بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس مدرسه شاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران.

2 استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران.

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران.

4 استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل- ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی مقیاس مدرسه شاد در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان ابتدایی ناحیه یک شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 (به تعداد 30687) دانش‌آموز بود که تعداد 380 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. جهت محاسبه روایی همگرا از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و روایی واگرا از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) استفاده شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای اس. پی. اس. اس. نسخه 25 و لیزرل نسخه 8/8 انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی همانند فرم اصلی، 2 عامل شادی در مدرسه و نارضایتی در مدرسه را مورد تائید قرار داد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 81/0 و برای خرده مقیاس‌های شادی در مدرسه و نارضایتی در مدرسه به ترتیب برابر 86/0 و 80/0 به دست آمد. علاوه بر این، ضریب بازآزمایی با فاصله چهار هفته برای کل پرسشنامه 74/0 و برای خرده مقیاس‌های شادی در مدرسه و نارضایتی در مدرسه به ترتیب 70/0 و 74/0 به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی نشان‌دهنده روایی همگرا و تشخیصی مطلوب پرسشنامه بود (001/0P<). با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت که پرسش‌نامه مدرسه شاد ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازه‌گیری مدرسه شاد در دانش‌آموزان ابتدایی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the psychometric properties of the happy school scale

نویسندگان [English]

  • Ramin Gharibzadeh 1
  • Adel Zahed Babelan 2
  • Mahdi Moeinikia 3
  • Taghi Akbari 4
1 PhD student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil- Iran.
2 Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil- Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
4 Assistant Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil- Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the validity, reliability and factor structure of the happy school questionnaire in primary school students. The statistical population of this research included all elementary school students of district one of Ardabil city in the academic year of 2022-2023 (30,687) of which 380 students were selected by multi-stage cluster sampling method. Depression, anxiety and stress scale (DASS-21) and Oxford happiness Inventory (OHI) were used to calculate convergent and diagnostic validity. Construct validity was investigated through confirmatory factor analysis. Reliability using Cronbach's alpha method and retesting and data analysis with S. software. P. S. S. Version 25 and Lisrel version 8/8 were done. The results of confirmatory factor analysis, like the original form, confirmed 2 factors of happiness at school and dissatisfaction at school. Also, the Cronbach's alpha coefficient for the whole scale was equal to 0.81, and for the subscales of happiness at school and dissatisfaction at school, it was equal to 0.86 and 0.80, respectively. In addition, the retest coefficient with an interval of four weeks was 0.74 for the whole questionnaire and 0.70 and 0.74 for the subscales of happiness at school and dissatisfaction at school, respectively. Also, the correlation coefficients indicated the convergent and diagnostic validity of the questionnaire (P<0.001). According to the obtained results, it can be said that the happy school questionnaire is a reliable and valid tool for measuring the happy school in primary school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • happy school
  • school dissatisfaction
  • validity
  • reliability
  • students