The Relationship Between Emotion Regulation Difficulty, Cultural Intelligence and Negative Self-Evaluation Thinking with Social Acceptability of Secondary School Students in Silvana Region

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Psychology, University of Maragheh, Maragheh, Iran.

Abstract

One of the components that affects the behavior of young people and students in life and in the social environment and causes an increase in social adaptation is social acceptance. Therefore, the purpose of the present study is the relationship between emotion regulation difficulty, cultural intelligence and negative self-evaluation thinking with social acceptability of secondary school students in Silvana region. The method of the present research is correlation. The statistical population of this research included all high school students of the second year of high school in Silvana region in the academic year of 2021-2022. According to the statistics of the education department of Silvana region, 988 students were studying in secondary school. The research sample included 300 people. The sampling method for the current research was considered as multi-stage cluster random sampling. The research tools included the Difficulty in Regulating Emotions scale by Bashart et al. (2006), Central Self-Evaluation Scale (Judge et al., 2003), Ford and Robin's Acceptability Questionnaire, Ang et al.'s Cultural Intelligence Scale (2004). The obtained findings showed that all three variables of difficulty in emotion regulation, thinking of negative self-evaluations and cultural intelligence had a significant relationship with the social acceptability of students. The components of difficulty in emotion regulation, thinking, negative self-evaluations, and cultural intelligence had the ability to predict the social acceptability of students. Therefore, by strengthening cultural intelligence, strengthening positive self-evaluation and effective strategies in emotion regulation, it is possible to improve the acceptability and social skills of students.

Keywords


پورمحسنی کلوری، فرشته، صبوری، فاطمه، مولایی، مهری (1398). اثربخشی اموزش مهارت خلاقیت بر تفکر انتقادی، مهارت اجتماعی و خلاقیت دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی. مجله تفکر و کودک 10 (2)- 22.
بشارت، محمدعلی (1397). مقیاس دشواری تنظیم هیجان. مجله اندیشه و رفتار. 12 (47).
تاشکه، مجتبی؛ دوازده امامی، محمدحسن؛ بازانی، میثم؛ شاه‌حسینی، میثم؛ مصطفی‌لو، طاهره. (1397). اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر مقبولیت اجتماعی و رفتار قلدری در نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب. مجله پژوهش سلامت. ۴ (۲): ۹۵-۸۸.
حسینی، فریده سادات؛ درویشی، کبری. (1394). نقش ویژگی‌های شخصیتی و ابعاد فرزندپروری خانواده در خودخاموشی و خودنقدی نوجوانان. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 10(32)، 74-98.
دبیری، سولماز (1394). اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی براساس مدل فلنر بر تاب‌آوری، خودکارآمدی، سازگاری اجتماعی- تحصیلی و میزان قربانی شدن دانش‌آموزان قربانی قلدری در مدرسه با توجه به اهداف پیشرفت اجتماعی، پایان‌نامه دکترای تخصصی، دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
فاتحی‌زاده، مریم؛ رئیسی، فاطمه؛ جزایری، رضوان السادات. (1387). رابطه بین خود ناتوان‌سازی تحصیلی و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان دختر و پسر شهر اصفهان. فصلنامه روانشناسی کاربردی. 2 (2-3)
فارسی جانی، نیلوفر بشارت، محمدعلی؛ مقدم‌زاده، علی (1392). پیش‌بینی سازگاری اجتماعی بر اساس استحکام من و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان، مجله رویش روان شناسی،10(7)-64.
فقه‌پور، محمد. (1394). بررسی رابطه بین نظم‌دهی شناختی هیجان و حالات روان شناختی مثبت با توجه به نقش واسطه‌ای تمایز یافتگی در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه سیلوانا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه.
فرقدانی، آزاده. (1397). ارتباط دیدگاه‌گیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی در دانشجویان غیربومی: نقش تعدیل‌کننده سن و جنسیت. مجله روان شناسی فرهنگی، 2 (1)
قاسمی، احمدرضا، غلامی، سروناز. (1396). بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر ارتقای سرمایه‌های اجتماعی در میان دانشجویان. نشریه تحقیقات نوین مدیریت خاتم، 1(2).
قربانیان، الهام؛ محمدلو، هادی؛ خانبانی، مهدی؛ یوسفی‌کیا، مجتبی. (1396). پیش‌بینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی براساس سبک‌های دلبستگی در دانش‌آموزان دختر 12ـ10 سالۀ دورۀ ابتدایی شهر تهران. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17(1)، 99-106.
ماهرو، آزیتا (1397). بررسی رابطه خودارزیابی منفی، عدم تحمّل ابهام و اجتناب شناختی با نشانه‌های اختلال‌های اضطرابی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر ارومیه در سال تحصیلی (1397-1396)،  پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه ارومیه.
واحدی، شهرام؛ فتحی‌آذر، اسکندر(1395).آموزش کفایت اجتماعی در کاهش پرخاشگری پسران پیش‌دبستانی: گزارش 6 مورد، فصلنامه بهداشت روانی، 8(31-32) 131-140.
Aldinger, M., Stopsack, M., Barnow, S., Rambau, S., Spitzer, C., Schnell, K., & Ulrich, I. (2013). The association between depressive symptoms and emotion recognition is moderated by emotion regulation. Psychiatry Research, 205, 59–66.
Ang, S. & L.V. Dyne (2008). “Conceptualization of Cultural Intelligence”. In Ang Soon and Linn Van Dyne (Eds.). Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement and Application (P.3-15). New York: M.E. Sharpe, Inc.
Antonopoulou K, Chaidemenou A, Kouvava S (2019). Peer Acceptance and Friendships among Primary School Pupils: Associations with Loneliness, Self-ـEsteem and School Engagement. Edu Psychology in Practice 2019; 35: 339 -51.
Ashley M. Groh, R. Pasco Fearon, Marian J.  et al (2016).  The Significance of Attachment Security for Children’s Social Competence with Peers: A Meta-Analytic Study, Attach Hum Dev, 16(2): 103–136.
Barmal, F., Salehi, J., Tayebi, Z. (2018). The Effectiveness of Mindfulness Training on Mental Rumination, Problem Solving, and Cognitive Emotion Regulation in Depressed People. Journal of Psychological Studies, 14(2): 91-107.
Boden, M. T., Irons, J. G., Feldner, M. T., Bujarski, S., & Bonn-Miller, M. O. (2015). An investigation of relations among quality of life and individual facets of emotional awareness and mindfulness. Mindfulness, 6(4), 700-707.
Clere. V. B. (2008). Cultural diversity and white teacher scaffolding of student. Regulated learning in algebra classes. M.Athesis Ohio University.
Earley P.C and Ang S, (2003), Cultural intelligence: individual interactions across cultures. Stanford, CA. Stanford Business Books.
Galati, A., Diavastou, A. & Avraamides, M. N. (2018). Signatures of cognitive difficulty in perspective-taking: Is the egocentric perspective always the easiest to adopt?. Language, Cognition and Neuroscience, 33(4), 467-493.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of adolescence, 32(2), 449-454.
Gfellner, B. M. & Cordoba, A. I. (2017). Identity problems ego strengths, perceived stress, and adjustment during contextual changes at university. Identity: An International Journal of Theory and Research, 17(1), 25-39.
Göl İ, Erkin O (2019). Association between cultural intelligence and cultural sensitivity in nursing students: A cross-sectional descriptive study. Collegian; 26(4): 485-91
Gratz, K. L., & Tull, M. T. (2010). Emotion regulation as a mechanism of change in acceptance- and mindfulness-based treatments. In R. Baer (Ed.), Assessing mindfulness and acceptance processes in clients: Illuminating the theory and process of change (pp. 107-133). Oakland, CA: New Harbinger Publication
Hedges, S., White, T, and Smith, L. (2014). Autism at-a-Glance: Depression in Adolescents with ASD. (Autism at-a-Glance Brief). Chapel Hill: The University of North Carolina, Frank Porter Graham Child Development Institute, CSESA Development Team.
Iskhankova, M. (2018). Does cross–culture competence matter when going global: Cultural intelligence and its impact on performance of international students in Australia. Journal of Intercultural Communication Research, 47(2), 121-140.
James, K., Verplanken, B., & Rimes, K. A. (2015). Self-criticism as a mediator in the relationship between unhealthy perfectionism and distress. Personality and Individual Differences, 79, 123-128.
Judge, T. A., Erez, A., Bono, J. E., & Thoresen, C. J. (2003). The core self‐evaluations scale: Development of a measure. Personnel psychology, 56(2), 303-331.
Ma HK. (2012). Social Competence as a Positive Youth Development Construct: A Conceptual Review, ScientificWorldJournal, 287-293.
Molly Adrian, Jessica L. Jenness, Kevin S. Kuehn, Michele R. Smith and Katie A. McLaughlin. (2019). Emotion regulation processes linking peer victimization to anxiety and depression symptoms in adolescence. Development and Psychopathology. 31, 999–1009
Moor, E.L., Denollet, J., Laceulle, O.M. (2018). Social inhibition, sense of belonging and vulnerability to internalizing problems. Journal of Affective Disorders, 225, 207-213.
Rantanen K, Eriksson K, Nieminen (2012).  P. Social competence in children with epilepsy-a review. Epilepsy & Behavior: E&B;24(3):295-303.
Rieffe, C., Oosterveld, P., Miers, A. C., Terwogt, M. M., & Ly, V. (2008). Emotion awareness and internalizing symptoms in children and adolescents: The Emotion Awareness Questionnaire revised. Personality and Individual Differences, 45(8), 756-761.
Van Dyne, L; & Ang, S. (2005). Cultural Intelligence: An Essential Capability for Individuals in Contemporary Organizations. Global Edge. Msu. Edu.
Villarosa-Hurlocker, M. C., Whitley, R. B., Capron, D. W., & Madson, M. B. (2018). Thinking while drinking: Fear of negative evaluation predicts drinking behaviors of students with social anxiety. Addictive behaviors, 78, 160-165.
Wang, C.S., Lee. M., Ku, G. & Leung, A. K. (2018). The Cultural boundaries of perspectivetaking: When and why perspective taking reduces stereotyping. Personlity and Social Psychology Bulletin, 44(6), 1-16.
Yap, K., Mogan, C., Moriarty, A., Dowling, N., Blair‐West, S., Gelgec, C., & Moulding, R. (2018). Emotion regulation difficulties in obsessive‐compulsive disorder. Journal of clinical psychology, 74(4), 695- 709.