اثربخشی بازپردازش مبتنی بر روایت‌شناسی شناختی بر شناخت‌های پس آسیبی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی مواجه شده با ترومای جسمانی و هیجانی در شهر کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

آسیب های دوران کودکی و نوجوانی می توانند تأثیری عمیق و بلند مدت بر رشد جسمانی و روانشناختی داشته باشند. اختلال استرس پس آسیبی این دوران که غالبا با کودک آزاری همراه است، تاثیرات منفی زیادی بر کارکردهای شناختی دارد (ناکایاما و همکاران، 2020). هدف پژوهش حاضر اثربخشی بازپردازش مبتنی بر روایت‌شناسی شناختی بر شناخت های پس آسیبی در دانش آموزان دختر دبیرستانی مواجه شده با حوادث آسیب‌زا در شهر کرمانشاه بود. روش مطالعه، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس-آزمون با اندازه گیری مکرر بود. از بین دانش آموزانی که تشخیص اختلال استرس پس آسیبی دریافت کردند، 40 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی و با همتا سازی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار سنجش شامل مقیاس اختلال استرس پس آسیبی می سی سی پی، پرسشنامه سرند کردن حوادث آسیب‌زا و پرسشنامه شناخت‌های پس آسیبی بود. گروه آزمایش پروتکل درمانی بازپردازش مبتنی بر روایت‌شناسی شناختی را دریافت کردند. مقایسه بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌ها حاکی از آن بود که بازپردازش مبتنی بر روایت درمانی شناختی بر شناخت های پس آسیبی در نمرات پس آزمون تاثیر معنی دار داشته است. نتیجه ای که می توان بر مبنای یافته ها گرفت این است که استفاده از روایت درمانی شناختی می تواند در درمان شناخت های پس آسیبی در دانش آموزان مبتلا به تروما موثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Reprocessing Based on Cognitive Narratology on Post-Traumatic Cognitions in Female High School Students Faced with Physical and Emotional Trauma in Kermanshah

نویسندگان [English]

  • Somayeh Zalipoor 1
  • Kamran Yazdan Bakhsh 2
  • Asie Moradi 3
1 Ph.D. in Psychology, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was the effectiveness of reprocessing based on cognitive narratology on post-traumatic cognitions in female high school students faced with physical and emotional trauma in Kermanshah. The method of this study was quasi-experimental pretest-posttest with control group and its statistical method was analysis of covariance with repeated measures. In order to select the participants of the study, based on Cochran and Morgan table, 800 students aged 13 to 19 years were selected by cluster sampling and answered the post-traumatic stress disorder and post-traumatic cognition scale questionnaires. Of the 800 people who received a diagnosis of post-traumatic stress disorder, 40 were randomly selected and again randomly assigned to experimental and control groups. The members were assigned in such a way that 20 people in the experimental group received therapeutic protocol related to cognitive processing based on schema system and reprocessing based on cognitive narratology and 20 people in the control group did not receive any intervention. The results showed that reprocessing based on cognitive narratology on post-traumatic cognitions in post-test scores was significant (p <0.001).Post-traumatic cognitions in students with physical and emotional trauma.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive narratology
  • post-traumatic cognitions
  • physical and emotional trauma
  • reprocessing
بشرپور، سجاد (1391). اثربخشی درمان پردازش شناختی بر بهبود علائم پس­اسیبی، کیفیت زندگی، عزت­نفس و رضایت زناشویی زنان مواجه شده با خیانت زناشویی، فصلنامه مشاوره و روان­درمانی خانواده، 2 (2)، 193-208.
بشرپور، سجاد؛ شفیعی، معصومه؛ عطادخت، اکبر و نریمانی، محمد (1394). نقش اجتناب تجربی و ذهن­آگاهی در پیش­بینی علائم اختلال استرس پس از مواجهه با رویداد آسیب­زا در افراد آسیب دیده تحت حمایت کمیته امداد و بنیاد شهید شهرستان گیلان غرب در نیمه اول سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 14 (5)، 405-416.
زارع، حسین؛ شقاقی، فرهاد و مجتبی، دلبر(1390). اثر افشای نوشتاری بر شدت علائم وسواسی و افسردگی مبتلایان به اختلال وسواس-اجبار. مجله روان شناسی بالینی، 4(1): 34-27.
شهابی زاده, فاطمه, خواجه ایمنیان, فاطمه. (1397). اثربخشی قصه‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب دانش‌آموزان دختر دبستانی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 19(1), 70-80.
صالحی، معصومه؛ شریعتی، عبداللهی؛ انصاری، منصور و لطیفی، سید محمود(1391). تأثیر آرام سازی بنسون بر مقیاس های علامتی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی، مراقبت های بیماری های مزمن جندی شاپور، 1(1): 8-1.
عطارد، نسترن؛ برجعلی، احمد؛ سهرابی، فرامرز و بشرپور، سجاد (1395). اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر علائم برانگیختگی و تجربه مجدد در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. مجله پزشکی ارومیه، 27 (5)، 427-437.
گودرزی، محمدعلی (1382). بررسی اعتبار و روایی مقیاس اختلال تنیدگی پس از ضربه می سی سی پی (اشل). مجله روانشناسی، 7 (2)، 153-178.
میایی، ورده؛ یوسفی، فایق؛ یوسفی، ناصر (1393). تأثیر شناخت درمانی بر درمان بیماران مبتلا به PTSD. مجله روانشناسی و روان­پزشکی شناخت، 1 (3)، 1-14.
مولوی، پرویز؛ پورعبدل، سعید و آذرکلاه، آنیتا (1399). اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی بر شناخت های پس از سانحه و انعطاف پذیری روانشناختی در دانش آموزان در معرض تروما. مجله تحقیقات ترومایی، 9(2): 74-69.
محمودی، فاطمه(1392). بررسی تاثیر روایت درمانی بر میزان امید به زندگی و cd4 افراد مبتلا به عفونت اچ آی وی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
نریمانی، محمد؛ کاظمی، نسا و بشرپور، سجاد (1396). اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک در بهبود خاطرات آسیب­زا و شناخت­های پس­آسیبی زنان متقاضی طلاق. پژوهش­های مشاوره، 16 (16)، 35-59.
نریمانی، محمد؛ بشرپور، سجاد؛ قمری گیوی، حسین و ابوالقاسمی، عباس (1392). تأثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانش آموزان دارای علایم پس آسیبی (پس از سانحه). تازه های علوم شناختی؛15(2)، 50-62.
واثق رحیم پرور، سیده فاطمه؛ متقی، بهاره؛ دانش پرور، حمیدرضا و جعفری، آسیه (1394). وضعیت مطالعه اختلال استرس پس از تروما در بین زنان شاکی از تجاوز به عنف مراجعه کننده به مراکز پزشکی قانونی شهر تهران در سال (1392). مجله پزشکی قانونی ایران، 21 (1)، 47-53.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders 5th ed. Washington DC: USA.
Alvarez, J., McLean, C., Harris, A.H.S., Rosen, C.S., Ruzek, J. I. & Kimerling, R. (2011). The Comparative Effectiveness of Cognitive Processing Therapy for Male Veterans Treated in a VHA Posttraumatic Stress Disorder Residential Rehabilitation Program. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 79(5), 590-599.
Arntz, A. kindt, M. & Tieseman, M. (2007). “Treatment of ptsd: A comparison of imagery exposure with and without imagery rescripting”. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 14(5): 71-82.
American Psychological Association (2008): Children and Trauma: Update for Mental Health Professionals. Washington, DC: American Psychological Association.
Basharpoor S, Einy S. The Effectiveness of Mentalization-Based Therapy on Emotional Dysregulation and Impulsivity in Veterans with Post-Traumatic Stress Disorder. Shefaye Khatam. 2020; 8 (3) :10-19 (in Persian)
Beck, A.T., Clark, D.A. (2011). Cognitive Therapy of Anxiety Disorders: Science and Practice, Guilford Press, Psychology. pp 628. 
Beidel, D. C., & Turner, S. M. (2005). Childhood Anxiety Disorders: A guide to research and treatment. New York : Routledge.
Berger CR. A Tale of Two Communication Modes: When Rational and Experiential Processing Systems Encounter Statistical and Anecdotal Depictions of Threat. Journal of Language and Social Psychology. 2007;26(3):215-233. doi:10.1177/0261927X06303453
Cahill SP, Foa EB, Hembree EA, Marshall RD, Nacash N. (2006). Dissemination of exposure therapy in the treatment of posttraumatic stress disorder. J TRAUMA STRESS. 19(5):597-610.
Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2013). Transactional relationships among cognitive vulnerabilities, stressors, and depressive symptoms in adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 41(3), 399-410.
Cenkner DP, Asnaani A, DiChiara C, Harb GC, Lynch KG, Greene J, Scott JC. (2021) Neurocognitive Predictors of Treatment Outcomes in Cognitive Processing Therapy for Post-traumatic Stress Disorder: Study Protocol. Front Psychol. Jan 26;12:625669. doi: 10.3389/fpsyg.2021.625669. PMID: 33574791; PMCID: PMC7870481.
Chard, K. M., & Healy, E. T. (2020). Cognitive processing therapy for PTSD. In L. F. Bufka, C. V. Wright, & R. W. Halfond (Eds.), Casebook to the APA Clinical Practice Guideline for the treatment of PTSD (p. 69–90). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000196-004
Copeland, W. E., Keler, G., Angold, A., Costello, E. J. (2007). Traumatic events and posttraumatic stress in childhood. Archives of General Psychiatry, 64:577–84.
Dalgleish, T. (2004). Cognitive approaches to posttraumatic stress disorder: the evolution of multirepresentational theorizing. Psychol Bull.;130(2):228–60.
Dalgleish, T, Meiser-Stedman, R, Smith, P. (2005). Cognitive aspects of posttrau‑ matic stress reactions and their treatment in children and adoles‑ cents: an empirical review and some recommendations. Behav Cogn Psychother; 33(04): 459–86.
Demirtaş, Ayşe Sibel & Güven, Mehmet. (2017) The effect of cognitive-experiential theory based psycho-educational program on constructive thinking, Cogent Psychology, 4:1, DOI: 10.1080/23311908.2017.1416883
DiGrande L, Perrin MA, Thorpe LE, Thalji L, Murphy J, Wu D, et al. (2008). Posttraumatic stress symptoms, PTSD, and risk factors among lower Manhattan residents 2 ~ 3 years after the September 11, 2001 terrorist attacks. Journal of Traumatic Stress; 21(3): 264-273.
Epstein, S. (2003). Cognitive-experiential self-theory of personality. In T. Million & M. J. Lerner (Eds.), Comprehensive handbook of psychology (Vol. 5, pp. 159– 184). Hoboken, NJ: Wiley & Sons.
Epstein, S. (2014). Cognitive-experiential theory: An integrative theory of personality. New York, NY: Oxford University. https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780199927555.001.0001
Faircloth, G. A. (2009). Qualitative Study/Counter-Story Telling: A Counter-Narrative of Literacy Education for African American Males. (Dissertation). University of Miami.
Ford, I., Racusin, J. D., Acker, R., Bosquet, R., Ellis, C., Schiffman, R. (2002). Traumatic Events Screening Inventory (TESI-PRR/TESI-SRR). Retrieved from. www.fordham.edu/childrenfirst.
Gonçalves OF, Machado PP. Cognitive narrative psychotherapy: research foundations. J Clin Psychol. (1999). Oct;55(10):1179-91. doi: 10.1002/(SICI)1097-4679(199910)55:10<1179:AID-JCLP2>3.0.CO;2-L. PMID: 11045770.
Hartmann, T. (2011). Players’ experiential and rational processing of virtual violence. In S. Malliet & K. Poels (Eds.), Vice City Virtue. Moral Issues in Digital Game Play (pp. 135-150). Leuven: Acco.
Herman, David: "Cognitive Narratology (revised version; uploaded 22 September (2013)". In: Hühn, Peter et al. (eds.): the living handbook of narratology. Hamburg: Hamburg University. URL = http://www.lhn.uni-hamburg.de.
Holliday, R., Link-Malcolm, J., Morris, E. E., Suris, A. (2014). Effects of cognitive processing therapy on PTSDrelated negative cognitions in veterans with military sexual trauma. Mil Med. 179(10):1077-82.
Hutto, D. D. & Gallagher, S. (2017). Re-authoring narrative therapy: improving our self-management tools. Philosophy, Psychiatry and Psychology, 24 (2), 157-167.
Johnsen GE, Asbjørnsen AE. (2008). Consistent impaired verbal memory in PTSD: A meta-analysis. J Affect Disord 111: 74–82.
Joseph, S., & Linley, P., Alex. (2008). Growth following adversity: Theoretical perspectives and implication for clinical practice. Clinical Psychology Review, 26, 1041-1053.
Kabanyane, N. E. (2009). The psycho-educational use of narrative therapy among Nguni speaking children. Dissertation for the Degree of Master of Education-with Specialization in Guidance and Counseling, University of South Africa, Pretoria.
khanjani Z, Aliloo M M, fakhari A, Abdolpour G. THE EFFECTIVENESS OF META-COGNITIVE THERAPY ON ANXIETY AND DEPRESSION IN PATIENTS WITH POST-TRAUMATIC STRESS DISORDER. Stud Med Sci. 2016; 27 (3) :222-230. In persian
Kar, N. (2009). Psychological impact of disasters on children: Review of assessment and interventions. World Journal of Pediatrics; 5(1): 5-11
Katz, S.L., Cojucar, G., Douglas, S., Huffman, C. (2104). An Integrative Psychotherapy Program for women Veterans with Sexual Trauma. Journal Contemp Psychother. 44,163-71.
Kessler RC, Sonnega A, Bromet E, Hughes M, Nelson CB. (1995). Posttraumatic stress disorder in the National Co morbidity Survey. ARCH GEN PSYCHIAT. 52(12):1048.
Koenen KC, Ratanatharathorn A, Ng L, McLaughlin KA, Bromet EJ, Stein DJ, et al. (2017). Posttraumatic stress disorder in the World Mental Health Surveys. Psychol Med 47:2260–74.
Lee, H.B., Shin, K.M., Chung, Y.K. et al. (2018). Validation of the Child Post-Traumatic Cognitions Inventory in Korean survivors of sexual violence. Child Adolesc Psychiatry Ment Health 12, 32.
Lenferink, L. I. M., de Keijser, J., Smid, G. E., & Boelen, P. A. (2020). Cognitive therapy and EMDR for reducing psychopathology in bereaved people after the MH17 plane crash: Findings from a randomized controlled trial. Traumatology, 26(4), 427–437. https://doi.org/10.1037/trm0000253
Lewey, J.H., Smith, C.L., Burcham, B. et al. Comparing the Effectiveness of EMDR and TF-CBT for Children and Adolescents: a Meta-Analysis. Journ Child Adol Trauma 11457–472 (2018). https://doi.org/10.1007/s40653-018-0212-1
Lloyd, D., Nixon, R. D., Varker, T., Elliott, P., Perry, D., Bryant, R. A., et al. (2014). Comorbidity in the prediction of cognitive processing therapy treatment outcomes for combat-related posttraumatic stress disorder. J Anxiety Disord. 28(2):237-40.
Madigan, S. (2019). Recent Developments and Future Directions in Narrative Therapy. In Narrative Therapy (pp. 117-160). Washington, DC: American Psychological Association. doi:10.2307/j.ctv1chs7sj.12
Maya G. Meentken, Malindi van der Mheen, Ingrid M. van Beynum, Elisabeth W. C. Aendekerk, Jeroen S. Legerstee, Jan van der Ende, Riwka Del Canho, Ramón J. L. Lindauer, Manon H. J. Hillegers, Henriette A. Moll, Wim A. Helbing & Elisabeth M. W. J. Utens (2020) EMDR for children with medically related subthreshold PTSD: short-term effects on PTSD, blood-injection-injury phobia, depression and sleep, European Journal of Psychotraumatology, 11:1
Hayes, J. P., Vanelzakker, M. B., & Shin, L. M. (2012). Emotion and cognition interactions in PTSD: a review of neurocognitive and neuroimaging studies. Frontiers in integrative neuroscience6, 89.
McLaughlin KA, Koenen KC, Bromet EJ, Karam EG, Liu H, Petukhova M, et al. (2017). Childhood adversities and post-traumatic stress disorder: evidence for stress sensitisation in the World Mental Health Surveys. Br J Psychiatry 211:280–8.
Morland, L. A., Mackintosh, M. A., Greene, C. J., Rosen, C. S., Chard, K. M., Resick, P., Frueh, B. C. (2014). Cognitive processing therapy for posttraumatic stress disorder delivered to rural veterans via telemental health: A randomized noninferiority clinical trial. The Journal of clinical psychiatry, 75(5):470-6.
Morkved N, Hartmann K, Aarsheim LM, Holen D, Milde AM, Bomyea J, et al. (2014). A comparison of Narrative Exposure Therapy and Prolonged Exposure therapy for PTSD. Clin Psychol Rev: 34(6):453-67. DOI: 10.1016/j.cpr.2014.06.005 PMID:25047447.
Mehnert, A, & Koch, U. (2007). Prevalence of acute and post-traumatic disorder and comorbid mental disorders in breast cancer patients during primary cancer care: A prospective study. Psycho-oncology, 16, 181-188.
Milojevic, I. (2014). Creating alternative selves: the use of futures discourse in narrative therapy. Journal of Futures Studies, 18(3): 27-40.
Nakayama M, Hori H, Itoh M, Lin M, Niwa M, Ino K, Imai R, Ogawa S, Sekiguchi A, Matsui M, Kunugi H and Kim Y. (2020). Possible Long-Term Effects of Childhood Maltreatment on Cognitive Function in Adult Women with Posttraumatic Stress Disorder. Front. Psychiatry 11:344.
Narita-Ohtaki R, Hori H, Itoh M, Lin M, Niwa M, Ino K, et al. (2018). Cognitive function in Japanese women with posttraumatic stress disorder: Association with exercise habits. J Affect Disorder 236:306–12.
Nason, E.E., Borah, E.V., Hale, W.J. et al. (2021). The Effects of Interpersonal Support on Treatment Outcomes Using Cognitive Processing Therapy. Cogn Ther Res. https://doi.org/10.1007/s10608-020-10181-6
 Norris AE, Aroian KJ. (2008). Assessing reliability and validity of the Arabic language version of the Posttraumatic Diagnostic Scale (PDS) symptom items. Psychiatry Research. 2008;160(3):322–334.
Norris, P., & Epstein, S. (2011). An experiential thinking style: Its facets and relations with objective and subjective criterion measures. Journal of Personality, 79(5), 1043– 1080.
Polkinghorne, D. E. (2004). Narrative therpy and postmodernism. In Angus, L. E & McLeod, J. (Edi). The handbook of Narrative and psychotherapy. Sage publications India Pvt. Ltd.
Rahill, G. J., Joshi, M., Lescano, C., Holbert, D. (2015). Symptoms of PTSD in a sample of female victims of sexual violence in post - earthquake Haiti. Journal of Affective disorders. 173: 232 - 8.
Resick, Patricia & Losavio, Stefanie & Wachen, Jennifer & Dillon, Kirsten & Nason, Erica & Dondanville, Katherine & Young-McCaughan, Stacey & Peterson, Alan & Yarvis, Jeffrey & Mintz, Jim. (2020). Predictors of Treatment Outcome in Group or Individual Cognitive Processing Therapy for Posttraumatic Stress Disorder Among Active Duty Military. Cognitive Therapy and Research. 44. 10.1007/s10608-020-10085-5.
Salas-Auvert, Jesús A.; Felgoise, Stephanie H. (2003). The Rational-Experiential Information Processing Systems Model: Its Implications For Cognitive Therapy International Journal of Clinical and Health Psychology, vol. 3, núm. 1, enero, pp. 123-140
salemi S, naami A, zargar Y, davodi. (2017). Effectiveness of Trauma-Focused Behavioral Method on Post-Traumatic Growth among Abused Children. IJPN; 5 (1) :15-21
Santrak, J. (2003). Introduction to Psycholog. (Translate of mehrdad firuzbakht), Tehran: rasa. (persian)
Scott JC, Matt GE, Wrocklage KM, Crnich C, Jordan J, Southwick SM, et al. (2015). A quantitative meta-analysis of neurocognitive functioning in posttraumatic stress disorder. Psychol Bull 141:105–40.
Su, Y, D'Arcy, C, Yuan, S, Meng, X. (2019). How does childhood maltreatment influence ensuing cognitive functioning among people with the exposure of childhood maltreatment? A systematic review of prospective cohort studies. J Affect disorder; 252:278–93.
Vazquez Carmelo., & et al. (2005). Positive emotions in earthquake survivors in El Salvador. Anxiety disorders; 19,313-328.
World Health Organization. (2020). Global status report on preventing violence against children. Geneva: Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
Simons M. (2010). Meta cognitive Therapy and Other Cognitive-Behavioral Treatments for Posttraumatic Stress Disorder. Verhaltenstherapie. 20:000-.
Whitfield, C. L., Anda, R. F., Dube, S. R., Felitti, V. J. (2003). Violent childhood experiences and the risk of intimate partner violence in adults. Journal of Interpersonal Violence;18:166–85.
Willis S, Chou S, Hunt NC. (2015). A systematic review on the effect of political imprisonment on mental health. Aggres Violent Behav; 25(3):173-83. DOI: 10.1016/j.avb.2015.08.001.