تأثیر سوء رفتار و غفلت آموزشی در کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

2 گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تأثیر سوء رفتار و غفلت آموزشی در کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی ‏شهرستان ارومیه انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری دانش‌آموزان ‏دوره دوم ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این جامعه با استفاده جدول مورگان و به ‏روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 374 نفر انتخاب شده و در مطالعه شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از ‏پرسشنامه عصب روانشناختی و شخصیتی کولیج (2000) و پرسشنامه سوء رفتار و غفلت آموزشی نوع‌پرورقره باغ و ‏زینالی (1398) استفاده شد. داده‌ها به کمک همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری به روش همزمان ‏تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سوء رفتار و غفلت آموزشی با کارکردهای اجرایی و مؤلفه‌های ‏سازماندهی، تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی و بازداری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با افزایش سوء رفتار و غفلت ‏آموزشی، میزان ضعف در کارکردهای اجرایی و مؤلفه‌های سازماندهی، تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی و بازداری افزایش ‏می‌یابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای سوء رفتار و غفلت آموزشی قادرند تغییرات ‏کارکردهای اجرایی و مؤلفه های سازماندهی، تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی و بازداری را به طور معناداری پیش‌بینی کنند. ‏بنابراین متغیرهای سوء رفتار و غفلت آموزشی نقش مهمی در کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دارند. ‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of educational abuse and neglect in the executive functions of ‎second year primary school students ‎

نویسندگان [English]

  • Azar Froydin 1
  • Ali Zeinali 2
1 Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
2 Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of the impact of educational ‎misconduct and neglect in the executive functions of second year elementary school ‎students in Urmia city. This research is descriptive of the type of correlation studies. ‎The statistical population of the students of the second year of elementary school in ‎Urmia city in the academic year of 2021-2022, whose number is 14326 according to ‎the report of the Department of Education, which was selected from this population ‎using Morgan's table and cluster random sampling method. 374 people were selected ‎and participated in the study. To collect data, Coolidge's Neuropsychological and ‎Personality Questionnaire (2000) and Educational Misbehavior and Negligence ‎Questionnaire (2008) were used. The data were analyzed using Pearson's correlation ‎and multivariate regression analysis simultaneously. The results of the research ‎showed that there is a positive and significant relationship between educational ‎misconduct and neglect with executive functions and organizational, decision-‎making-planning and prevention components. With the increase in educational ‎misconduct and neglect, the degree of weakness in executive functions and ‎components of organization, decision-making-planning and inhibition increases. ‎Also, the results of the regression analysis showed that the variables of educational ‎misconduct and neglect are able to meaningfully predict changes in executive ‎functions and components of organization, decision-making-planning and inhibition. ‎Therefore, the variables of educational misconduct and neglect play an important ‎role in students' executive functions.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • Executive functions
  • educational neglect
  • educational abuse‏‎.‎