طراحی الگوی خود مراقبتی برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه با استفاده از مدل داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه برنامه‌ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه ازاد اسلامی، مرند، ایران.

2 استادیار، گروه برنامه‌ریزی درسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.

3 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

با وجود اینکه در باب مراقبت و جایگاه خودمراقبتی در رشد و تعالی فردی توافق کلی وجود دارد، اما الگویی که بتواند بیانگر فرایند مراقبت و نحوه شکل گیری خودمراقبتی در دانش آموزان باشد، ارائه نگردیده و تبیین نظری روشنی صورت نگرفته است. مطالعه‌ی حاضر در پی طراحی و تدوین الگوی خود مراقبتی برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه‌گیری هدفمند با 25 نفر از دانش اموزان دوره دوم متوسطه شهر جلفا، مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده استخراج بالغ بر 487 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبه ها و نیز احصاء 38 مقوله‌ی فرعی و 9 مقوله‌ی اصلی است که در قالب مدل پارادیمی شامل فرایند خودمراقبتی به عنوان مقوله محوری و شرایط علی (2مورد)، عوامل زمینه‌ای(4 مورد)، شرایط مداخله‌گر (2مورد)، راهبردها (5مورد) و عوامل پس آیندی (1مورد) قرار گرفت. آشنائی دانش آموزان با مفهوم مراقبت، حدود و ثغور و انواع آن و پیامدهای آن در حوزه های مختلف می تواند در نهادینه سازی انجام فعالیت های خودمراقبتی نقش اساسی ایفا کند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Designing a Self-Care Model for High School Students: A Grounded Theory Study

نویسندگان [English]

  • Gholamrezai Omidi Gargar 1
  • Seyyed Abdollah Hojjati 2
  • Ali Imanzadeh 3
1 Ph.D. Student in Department of Curriculum Planning, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Curriculum Planning, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Although there is general agreement about care and the place of self-care in personal development and excellence, but a model that can express the process of care and how self-care is formed in students, has not been presented and a clear theoretical explanation has not been provided. The present study seeks to design and develop a self-care model for high school students.This research has been done in the framework of a qualitative approach and by applying grounded theory method. Data collection tools were semi-structured interviews and in order to collect information, 25 high school students of jolfa were interviewed using purposive sampling method. Data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding and selective coding.The results of the present study show the extraction of 487 codes or basic concepts from interviews as well as the enumeration of 38 sub-categories and 9 main categories in the form of a paradigm model including: self-care process as a central category and causal conditions (2 cases), contextual factors ( 4 cases), intervening conditions (2 cases), strategies (5 cases) and Subsequent outcomes (1 case). Acquainting students with the concept of care, its limits and its types and its consequences in different fields can play a fundamental role in the institutionalization of self-care activities..

کلیدواژه‌ها [English]

  • care
  • self-care
  • high school
  • grounded theory
احمدی، پروین. (1382). الگوی برنامه درسی تلفیقی و جایگاه آن در برنامه درسی ابتدایی ایران. دانشور رفتار, 10(3), 3-12.
استراوس، اَنسِلم و کربین، جولیت. (1396). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه‌ی زمینه‌ای. چاپ ششم، (ترجمه: ا. افشار). تهران: نشر نی. (سال انتشار به زبان اصلی1916).
امیدوار، شبنم.(1395). دستورات خود مراقبتی از منظر قرآن و آموزه‌های اسلامی و تطبیق آن با دستورات بهداشتی در دانش پزشکی نوین. نشریه اسلام و سلامت. ۳ (۱) :۴۶-۳۸
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش .(1390). روشهای تحقیق کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
ایمان زاده، علی .(1399). پساساختارگرائی و تعلیم و تربیت، تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز.
ایمان‌زاده، علی. (1397). مطالعه پدیدارشناختی تجارب مادران از نقش شبکه‌های اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان (‌مطالعه موردی: والدین دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه 4 شهر تبریز). پژوهش‌های ارتباطی25(96)، 134 - 109.
باقری نوع پرست، خسرو.(1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی(رویاروئی با مسائل نظری و عملی تعلیم و تربیت)، جلد دوم. چاپ دوم. تهران: انتشارات مدرسه
دانایی فرد، حسن و  امامی، مجتبی (1386). استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه پردازی داده‌بنیاد. اندیشه‌ی مدیریت راهبردی، 1(2)، 198-69.
توکلی، سینا؛ اسماعیل زاده، فرشته؛ لشکری قوچانی، مسعود و محمدی، سمانه(1395).بررسی نقش دین در سلامت روان،سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی،https://civilica.com/doc/513451
حاجی علیزاده، شایسته؛ دهقانی، محسن و سماوی، عبدالوهاب.(1392). مسئولیت پذیری زیست محیطی دانش آموزان در حفاظت محیط زیست،اولین همایش ملی و تخصصی پژوهش های محیط زیست ایران،همدان.
خوشرودی، الهه؛  خوشرودی، عرفانه و فراهانی، اعظم. (1399). ارائه الگوی تدریس رویکرد نوین خدمات محوری. دومین کنفرانس ملی یافته‌های نوین یاددهی و یادگیری در دوره ابتدایی.
ساروخانی، باقر.(1376). دایره المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان.
شاه حسینی، زهره و معصومی گرجی، مریم.(1395). مروری بر نقش خانواده در رفتارهای خودمراقبتی نوجوانان. همایش راهکارهای ارتقای سلامت و چالش ها. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، دانشکده پرستاری و مامایی
کرمی نیا، محمود. (1396). ارتباط دین و سلامت از منظر آیات و روایات. مطالعات حدیث پژوهی، 2(3-4), 47-75
راغب اصفهانی.(1388). مفردات. ترجمه حسین خداپرست و عبدالرحیم عقیقی بخشایشی. قم: انتشارات نوید اسلام.
رفیعی فر، شهرام ؛ یزدانی، شهرام و مقیمی، داوود.(1393)."راهنمای توانمندسازی خانواده ها برای خودمراقبتی(ویژه پزشک خانواده و تیم سلامت)".انتشارات مهر راوش؛ چاپ اول.
رضائیان، علی.(1379). مدیریت رفتارسازمانی. چاپ اول، انتشارات سمت.
رام، سمیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادق زاده قمصری، علیرضا و طلایی، ابراهیم.(1396). آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین ۷ تا ۱۴ سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ تحلیل نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۲ (۳) :۱۱۶-۸۷.
زارع، الهام؛ سمیر، معصومه و شاه حسینی، زهره.(1394). تبیین مفهوم خود مراقبتی در نوجوانان . مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت،4 (4): 395-405.
قربانیان، محسن و فشارکی، فرشته.(1394). انگیزه‌های خودمراقبتی از منظر آیات و روایات. مجله طب سنتی اسلام وایران. ۶ (۳) :۱۹۷-۱۸۷
مهرمحمدی، محمود(1396). مفهوم شناسی تلفیق در برنامه ریزی درسی. دانشنامه ایرانی برنامه درسی.
محمدی، مژگان و فتحی واجارگاه، کوروش. (1390). ارائه یک مدل الگوی تلفیق میان رشته ای در طراحی برنامه های درسی. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, 2(4), 19-37.
معاونت بهداشت، دفتر آموزش ارتقای سلامت (1394). راهنمای تدوین برنامه خودمراقبتی، همیاری و مشارکت جمعی (ویژه پزشک).
مفتون، فرزانه؛ شریفان، مژگان و نقی زاده موغاری، فاطمه.(1397). تبیین محورهای اصلی خود مراقبتی به تفکیک سطوح پیشگیری و تعیین ابعاد مدیریتی آن. نشریه پایش، 4 (17): 361-370.
نبوی، سید صادق.(1399). بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۵ (۱) :۱۲۸-۹۳
نقیبی، فوزیه؛  گلمکانی، ناهید؛  اسماعیلی، حبیب الله و محرری، فاطمه. (1392). بررسی ارتباط سبک زندگی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در دختران نوجوان دبیرستان‌های شهرستان مشهد در سال تحصیلی 92-91. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران.61(16):9-19.
نمکی، زهرا؛ اژه ای، جواد و دلاور، علی.(1376). مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر تیزهوش و عای. مجله استعدادهای درخشان. 6 (2): ص 125-151.
نوحی، عصمت و عباس زاده، عباس.(1395). فرایند آموزش بیمار و تئوری خودمراقبتی Orem، یک مدل ادغام یافته در برنامه درسی: مطالعه ای کیفی. فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 4 (5): 419-431.
Acker, G. M. (2018). Self–care practices among social workers: do they predict job satisfaction and turnover intention?. Social Work in Mental Health, 16(6), 713-727.
Ahmad Sharoni, S. K., Abdul Rahman, H., Minhat, H. S., Shariff-Ghazali, S., & Azman Ong, M. H. (2018). The effects of self-efficacy enhancing program on foot self-care behaviour of older adults with diabetes: A randomised controlled trial in elderly care facility, Peninsular Malaysia. PloS one, 13(3), e0192417.
Alftberg, Å., & Hansson, K. (2012). Introduction: Self-care translated into practice. Culture Unbound, 4(3), 415-424.
Ayala, E. E., Winseman, J. S., Johnsen, R. D., & Mason, H. R. (2018). US medical students who engage in self-care report less stress and higher quality of life. BMC medical education, 18(1), 1-9.
Best, R. (2006). Deliberate self-harm in adolescence: A challenge for schools. British Journal of Guidance & Counselling, 34(2), 161-175. 33-38.
Bringle, R., & Steinberg, K. (2010). Educating for informed community involvement. American Journal of Community Psychology, 46, 428-441. Doi: 10.1007/s10464-010-9340-y
Bringle, R. G., Clayton, P. H., & Hatcher, J. A. (2013). Research on service learning. In P. Clayton, R. Bringle, & J. Hatcher (Eds.), Research on service learning: Conceptual frameworks and assessments (1st ed., pp. 3-25). Sterling, VA: Stylus.
Chen, M. F., Wang, R. H., & Hung, S. L. (2015). Predicting health-promoting self-care behaviors in people with pre-diabetes by applying Bandura social learning theory. Applied Nursing Research, 28(4), 299-304
Choi, S. A., & Hastings, J. F. (2019). Religion, spirituality, coping, and resilience among African Americans with diabetes. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 38(1), 93-114.
Cook-Cottone, C. P., & Guyker, W. M. (2018). The development and validation of the Mindful Self-Care Scale (MSCS): An assessment of practices that support positive embodiment. Mindfulness9(1), 161-175.
Crane, P. J., & Ward, S. F. (2016). Self-healing and self-care for nurses. AORN journal, 104(5), 386-400.
Coaston, S. C. (2017). Self-Care through Self-Compassion: A Balm for Burnout. Professional Counselor, 7(3), 285-297.
DeMarchis, J., Friedman, L., & Eyrich Garg, K. (2022). An ethical responsibility to instill, cultivate, and reinforce self-care skills. Journal of Social Work Education, 58(2), 308-316.
Dennison, R. A., Ward, R. J., Griffin, S. J., & Usher‐Smith, J. A. (2019). Women's views on lifestyle changes to reduce the risk of developing type 2 diabetes after gestational diabetes: a systematic review, qualitative synthesis and recommendations for practice. Diabetic Medicine, 36(6), 702-717.
Denyes, M. J., Orem, D. E., & Bekel, G. (2001). Self-care: A foundational science. Nursing science quarterly, 14(1), 48-54.
Eyler, J., & Giles, D. E., Jr. (1999). Where’s the service in service-learning? San Francisco, CA: Jossey Bass.
Fauci AS, Touchette NA, Folkers GK. Emerging infectious diseases: a 10-year perspective from the National Institute of Allergy and Infectious Diseases. Emerg Infect Dis 2005; 11(4):519-525
FitzGerald, M. (2019). The core of care ethics. International Journal of Care and Caring, 3(3), 471.
Furco, A., & Moely, B. E., (2012). Using learning communities to build faculty support for pedagogical innovation: A multi-campus study. The Journal of Higher Education, 83(1), 128-153.
Grise-Owens, E., Miller, J. J., Escobar-Ratliff, L., & George, N. (2018). Teaching note—Teaching self-care and wellness as a professional practice skill: A curricular case example. Journal of Social Work Education, 54(1), 180-186.
Gupta, S. K., Lakshmi, P. V. M., Kaur, M., & Rastogi, A. (2020). Role of self-care in COVID-19 pandemic for people living with comorbidities of diabetes and hypertension. Journal of family medicine and primary care, 9(11), 5495.
Harkavy, I., & Hartley, M. (2010). Pursuing Franklin’s dream: Philosophical and historical roots of service-learning. American Journal of Community Psychology, 46, 418-427.
Horgan, T. R., & Scire, D. (2007). Enhancing access and building a campus culture of civic engagement and service-learning: A dual consortial approach. New Directions for Higher Education, 138, 83-94.
Horn, D. J., & Johnston, C. B. (2020). Burnout and self care for palliative care practitioners. Medical Clinics, 104(3), 561-572.
Hoffman, L. (2021). Existential–Humanistic Therapy and Disaster Response: Lessons From the COVID-19 Pandemic. Journal of Humanistic Psychology, 61(1), 33-54.
Lewis, M. L., & King, D. M. (2019). Teaching self-care: The utilization of self-care in social work practicum to prevent compassion fatigue, burnout, and vicarious trauma. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 29(1), 96-106.
Martínez, N., Connelly, C. D., Pérez, A., & Calero, P. (2021). Self-care: A concept analysis. International journal of nursing sciences, 8(4), 418-425.
Koskinen, J. S. S. (2019). The concept of Datenherrschaft of patient information from a Heideggerian perspective. Journal of Information, Communication and Ethics in Society.
Isik, E., & Fredland, N. M. (2021). Orem's Self-Care Deficit Nursing Theory to Improve Children's Self-Care: An Integrative Review. The Journal of School Nursing, 10598405211050062.
London ML, Ladewig PW, Davidson MC, Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. Maternal & child nursing care. New York, NY: Pearson; 2015.
Marciano, L., Camerini, A. L., & Schulz, P. J. (2019). The role of health literacy in diabetes knowledge, self-care, and glycemic control: a meta-analysis. Journal of general internal medicine, 34(6), 1007-1017.
Miller, J. J., Lianekhammy, J., Pope, N., Lee, J., & Grise-Owens, E. (2017). Self-care among healthcare social workers: An exploratory study. Social Work in Health Care, 56(10), 865-883.
Miller, K., & Flint-Stipp, K. (2019). Preservice Teacher Burnout: Secondary Trauma and Self-Care Issues in Teacher Education. Issues in Teacher Education, 28(2), 28-45.
Murrell, A. J., Jones, R., & Petrie-Wyman, J. (2020). Developing inclusive ethical leaders: an experiential service-learning approach to leadership development among millennials. In Inclusive Leadership (pp. 354-362). Routledge.
Narasimhan, M., & Kapila, M. (2019). Implications of self-care for health service provision. Bulletin of the World Health Organization, 97(2), 76.
Pieren, J. A., & Bowen, D. M. (2019). Darby and Walsh Dental Hygiene E-Book: Theory and Practice. Elsevier Health Sciences.
Rupert, P. A., & Dorociak, K. E. (2019). Self-care, stress, and well-being among practicing psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 50(5), 343.
Tsima, B. M., Masupe, T., & Setlhare, V. (2020). Service-learning in response to the coronavirus disease 2019 pandemic: Emerging lessons from the Department of Family Medicine and Public Health at the University of Botswana. African journal of primary health care & family medicine, 12(1), 1-3.
Watkins, Y. J., Quinn, L. T., Ruggiero, L., Quinn, M. T., & Choi, Y. K. (2013). Spiritual and religious beliefs and practices and social support’s relationship to diabetes self-care activities in African Americans. The Diabetes Educator, 39(2), 231-239.
Wise, E. H., Hersh, M. A., & Gibson, C. M. (2012). Ethics, self-care and well-being for psychologists: Reenvisioning the stress-distress continuum. Professional Psychology: Research and Practice, 43(5), 487.
Wilkinson, A., & Whitehead, L. (2009). Evolution of the concept of self-care and implications for nurses: a literature review. International Journal of nursing studies, 46(8), 1143-1147.
Zahniser, E., Rupert, P. A., & Dorociak, K. E. (2017). Self-care in clinical psychology graduate training. Training and Education in Professional Psychology, 11(4), 283.