical method of multivariate covariance analysis. The findings of the research showed that the teaching of self-directed learning strategies has an effect on the academic spirit and academic self-disability of students. In fact, teaching self-directed learning strategies increases academic morale and reduces academic self-handicapping in students. Therefore, paying attention to self-directed learning strategies plays an important role in the academic spirit and self-disability of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scientific spirit
  • academic self-disability
  • self-directed learning strategies