پیش ‌بینی رفتارها‌ی هنجارگریز تحصیلی بر اساس توانمندی ‌ ایگو: نقش تعدیل‌کنندگی هیجان ‌های شرم و احساس‌ گناه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم انسانی/گروه روانشناسی/دانشگاه کاشان

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان

3 مدرس دانشگاه کاشان،کاشان،ایران

10.22034/jmpr.2023.15331

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی کنندگی توانمندی ‌ایگو در رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و بررسی تعدیل کنندگی هیجان شرم و احساس گناه در این ارتباط انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه‌ی آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان در نیم سال اول تحصیلی 1401-1400 بود. از این جامعه‌ی آماری280 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به منظور جمع آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ی توانمندی ایگو(ESS) بشارت(1386) ، هیجان‌های خودآگاه شرم وگناه(GASP)کوهن(2011) و پرسشنامه‌ی تجدید نظر شده‌ی ‌هنجارگریزی در آموزش پرستاری کلارک(2015) استفاده شد. داده‌های بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و توانمندی ‌ایگو رابطه‌ی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین هیجان شرم و هنجارگریزی‌ تحصیلی و توانمندی ‌ایگو به ترتیب رابطه‌ی مثبت و منفی معنادار وجود دارد. احساس‌گناه رابطه‌ی قوی منفی و معنادار با هنجارگریزی‌تحصیلی و رابطه‌ی مثبت و معنی دار با توانمندی‌ ایگو دارد. نتایج یافته‌ها حاکی از این بود که توانمندی ایگو می‌تواند رفتارهای هنجارگریزی تحصیلی را پیش‌بینی کند. هیجان شرم بالا اثرکاهندگی توانمندی ایگو بر هنجارگریزی را کاهش می دهد. اما اثر تعدیل‌کنندگی احساس‌گناه در رابطه‌ی بین توانمندی ‌ایگو با هنجارگریزی به علت معنادار نبودن، تأیید نشد. استفاده از نتایج این پژوهش می‌تواند با آگاهی بخشیدن دانشجویان نسبت به توانمندی ایگو، و اجتناب از شرمگین کردن آن‌ها در موقعیت های تنش‌زا، به کاهش بروز رفتارهای هنجارگریز کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Academic Incivility based on Ego Strength : The moderating role of Shame and Guilt emotions

نویسندگان [English]

  • saeedeh sadat akbari 1
  • Fariborz sedigh arfaee 2
  • Mohammadjavad Yazdani Varzaneh 3
1 Faculty of Humanities/University of Kashan/Kashan/Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan,
3 Instructor at University of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to predict academic incivility based on ego strength and Investigating moderating role of shame and guilt emotions in this process. This study was conducted with a correlational method and the statistical population consisted of all graduate students in Kashan university, in the 2021-2022 academic year. Using random sampling method, 280 students were selected. Data were collected using the questionnaires of Ego Strength Scale (ESS) Besharat(2008), Guilt and Shame Scale Proneness (GASP)Cohen(2011) and Incivility In Nursing Education Revised Survey Clark(2015). The obtained data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings showed there was a negative relationship between academic incivility and ego strength. Shame had also positive and negative relationship with academic incivility, and ego strength, respectively. Guilt had strong negative relationship with academic incivility and positive relationship with ego strength. The results indicated that ego strength can predict academic incivility. Shame, reduces the diminishing effect of ego strength on academic incivility. Moderating role of guilt between academic incivility and ego strength was not confirmed. Using these results can help reduce academic incivility by making students aware of ego strength and avoiding put them to shame in stressful situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Incivility
  • Ego Strength
  • Guilt
  • Shame