اثربخشی معنا درمانی بر سطح معنایی و اجتناب شناختی دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی راهنمایی و مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

3 استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنا درمانی بر سطح معنایی و اجتناب شناختی دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر انجام شد. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحله‌ای (پیش‌آزمون- پس‌آزمون-پیگیری) و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر بود که در دانشگاه غیرانتفاعی هشت بهشت، دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد و اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانشجوی دختر در معرض رفتارهای پرخطر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانشجو در گروه آزمایش و 17 دانشجو در گروه گواه). دانشجویان حاضر در گروه آزمایش معنا درمانی را طی ده هفته در 10 جلسه 75 دقیقه ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر (محمدخانی، 1386)، پرسشنامه سطح معنایی (آقایی، 1398) و پرسشنامه اجتناب شناختی (سکستون و دوگاس، 2008) استفاده شد. نتایج نشان داد که معنا درمانی بر سطح معنایی و اجتناب شناختی (دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که معنا درمانی با بهره گیری از فنونی همانند تغییر نگرش ها و گرفتن معنا از طریق راه های کشف معنا، مسئولیت پذیری، غلبه بر یاس و افزایش امید به زندگی و حمایت عاطفی اعضا از یکدیگر می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود سطح معنایی و کاهش اجتناب شناختی دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Logo Therapy on Meaning of Level and Cognitive Avoidance of Female Students Exposed to High-Risk Behaviors

نویسندگان [English]

  • Mahan Momeni Mazdeh 1
  • Gholamreza Manshaei 2
  • Asghar Aghaei 3
1 Ph.D. student in guidance and counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan branch(Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of logo therapy on meaning of level and cognitive avoidance of female students exposed to high-risk behaviors. The research method was semi experimental (with experimental and control groups) with three-stage design (pretest, posttest, follow-up) and two-month follow-up period. The statistical population of the research included female students exposed to high-risk behaviors who were studying at Hasht Behesht Non-Profit University, Islamic Azad University of Najafabad and Isfahan in the academic year of 2020-2021. thirty five female student exposed to high-risk behaviors were selected through purposive sampling method and were randomly accommodated into experimental and control groups (18 student in the experimental and 17 student in the control group). The students in the experimental group received ten seventy five-minute sessions of logo therapy during ten weeks. High Risk Behaviors Questionnaire (Mohammadkhani, 2007), Meaning of Level Questionnaire (Aghaei, 2019) and Cognitive Avoidance Questionnaire) were used in the present study. The results showed that logo therapy has significant effect on the meaning of level and cognitive avoidance in the female students exposed to high-risk behaviors. According to the findings of the present study it can be concluded that logo therapy can be used as an efficient method to increace meaning of level and decreace cognitive avoidance of female students exposed to high-risk behaviors through employing techniques such as change in attitudes and taking logo via logo discovery method, accountability, overcoming despair, increasing life hope and affective support of the members from each other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • logo therapy
  • meaning of level
  • cognitive avoidance
  • students
  • high-risk behaviors
اصالتی، پریدخت.، عرب، علی.، و مهدی نژاد، ولی. (1398). اثربخشی معنادرمانی فرانکل بر سلامت (کاهش آمادگی اعتیاد و افزایش بهزیستی روان‌شناختی) دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(1)، 84-92.
آقایی، اصغر. (1398). معنا و حیرت (راهنمای درمان افسردگی بر اساس نظریه انسان سالم). اصفهان: نشر نوشته. 208 صفحه.
بساک‌نژاد، سودابه.، معینی، نصرالله.، و مهرابی‌زاده هنرمند، مهناز. (1389). رابطه پردازش پس رویدادی و اجتناب شناختی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان، مجله علوم رفتاری، 4(4)، 335-340.
جهان شاه‌لو، مرتضی.، محمدخانی، شهرام.، امیری، حمید.، فخار، آفاق.، حسینی، سپیده. (۱۳۹۵). عوامل خطرساز و محافظت‌کننده فردی، خانوادگی و اجتماعی گرایش به مصرف مواد در دانشجویان. سلامت اجتماعی، 3(2)، 127-137.
حیدری، عباس.، و مشکین یزد، علی. (1399). اثربخشی آموزش گروهی معنادرمانی بر کیفیت زندگی همسران جانبازان دچار اختلال استرس پس از سانحه. مجله طب نظامی، 22(8)، 829-836.
فرخی، حسین.، کرمی، امیر.، و میردریکوند، فضل الله. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در بهبود پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۳(۱)، ۳۱-۴۱.
فروزنده، زهرا.، مامی، شهرام.، و امانی، امید. (1399). اثربخشی معنادرمانی فرانکل به شیوه گروهی بر تاب‌آوری، افسردگی و کیفیت زندگی سالمندان. سالمندشناسی، 4(4)، 19-29.
قاسمی، نعمت الله.، فتحی اقدم، قربان.، قمری، محمد.، و پویامنش، جعفر. (1399). مقایسه اثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمانی گروهی بر تاب آوری دانشجویان دختر. مطالعات روان شناسی ورزشی، 9(34)، 197-214.
قاسمی، نعمت الله.، قمری، محمد.، پویامنش، جعفر.، و فتحی اقدم، قربان. (1398). اثربخشی معنادرمانی گروهی و فراشناخت درمانی بر تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت دانشجویان. مجله مطالعات علوم پزشکی، 30(6)، 428-442.
محمدخانی، شهرام. (۱۳۸۶). مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر: ارزیابی اثر مستقیم و غیرمستقیم عوامل فردی و اجتماعی. فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 1(2)، 5-17.
محمودزاده، رقیه.، و محمدخانی، شهرام. (1395). نقش میانجی اضطراب و اجتناب شناختی در رابطه بین کمال‌گرایی منفی و اهمال‌کاری، مجله دست آوردهای روانشناختی، 23(1)، 73-94.
مرادی، علیرضا.، و توفیقی مقدم، مریم. (1400). تاثیر آموزش رویکرد معنادرمانی بر تحمل پریشانی، خودکنترلی و انعطاف‌پذیری شناختی کارکنان ستاد فرماندهی ناجا.  آموزش در علوم انتظامی، 9(33)، 69-93.
Abdelrahman, R.M. (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students, Heliyon, 6(9), 419-425.
Banstola, R.S., Ogino, T., Inoue, S. (2020). Self-esteem, perceived social support, social capital, and risk-behavior among urban high school adolescents in Nepal. SSM - Population Health, 11, 1005-1010.
Bergman, Y.S., Bodner, E., Haber, Y.(2018). The connection between subjective nearness-to-death and depressive symptoms: The mediating role of meaning in life. Psychiatry Research, 261, 269-273.
Brockmeyer, T., Kulessa, D., Hautzinger, M., Bents, H., Backenstrass, M. (2015). Differentiating early-onset chronic depression from episodic depression in terms of cognitive-behavioral and emotional avoidance. Journal of Affective Disorders, 175, 418-423.
Cheah, Y.K., Lim, H.K., Kee, C.C. (2019). Personal and Family Factors Associated With High-risk Behaviours Among Adolescents in Malaysia. Journal of Pediatric Nursing, 48, 92-98.
Crocker, J., Luhtanen, R. K., Cooper, M. L., Bouvrette, S. (2003). Contingencies of self-worth in college students: Theory and measurement, Journal of Personality and Social Psychology, 85, 894-908.
Dalstrom, M., Parizek, K., Doughty, A. 2020). Nurse Practitioners and Adolescents: Productive Discussions About High-Risk Behaviors. The Journal for Nurse Practitioners, 16(2), 143-145.
Dukes, A.T., Gutierrez, D., Goshorn, J.R. (2022). Logotherapy infused family therapy (LIFT): A systematic review of clinical interventions for family counselors. The Journal of Humanistic Counseling, 61(1), 18-29.
Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432-438.
Lu, D., Jeong, S.Y., Zhu, L. (2021). Development and Validation of a Management of Workplace Violence Competence Scale for Nursing Practicum Students. Asian Nursing Research, 15(1), 23-29.
Meens, E.E.M., Bakx, A.WE.A., Klimstra, T.A., Denissen, J.J.A. (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70.
Palinggi, E., Zulkifli, A., Maidin, A., Fitri, A.U. (2020). Effect of logotherapy to control depression of drug abuser in Kassi-Kassi and Jumpandang Baru health-center. Enfermería Clínica, 30(4), 423-426.
Sexton, K.A., Dugas, M.J. (2008).The cognitive avoidance questionnaire: Validation of the English translation. Journal of Anxiety Disorder, 22, 335-370.
Sterie, A., Rochat, E., Truchard, E.R., Jox, R.J. (2018). Talking About the Meaning of Life in Code-status Conversations Between Elderly Hospitalized Patients and Their Physicians. Journal of Pain and Symptom Management, 56(6), 47-55.
Sun, F., Chiu, N., Yao, Y.C., Wu, M., Hung, C., Chen, C., Lee, Y., Chiang , C. (2021). The effects of logotherapy on meaning in life, depression, hopelessness, and suicidal ideation, in patients with depression: An intervention study. Perspective in Psychiatric Care, 37, 152-156.
Sutin, A.R., Luchetti, M., Stephan, Y., Terracciano, A. (2020). Meaning in life and risk of cognitive impairment: A 9-Year prospective study in 14 countries. Archives of Gerontology and Geriatrics, 88, 1040-1045.
Wahyuni, M., Abdullah, T., Zulkifli, A., Mallongi, A. (2020). Determinants of adolescents high-risk sexual behavior in SMK 8 and MegaRezky Health Vocational School Makassar. Enfermería Clínica, 30(4), 273-277.
Weintraub, M.J., Zinberg, J., Bearden, C.E., Miklowitz, D.J. (2019). Applying a Transdiagnostic Cognitive-Behavioral Treatment to Adolescents at High Risk for Serious Mental Illness: Rationale and Preliminary Findings. Cognitive and Behavioral Practice, 27(2), 202-214.
Yu, E.A., Chang E.C.(2019). Meaning in life as a predictor of optimism: How parents mattering matters to Asian and European Americans. Personality and Individual Differences, 138, 366-369.
Zeng, Y., Long, A., Chiang, C., Chiu, N., Sun, F. (2021). Exploring the meaning of life from the perspective of patients with depression: A phenomenological study. Archives of Psychiatric Nursing, 35(5), 427-433.
Zhang, S., Fu, Y., Liu, Q., Turel, O., He, Q. (2022). Psychological capital mediates the influence of meaning in life on prosocial behavior of university students: A longitudinal study. Children and Youth Services Review, 140, 1066-1069.