احمدی، پروین. (1382). الگوی برنامه درسی تلفیقی و جایگاه آن در برنامه درسی ابتدایی ایران. دانشور رفتار, 10(3), 3-12.
استراوس، اَنسِلم و کربین، جولیت. (1396). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریهی زمینهای. چاپ ششم، (ترجمه: ا. افشار). تهران: نشر نی. (سال انتشار به زبان اصلی1916).
امیدوار، شبنم.(1395). دستورات خود مراقبتی از منظر قرآن و آموزههای اسلامی و تطبیق آن با دستورات بهداشتی در دانش پزشکی نوین. نشریه اسلام و سلامت. ۳ (۱) :۴۶-۳۸
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش .(1390). روشهای تحقیق کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
ایمان زاده، علی .(1399). پساساختارگرائی و تعلیم و تربیت، تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز.
ایمانزاده، علی. (1397). مطالعه پدیدارشناختی تجارب مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان (مطالعه موردی: والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه 4 شهر تبریز). پژوهشهای ارتباطی25(96)، 134 - 109.
باقری نوع پرست، خسرو.(1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی(رویاروئی با مسائل نظری و عملی تعلیم و تربیت)، جلد دوم. چاپ دوم. تهران: انتشارات مدرسه
دانایی فرد، حسن و امامی، مجتبی (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه پردازی دادهبنیاد. اندیشهی مدیریت راهبردی، 1(2)، 198-69.
توکلی، سینا؛ اسماعیل زاده، فرشته؛ لشکری قوچانی، مسعود و محمدی، سمانه(1395).بررسی نقش دین در سلامت روان،سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی،https://civilica.com/doc/513451
حاجی علیزاده، شایسته؛ دهقانی، محسن و سماوی، عبدالوهاب.(1392). مسئولیت پذیری زیست محیطی دانش آموزان در حفاظت محیط زیست،اولین همایش ملی و تخصصی پژوهش های محیط زیست ایران،همدان.
خوشرودی، الهه؛ خوشرودی، عرفانه و فراهانی، اعظم. (1399). ارائه الگوی تدریس رویکرد نوین خدمات محوری. دومین کنفرانس ملی یافتههای نوین یاددهی و یادگیری در دوره ابتدایی.
ساروخانی، باقر.(1376). دایره المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
شاه حسینی، زهره و معصومی گرجی، مریم.(1395). مروری بر نقش خانواده در رفتارهای خودمراقبتی نوجوانان. همایش راهکارهای ارتقای سلامت و چالش ها. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، دانشکده پرستاری و مامایی
کرمی نیا، محمود. (1396). ارتباط دین و سلامت از منظر آیات و روایات. مطالعات حدیث پژوهی، 2(3-4), 47-75
راغب اصفهانی.(1388). مفردات. ترجمه حسین خداپرست و عبدالرحیم عقیقی بخشایشی. قم: انتشارات نوید اسلام.
رفیعی فر، شهرام ؛ یزدانی، شهرام و مقیمی، داوود.(1393)."راهنمای توانمندسازی خانواده ها برای خودمراقبتی(ویژه پزشک خانواده و تیم سلامت)".انتشارات مهر راوش؛ چاپ اول.
رضائیان، علی.(1379). مدیریت رفتارسازمانی. چاپ اول، انتشارات سمت.
رام، سمیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادق زاده قمصری، علیرضا و طلایی، ابراهیم.(1396). آموزش خویشتنبانی به کودکان سنین ۷ تا ۱۴ سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۲ (۳) :۱۱۶-۸۷.
زارع، الهام؛ سمیر، معصومه و شاه حسینی، زهره.(1394). تبیین مفهوم خود مراقبتی در نوجوانان . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت،4 (4): 395-405.
قربانیان، محسن و فشارکی، فرشته.(1394). انگیزههای خودمراقبتی از منظر آیات و روایات. مجله طب سنتی اسلام وایران. ۶ (۳) :۱۹۷-۱۸۷
مهرمحمدی، محمود(1396). مفهوم شناسی تلفیق در برنامه ریزی درسی. دانشنامه ایرانی برنامه درسی.
محمدی، مژگان و فتحی واجارگاه، کوروش. (1390). ارائه یک مدل الگوی تلفیق میان رشته ای در طراحی برنامه های درسی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی, 2(4), 19-37.
معاونت بهداشت، دفتر آموزش ارتقای سلامت (1394). راهنمای تدوین برنامه خودمراقبتی، همیاری و مشارکت جمعی (ویژه پزشک).
مفتون، فرزانه؛ شریفان، مژگان و نقی زاده موغاری، فاطمه.(1397). تبیین محورهای اصلی خود مراقبتی به تفکیک سطوح پیشگیری و تعیین ابعاد مدیریتی آن. نشریه پایش، 4 (17): 361-370.
نبوی، سید صادق.(1399). بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانشآموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۵ (۱) :۱۲۸-۹۳
نقیبی، فوزیه؛ گلمکانی، ناهید؛ اسماعیلی، حبیب الله و محرری، فاطمه. (1392). بررسی ارتباط سبک زندگی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دختران نوجوان دبیرستانهای شهرستان مشهد در سال تحصیلی 92-91. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران.61(16):9-19.
نمکی، زهرا؛ اژه ای، جواد و دلاور، علی.(1376). مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر تیزهوش و عای. مجله استعدادهای درخشان. 6 (2): ص 125-151.
نوحی، عصمت و عباس زاده، عباس.(1395). فرایند آموزش بیمار و تئوری خودمراقبتی Orem، یک مدل ادغام یافته در برنامه درسی: مطالعه ای کیفی. فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 4 (5): 419-431.
Acker, G. M. (2018). Self–care practices among social workers: do they predict job satisfaction and turnover intention?. Social Work in Mental Health, 16(6), 713-727.
Ahmad Sharoni, S. K., Abdul Rahman, H., Minhat, H. S., Shariff-Ghazali, S., & Azman Ong, M. H. (2018). The effects of self-efficacy enhancing program on foot self-care behaviour of older adults with diabetes: A randomised controlled trial in elderly care facility, Peninsular Malaysia. PloS one, 13(3), e0192417.
Alftberg, Å., & Hansson, K. (2012). Introduction: Self-care translated into practice. Culture Unbound, 4(3), 415-424.
Ayala, E. E., Winseman, J. S., Johnsen, R. D., & Mason, H. R. (2018). US medical students who engage in self-care report less stress and higher quality of life. BMC medical education, 18(1), 1-9.
Best, R. (2006). Deliberate self-harm in adolescence: A challenge for schools. British Journal of Guidance & Counselling, 34(2), 161-175. 33-38.
Bringle, R., & Steinberg, K. (2010). Educating for informed community involvement. American Journal of Community Psychology, 46, 428-441. Doi: 10.1007/s10464-010-9340-y
Bringle, R. G., Clayton, P. H., & Hatcher, J. A. (2013). Research on service learning. In P. Clayton, R. Bringle, & J. Hatcher (Eds.), Research on service learning: Conceptual frameworks and assessments (1st ed., pp. 3-25). Sterling, VA: Stylus.
Chen, M. F., Wang, R. H., & Hung, S. L. (2015). Predicting health-promoting self-care behaviors in people with pre-diabetes by applying Bandura social learning theory. Applied Nursing Research, 28(4), 299-304
Choi, S. A., & Hastings, J. F. (2019). Religion, spirituality, coping, and resilience among African Americans with diabetes. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 38(1), 93-114.
Cook-Cottone, C. P., & Guyker, W. M. (2018). The development and validation of the Mindful Self-Care Scale (MSCS): An assessment of practices that support positive embodiment. Mindfulness, 9(1), 161-175.
Crane, P. J., & Ward, S. F. (2016). Self-healing and self-care for nurses. AORN journal, 104(5), 386-400.
Coaston, S. C. (2017). Self-Care through Self-Compassion: A Balm for Burnout. Professional Counselor, 7(3), 285-297.
DeMarchis, J., Friedman, L., & Eyrich Garg, K. (2022). An ethical responsibility to instill, cultivate, and reinforce self-care skills. Journal of Social Work Education, 58(2), 308-316.
Dennison, R. A., Ward, R. J., Griffin, S. J., & Usher‐Smith, J. A. (2019). Women's views on lifestyle changes to reduce the risk of developing type 2 diabetes after gestational diabetes: a systematic review, qualitative synthesis and recommendations for practice. Diabetic Medicine, 36(6), 702-717.
Denyes, M. J., Orem, D. E., & Bekel, G. (2001). Self-care: A foundational science. Nursing science quarterly, 14(1), 48-54.
Eyler, J., & Giles, D. E., Jr. (1999). Where’s the service in service-learning? San Francisco, CA: Jossey Bass.
Fauci AS, Touchette NA, Folkers GK. Emerging infectious diseases: a 10-year perspective from the National Institute of Allergy and Infectious Diseases. Emerg Infect Dis 2005; 11(4):519-525
FitzGerald, M. (2019). The core of care ethics. International Journal of Care and Caring, 3(3), 471.
Furco, A., & Moely, B. E., (2012). Using learning communities to build faculty support for pedagogical innovation: A multi-campus study. The Journal of Higher Education, 83(1), 128-153.
Grise-Owens, E., Miller, J. J., Escobar-Ratliff, L., & George, N. (2018). Teaching note—Teaching self-care and wellness as a professional practice skill: A curricular case example. Journal of Social Work Education, 54(1), 180-186.
Gupta, S. K., Lakshmi, P. V. M., Kaur, M., & Rastogi, A. (2020). Role of self-care in COVID-19 pandemic for people living with comorbidities of diabetes and hypertension. Journal of family medicine and primary care, 9(11), 5495.
Harkavy, I., & Hartley, M. (2010). Pursuing Franklin’s dream: Philosophical and historical roots of service-learning. American Journal of Community Psychology, 46, 418-427.
Horgan, T. R., & Scire, D. (2007). Enhancing access and building a campus culture of civic engagement and service-learning: A dual consortial approach. New Directions for Higher Education, 138, 83-94.
Horn, D. J., & Johnston, C. B. (2020). Burnout and self care for palliative care practitioners. Medical Clinics, 104(3), 561-572.
Hoffman, L. (2021). Existential–Humanistic Therapy and Disaster Response: Lessons From the COVID-19 Pandemic. Journal of Humanistic Psychology, 61(1), 33-54.
Lewis, M. L., & King, D. M. (2019). Teaching self-care: The utilization of self-care in social work practicum to prevent compassion fatigue, burnout, and vicarious trauma. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 29(1), 96-106.
Martínez, N., Connelly, C. D., Pérez, A., & Calero, P. (2021). Self-care: A concept analysis. International journal of nursing sciences, 8(4), 418-425.
Koskinen, J. S. S. (2019). The concept of Datenherrschaft of patient information from a Heideggerian perspective. Journal of Information, Communication and Ethics in Society.
Isik, E., & Fredland, N. M. (2021). Orem's Self-Care Deficit Nursing Theory to Improve Children's Self-Care: An Integrative Review. The Journal of School Nursing, 10598405211050062.
London ML, Ladewig PW, Davidson MC, Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. Maternal & child nursing care. New York, NY: Pearson; 2015.
Marciano, L., Camerini, A. L., & Schulz, P. J. (2019). The role of health literacy in diabetes knowledge, self-care, and glycemic control: a meta-analysis. Journal of general internal medicine, 34(6), 1007-1017.
Miller, J. J., Lianekhammy, J., Pope, N., Lee, J., & Grise-Owens, E. (2017). Self-care among healthcare social workers: An exploratory study. Social Work in Health Care, 56(10), 865-883.
Miller, K., & Flint-Stipp, K. (2019). Preservice Teacher Burnout: Secondary Trauma and Self-Care Issues in Teacher Education. Issues in Teacher Education, 28(2), 28-45.
Murrell, A. J., Jones, R., & Petrie-Wyman, J. (2020). Developing inclusive ethical leaders: an experiential service-learning approach to leadership development among millennials. In Inclusive Leadership (pp. 354-362). Routledge.
Narasimhan, M., & Kapila, M. (2019). Implications of self-care for health service provision. Bulletin of the World Health Organization, 97(2), 76.
Pieren, J. A., & Bowen, D. M. (2019). Darby and Walsh Dental Hygiene E-Book: Theory and Practice. Elsevier Health Sciences.
Rupert, P. A., & Dorociak, K. E. (2019). Self-care, stress, and well-being among practicing psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 50(5), 343.
Tsima, B. M., Masupe, T., & Setlhare, V. (2020). Service-learning in response to the coronavirus disease 2019 pandemic: Emerging lessons from the Department of Family Medicine and Public Health at the University of Botswana. African journal of primary health care & family medicine, 12(1), 1-3.
Watkins, Y. J., Quinn, L. T., Ruggiero, L., Quinn, M. T., & Choi, Y. K. (2013). Spiritual and religious beliefs and practices and social support’s relationship to diabetes self-care activities in African Americans. The Diabetes Educator, 39(2), 231-239.
Wise, E. H., Hersh, M. A., & Gibson, C. M. (2012). Ethics, self-care and well-being for psychologists: Reenvisioning the stress-distress continuum. Professional Psychology: Research and Practice, 43(5), 487.
Wilkinson, A., & Whitehead, L. (2009). Evolution of the concept of self-care and implications for nurses: a literature review. International Journal of nursing studies, 46(8), 1143-1147.
Zahniser, E., Rupert, P. A., & Dorociak, K. E. (2017). Self-care in clinical psychology graduate training. Training and Education in Professional Psychology, 11(4), 283.